Gå til innhold

jeg skal mestre angsten

Anbefalte innlegg

Gjest twin1
Skrevet

Har hatt angst siden tenårene ( nå er jeg snart 40) og har bestandig strittet imot når den har kommet. Får panikk og det blir bare verre og verre. Tar medisiner, men de virker ikke på alt.

Nå den siste måneden har jeg bestemt meg for å mestre denne angsten, uten medisiner. Jeg har forsøkt å endre synet mitt på denne angste, gjort den til en venn. Jeg innser at den er en del av meg og vil alltid være det, jeg vil aldri bli fri den og bli helt frisk.

Så når jeg nå kjenner angsten, så snakker jeg til den som en venn, ønsker den velkommen, jeg har bestemt meg for å tåle denne smerten, den er en del av meg. Jeg stritter ikke imot lenger, jeg lar den bare være der. Ok, det er jævlig, men ikke farlig og den er en del av livet mitt.

Etter å ha begynt å tenke slik, så smiler jeg nå faktisk litt når jeg kjenner angsten kommer. Jeg tenker, jasså er du der nå igjen, og så går jeg videre, går turer skogen, prater med venner for å avlede. Dette ser ut til å virke, akkurat nå ihvertfall. Jeg går i butikken, med angst, besøker venner med angst, er veldig redd for å bli avvist, men gjør alt jeg tenker på likevel.

Jeg har fått psykodynamisk terapi og var så syk at jeg holdt på å ta livet mitt. Nå benytter jeg meg av her og nå og framtidsterapi og har blitt mye,mye bedre.

Jeg er i ferd med å gjøre angsten til en venn, ikke en fiende!

Gjest Androdine
Skrevet

Så flott da!! Veldig bra. Men angst er ofte et uttrykk for at man fortrenger følelser eller minner som kan være vondere å ta innover seg enn det å ha angst. Har du spurt deg selv HVORFOR du har angst, og hva du er redd for? Ved å slippe ut trollet, så blir det kanskje ikke så farlig. Ellers så anbefaler NHD kognitiv terapi for å bli kvitt angst. Angst har mye med hvordan man tenker og hva man sier til seg selv. Sådan er man et produkt av sine tanker. Så hvorfor ikke heller si til deg selv at du kan bli helt FRI fra angsten, ved å jobbe kogntivt og finne ut hva som ligger bak? Ellers så synes jeg du er kjempeflink som har gjort disse tingene du beskriver. Er imponert jeg ;) LYKKE TLI!!!

hilsen fra ei som vet hvor jævlig angst er..

Gjest twin1
Skrevet

Så flott da!! Veldig bra. Men angst er ofte et uttrykk for at man fortrenger følelser eller minner som kan være vondere å ta innover seg enn det å ha angst. Har du spurt deg selv HVORFOR du har angst, og hva du er redd for? Ved å slippe ut trollet, så blir det kanskje ikke så farlig. Ellers så anbefaler NHD kognitiv terapi for å bli kvitt angst. Angst har mye med hvordan man tenker og hva man sier til seg selv. Sådan er man et produkt av sine tanker. Så hvorfor ikke heller si til deg selv at du kan bli helt FRI fra angsten, ved å jobbe kogntivt og finne ut hva som ligger bak? Ellers så synes jeg du er kjempeflink som har gjort disse tingene du beskriver. Er imponert jeg ;) LYKKE TLI!!!

hilsen fra ei som vet hvor jævlig angst er..

Tusen takk :-). Ja, målet mitt har vært i alle disse årene med terapi og bli kvitt denne angsten. Jeg har gått igjennom terapi, fått snakket ut om ting som ganske sikkert har utløst denne angsten. Men den slipper ikke taket uansett. Tror jeg er for skadet av det andre mennesker har gjort imot meg. Jeg greier ikke å stole helt på noen og er litt paranoid i "svingene."

Det er, som du sier, viktig for meg med kognitiv terapi, tror jeg. Må prøve å forandre tankene jeg har i forhold til mennesker, rett og slett. Har så lett for å tro at mange "rotter seg sammen" imot meg og er sinte på meg, noe jeg jobber med om dagen.

