Gå til innhold

Min datter

Anbefalte innlegg

Gjest mamarosa
Skrevet

var full i dag også. Hun er 17 år, og en flott og livlig jente. Mange venner, har det trygt og godt hjemme. Faren ble ute av familiebildet for 7 år siden, han slet med bla alkoholen. Hun har hatt flere helger nå, omtrent hver 2. - 3. helg, hvor hun har vært direkte full. Hun koser seg med vennene, men ser ikke ut til å kunne kontrollere alkoholinntak. Alle hennes venner drikker, hver helg. Hun er den som må hjem tidlig, ikke får drikke særlig, osv. Men hun er likevel den som blir fullest, skaper mest oppstyr osv. Forige gang jeg hentet henne fra vennene måtte jeg støtte henne til bilen. rVennene passer på henne når hun er ute, og sier de er fortvilet. Likevel drar de henne med på fest. jeg ringer henne flere ganger de aktuelle helgene hun er ute (eneste mor som ringer), og har et godt forhold til henne. Når jeg hører at hun er beruset henter jeg henne hjem. Hvordan får jeg henne til å moderere drikkingen? Jeg vet at hun ikke er gammel nok til å drikke, men om jeg nekter henne å treffe vennene er jeg redd det vil bli værre. Hun har ben i nesen, og er veldig oppsatt på å få lov til like mye som vennene. Tidligere i natt fikk jeg nok og får ikke sove. Tenker jeg vil gi henne husarrest, men lurer på om det kan gjøre vondt verre. Hva ville dere ha gjort. Er det arvelig å ikke kunne kontrollere alkoholinntak? Jeg sa til henne tidligere i natt at hun får husarrest nå. Hun blir kjørt til skolen som vanlig, og hentet etterpå. Ingen venner på kveldene eller helgene. Hun klikket nesten i vinkel da jeg sa det men jeg holdt på mitt. Er jeg for streng, eller for ettergivende. Føler jeg trenger råd her og takker for seriøse innspill.

Skrevet

Uff, ikke så lett det der. Jeg tror at jeg hadde moderert husarresten til å gjelde fester den nærmeste måneden. Hun gjør jo ikke noe galt når hun er sammen med vennene på ettermiddager og kvelder? Det er bare de helgene hun er på fest at hun blir så beruset?

Jeg antar du har snakket alvorlig med henne om arven hun bærer med seg og hva misbruk av alkohol kan føre til? Hvis ikke så er det absolutt på tide nå.

Det er flott at du stiller opp og henter henne!

Kanskje du kan snakke litt med henne om hvorfor hun føler hun må drikke så mye at hun blir overstadig beruset? Hva ligger bak? Drikker hun for å miste hemninger, for å glemme noe, for å være tøff? Kan hun få lignende følelser ved å slutte å drikke litt tidligere?

Lykke til - jeg kjenner jeg gruer meg til barna mine blir tenåringer...

Skrevet

Ser jubalong70 har gode råd. Men her er et til som ble opplyst på godmorgen Norge. Snakk (kjeft) aldri med ditt fulle barn når du henter det. All alvorsprat må du ta når det er blitt edru. Hvordan du skal gjøre det med husarrest er lettest for deg å tenke ut, som kjenner henne. Prøv å finne en avtale som går på tillit. Eks tre helger hjemme, den fjerde går hun ut, men må ringe deg om hun drikker mere enn tre enheter (eller dere blir enige om mengden hun bruker for å komme i happy-stadiet, ikke bli full)? Tror det er viktig å finne en måte å gi hverandre tillit (tilbake). Fra min egen ungsomstid husker jeg at altfor strenge regler ikke var godt. Da ble det å bryte endel og da gå med dårlig samvittighet. Og har man brutt en regel, så hvorfor ikke en til? Man er UNGdom (dum) noen ganger..... Hmm, det er ikke enkelt dette nei.

Skrevet

Ser jubalong70 har gode råd. Men her er et til som ble opplyst på godmorgen Norge. Snakk (kjeft) aldri med ditt fulle barn når du henter det. All alvorsprat må du ta når det er blitt edru. Hvordan du skal gjøre det med husarrest er lettest for deg å tenke ut, som kjenner henne. Prøv å finne en avtale som går på tillit. Eks tre helger hjemme, den fjerde går hun ut, men må ringe deg om hun drikker mere enn tre enheter (eller dere blir enige om mengden hun bruker for å komme i happy-stadiet, ikke bli full)? Tror det er viktig å finne en måte å gi hverandre tillit (tilbake). Fra min egen ungsomstid husker jeg at altfor strenge regler ikke var godt. Da ble det å bryte endel og da gå med dårlig samvittighet. Og har man brutt en regel, så hvorfor ikke en til? Man er UNGdom (dum) noen ganger..... Hmm, det er ikke enkelt dette nei.

Det var et veldig godt råd du kom med - å ikke kjefte på noen som er full. Det skal jeg jammen huske til barna våre kommer i den "rette" alderen.

Gjest mamarosa
Skrevet

Tusen takk, jubalong70 og pekkaline for gode svar, og for at heller ikke dere slo hånden av meg. Som sagt føler jeg meg veldig udugelig som mor når slike ting skjer. Hun har ikke fått skjenn, men vi har pratet. Og mer prating blir det. Takk for gode råd. Klem fra

Gjest miss orange
Skrevet

Det var et veldig godt råd du kom med - å ikke kjefte på noen som er full. Det skal jeg jammen huske til barna våre kommer i den "rette" alderen.

Det gjelder fulle mannfolk også! ;-) Vent med det til dagen etterpå, da blir de flaue. Tar du det samme kveld, får du snudd det til at du er ei hysterisk kjærring. Taler av erfaring!

Skrevet

Det gjelder fulle mannfolk også! ;-) Vent med det til dagen etterpå, da blir de flaue. Tar du det samme kveld, får du snudd det til at du er ei hysterisk kjærring. Taler av erfaring!

I know, I know :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...