Gå til innhold

Hvor mange har du lest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest en av dem, også utdrag fra to andre. Ikke av egen fri vilje, men fordi jeg måtte det da jeg gikk på vgs.

Skrevet

Det ble 9 på meg - med mindre jeg har lest noe av dem på skolen og jeg ikke husker det :)

Skrevet

Jeg liker å lese bøker, men har faktisk ikke lest en eneste en av disse.

Skrevet

Har i deet minste hørt om alle forfatterne, bortsett fra Øyvond Rimbereid.

Har lest noen, noen delvis, og sett noen på film/teater/film!

Skrevet

Hjelper det at jeg har sett filmen eller teaterstykket til noen av dem?

Uff, jeg har ikke lest mange av disse, men jeg har lest masse annet da. :o)

candyqueen_83
Skrevet

Ingen av dem. Ikke akkurat min stil :P

Skrevet

Jeg har så vidt jeg husker bare lest Kransen av Sigrid Undset på denne listen. Jeg synes den er mangelfull.

Gjest Elextra
Skrevet

Kom til 11, men da regnet jeg også med bøkene jeg ikke akkurat har lest fra perm til perm (f.eks. Snorre).

Gjest Jackoline
Skrevet

*Imponert*

Det er bra du er det:o). Jeg har lest dette på skolene jeg har gått på:o)

Skrevet

Det er bra du er det:o). Jeg har lest dette på skolene jeg har gått på:o)

Ingen av mine pensumbøker stod der. Har du studert norsk?

Gjest Jackoline
Skrevet

Ingen av mine pensumbøker stod der. Har du studert norsk?

Jeg leste litt over halvparten på videregående og så liker jeg å lese slike ting:)

Skrevet

Syns det blir så tullete med sånne lister over bøker skrevet i forrige århundre som alle går og føler de burde ha lest. Spør du noen andre, får du en helt annen liste med bøker.

Jeg har alltid vært glad i å lese, men er nok mer glad i nyere litteratur. Liker å lese noe som vekker litt gjenklang i meg. Jeg tvang meg til å lese "fuglane" og bøkene om Per Bufast av Vesaas. Det er mulig de regnes som klassikere, men det var virkelig dørgende kjedelig! Så overfladisk og lite kulturell er jeg.. ;o)

Jeg tror faktisk jeg har lest bare to av bøkene på lista..

Skrevet

Syns det blir så tullete med sånne lister over bøker skrevet i forrige århundre som alle går og føler de burde ha lest. Spør du noen andre, får du en helt annen liste med bøker.

Jeg har alltid vært glad i å lese, men er nok mer glad i nyere litteratur. Liker å lese noe som vekker litt gjenklang i meg. Jeg tvang meg til å lese "fuglane" og bøkene om Per Bufast av Vesaas. Det er mulig de regnes som klassikere, men det var virkelig dørgende kjedelig! Så overfladisk og lite kulturell er jeg.. ;o)

"Syns det blir så tullete med sånne lister over bøker skrevet i forrige århundre som alle går og føler de burde ha lest. Spør du noen andre, får du en helt annen liste med bøker."

Enig med deg i det. Slike lister forandrer seg etter den man spør.

Har lest 3 hele:

Snorre, Asbjørnsen & Moe, Amtmandens døtre

Har lest _deler_ av 4 (typisk på skolen):

Voluspå, Nordlands Trompet, Ferdaminni fraa Sumaren 1860, Peer Gynt

Har sett film/fjernsynsteater av én:

Erasmus Montanus,

Gjest Folkets kanon
Skrevet

Bøkene er en del av Norges kulturarv. Dersom ingen leste dem lenger ville verdifull norsk kultur gått tapt. Nettopp det er altså pointet med lister. Disse bøkene blir regnet som "folkets kanon" og mange av dem er veldig gode og har budskap som også gjelder for i dag, selv noen av de som ble skrevet på 1800-tallet. Ibsen er oxo veldig bra, han tok opp ting som ennå i dag i noen miljøer blir sett på som "tabu".

Skrevet

"Syns det blir så tullete med sånne lister over bøker skrevet i forrige århundre som alle går og føler de burde ha lest. Spør du noen andre, får du en helt annen liste med bøker."

Enig med deg i det. Slike lister forandrer seg etter den man spør.

Har lest 3 hele:

Snorre, Asbjørnsen & Moe, Amtmandens døtre

Har lest _deler_ av 4 (typisk på skolen):

Voluspå, Nordlands Trompet, Ferdaminni fraa Sumaren 1860, Peer Gynt

Har sett film/fjernsynsteater av én:

Erasmus Montanus,

Erasmus Montanus har jeg også sett tror jeg, det må være ganske mange år siden! Jeg tror vi leste deler av den på skolen også. Husker at han fikk stakkars Mor Lille til å tro at hun var en sten..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...