Prøver å tenke på sannsynligheten for at dette stemmer. Jeg kan da umulig være en så viktig person at så mange bruker energien sin på å gjøre djevelskap imot meg?

Vet også at disse tankene kommer fra mobbing og overgrep opp gjennom årene, det har helt klart gjort noe med meg sosialt sett. Nå er jeg en veldig sosial person, egentlig, som liker å ha mye mennesker i rundt meg. Det er når jeg blir alene at jeg ikke takler tilværelsen, må avlede tankene hele tiden med noe.

Jeg er så heldig å ha en psykolog som hjelper meg mye og så vet jeg, egentlig, at jeg har venner. Det er bare min "forskrudde" hjerne som sier noe annet.

Har du det bedre du nå da? Tror du kan "glede deg" til stoffskiftet ditt normaliserer seg. Jeg fikk meg ihvertfall nettopp en positiv overraskelse og har fått masse energi etter at det ble normalt. Så ikke gi opp, ta tiden til hjelp. Ta imot hjelp nå i denne perioden, den skal jo ikke vare evig, det er noe du vil komme deg over!

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Dette syns jeg virker veldig smart. Kanskje angsten på sikt ikke får dette taket på deg? Og at den blir svakere?

Gjest Androdine
Skrevet

Tusen takk :-). Ja, målet mitt har vært i alle disse årene med terapi og bli kvitt denne angsten. Jeg har gått igjennom terapi, fått snakket ut om ting som ganske sikkert har utløst denne angsten. Men den slipper ikke taket uansett. Tror jeg er for skadet av det andre mennesker har gjort imot meg. Jeg greier ikke å stole helt på noen og er litt paranoid i "svingene."

Det er, som du sier, viktig for meg med kognitiv terapi, tror jeg. Må prøve å forandre tankene jeg har i forhold til mennesker, rett og slett. Har så lett for å tro at mange "rotter seg sammen" imot meg og er sinte på meg, noe jeg jobber med om dagen.

Prøver å tenke på sannsynligheten for at dette stemmer. Jeg kan da umulig være en så viktig person at så mange bruker energien sin på å gjøre djevelskap imot meg?

Vet også at disse tankene kommer fra mobbing og overgrep opp gjennom årene, det har helt klart gjort noe med meg sosialt sett. Nå er jeg en veldig sosial person, egentlig, som liker å ha mye mennesker i rundt meg. Det er når jeg blir alene at jeg ikke takler tilværelsen, må avlede tankene hele tiden med noe.

Jeg er så heldig å ha en psykolog som hjelper meg mye og så vet jeg, egentlig, at jeg har venner. Det er bare min "forskrudde" hjerne som sier noe annet.

Har du det bedre du nå da? Tror du kan "glede deg" til stoffskiftet ditt normaliserer seg. Jeg fikk meg ihvertfall nettopp en positiv overraskelse og har fått masse energi etter at det ble normalt. Så ikke gi opp, ta tiden til hjelp. Ta imot hjelp nå i denne perioden, den skal jo ikke vare evig, det er noe du vil komme deg over!

Tusen takk for støtte. Jeg har nå søkt om hjemmehjelp men har hørt at de ikke tar annet en og vasker over gulvet, altså ikke rydder. Jeg kjenner meg forøvrig igjen i det du forteller om mistenksomhet og paranoiditet. Sliter med det selv pga psykisk mishandling og svik. Brukte flere år på å bli "klar" for kognitiv terapi og nå har jeg begynt. Det går ut på tolkninger og alternativer av tolkninger i relasjoner jeg har og å øve opp evnen til "mentalisering" - altså hva var det som utløste reaksjonen til den "andre" - og det kan være mange grunner. At det har med MEG å gjøre kan være et av alterntivene. Men det å lære andre å kjenne og lære seg å tenke ut hvorfor de reagerer som de gjør - i stedet for å automatisk tenke at det er jeg som er et dårlig menneske..det er jammen tøft!! Og får neste mer angst. Men håper i alle fall det funker på sikt.

veldig bra du har en psykolog som kjenner deg godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...