Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det flere som sliter med å svelge seigt kjøtt og myk mat som brød og deig? Jeg har tatt røntgen av spiserøret, men der ble det ikke funnet noen feil. Det er akkurat som jeg må ta i så hardt for å få ned mat. Akkurat som musklene i svelget er lammet og jeg må svelge og svelge. Legen sier det er sannsynlig angst, men det hjelper ikke akkurat på situasjonen. Jeg har gått ned nesten ti kilo siden dette problemet oppstod for noen måneder siden. Prøvde å spise en burger for noen dager siden og jeg følte jeg holdt på å bli kvalt og fikk ikke i meg hele. Begynner å bli veldig frustrert... får ikke i meg brød heller og lever på knekkebrød. Det går greit å svelge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277757-problemer-med-%C3%A5-svelge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

serenity777

dette har jeg hatt endel av og. Det er virkelig skummelt. Det er angst ja. Enkelte kan ha en reaksjon fra medisiner (antipsykotiske), som heter dysphagi eller noe sånt. Dersom du går på antipsykotika kan det være en sammenheng. Feks jeg gikk på seroquel og da var det jævlig ille. Men jeg har hatt svelgeangst uten antipsykotika også, og det føles ikke særlig bra.

Gjest Androdine

Kan du gå over til grøt eller noe til middag, evt suppe? som frokost, hvorfor ikke prøve weetabix (husker ikke helt navnet), det er i alle fall sundt og når du tar melk på disse, så blir det som en grøt. Det smaker godt oxo. Klarer du å svelge bebigulerøtter? Gulrøtter er full av næring og hvis du klarer å få i deg en del sånne på en dag, så har du fått i deg en del næringsstoffer. Ellers, så har de på apoteket næringsdrikker dersom man ikke får i seg nok mat. Lykke til.

Gjest nienna

Jeg har hatt det samme problemet som deg ett års tid nå, og jeg har fått beskjed om at det er angst. Hos meg gjelder det ikke bare mat, men jeg kan i perioder ha store problemer med å svelge mitt eget spytt, og det føles som om jeg kveles.

I perioder er problemet så stort at jeg lever på næringsdrikker. Det kan kanskje være et tilskudd i tillegg til vanlig mat?

Jeg har hatt det samme problemet som deg ett års tid nå, og jeg har fått beskjed om at det er angst. Hos meg gjelder det ikke bare mat, men jeg kan i perioder ha store problemer med å svelge mitt eget spytt, og det føles som om jeg kveles.

I perioder er problemet så stort at jeg lever på næringsdrikker. Det kan kanskje være et tilskudd i tillegg til vanlig mat?

Jeg har også problemer med å svelge spytt enkelte kvelder.. Halsen føles ut som et trangt lite pipehull. Skal jeg bare vente til det går over av seg selv da? Lengter etter å kunne spise biff, hamburger eller pitzza

• 16 år senere...
Minis7687
rose23 skrev (På 4.6.2007 den 15.22):

Jeg har også problemer med å svelge spytt enkelte kvelder.. Halsen føles ut som et trangt lite pipehull. Skal jeg bare vente til det går over av seg selv da? Lengter etter å kunne spise biff, hamburger eller pitzza

Ble du bra av dette? 

Annonse

Minis7687
Gjest nienna skrev (På 4.6.2007 den 14.56):

Fant du ut av dette? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...