Gå til innhold

Fysio som behandling for angst-NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Androdine
Skrevet

Sliter med mye diffuse smerter, samt muskel- og leddsmerter. Kan et alternativ til å hanskes angsten være å gå til fysioterapeut for massasje, eller er det bedre å gå til en psykomotorisk terapeut? Kan jeg få refundert egenandelen her, eller kan jeg søke om å få dekt dette? Sliter veldig økonomisk oxo. Håper du svarer NHD. Tusen takk.

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Jeg svarer bare på det siste:-) Hvis du blir henvist av lege til fysioterapeut med avtale med trygdekontoret så er det samme ordning som med psykolog etc. Da betaler du en egenandel opp til frikortgrensa. Resten er gratis.

Skrevet

Psykomotorisk fysioterapi kan være svært nyttig. Men det er ingen "ferie".

Når du kommer over egenandelstak 2, vil du ikke behøve å betale mer. Det går også an å søke om støtte på sos.

Mener jeg har hørt at enkelte psykiatriske diagnoser eller behandlinger gir rett til gratis fysioterapi, men er er jeg heller rusten på regelverket.

mvh

Skrevet

Jeg svarer bare på det siste:-) Hvis du blir henvist av lege til fysioterapeut med avtale med trygdekontoret så er det samme ordning som med psykolog etc. Da betaler du en egenandel opp til frikortgrensa. Resten er gratis.

Tror ikke du får frikort hos psykomotorisk fysioterapeut.

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Ok. Jeg tenkte ikke at disse skulle ha noen annen status enn annen fysioterapeut.

Gjest twin1
Skrevet

Det tror jeg. Jeg betalte ihvertfall ingenting da jeg gikk hos denne. Mulig det har med diagnoser og gjøre ja som antydet ovenfor her :-)

Skrevet

Psykomotorisk fysioterapi går på egenandel 2.

mvh

Gjest AnnaMolina
Skrevet

mvh

ok

Gjest Androdine
Skrevet

Hvis man har frikort da?

Gjest Androdine
Skrevet

mvh

Hva er det for noe?

Skrevet

En "psykomotorisk terapeut" er en fysioterapeut med videreutanning i psykomotorisk fysioterapi. Med de diagnoser du angir, så vil du måtte betale egenandel for behandlingen inntil du har nådd grensen for egenandelstak 2 som i år er på kr 2500,- Egenandelstak 2 gjelder utgifter til fysioterapi og opphold på opptreningsinstitusjon, samt visse typer tannbehandling.

Gjest Androdine
Skrevet

En "psykomotorisk terapeut" er en fysioterapeut med videreutanning i psykomotorisk fysioterapi. Med de diagnoser du angir, så vil du måtte betale egenandel for behandlingen inntil du har nådd grensen for egenandelstak 2 som i år er på kr 2500,- Egenandelstak 2 gjelder utgifter til fysioterapi og opphold på opptreningsinstitusjon, samt visse typer tannbehandling.

Men kan jeg søke sos om å få dekt det? 2500 er en formue for meg..har allerede en veldig kjekk kontaktperson på sos...kan jeg spørre henne om muligheter? Har et nært samarbeid med henne ang min økonmi.

Skrevet

Men kan jeg søke sos om å få dekt det? 2500 er en formue for meg..har allerede en veldig kjekk kontaktperson på sos...kan jeg spørre henne om muligheter? Har et nært samarbeid med henne ang min økonmi.

Du kan søke sosialkontoret, men det forutsetter nok at legen klart anbefaler denne type behandling.

Gjest Androdine
Skrevet

Prøv denne linken:

http://www.nav.no/page?id=355

mvh

Så dette er en helt annen ordning? Det betyr at jeg må begynne på egenandel 2, men nye egenandelskort til jeg har samlet til 2500? Eller kan jeg bruke det frikortet jeg har på egenandel 1? Altså betale "oppå" de 1500 jeg allerede har betalt inn? Ble litt forvirret nå.

Gjest Androdine
Skrevet

Du kan søke sosialkontoret, men det forutsetter nok at legen klart anbefaler denne type behandling.

Ja. Skal snakke med psykiateren min og høre om han vil anbefale det. Tusen takk for svar.

Skrevet

Så dette er en helt annen ordning? Det betyr at jeg må begynne på egenandel 2, men nye egenandelskort til jeg har samlet til 2500? Eller kan jeg bruke det frikortet jeg har på egenandel 1? Altså betale "oppå" de 1500 jeg allerede har betalt inn? Ble litt forvirret nå.

Nei, du kan ikke kombinere utgifter under egenandelstak 1 og egenandelstak 2.

Skrevet

Nei, du starter dessverre på null.

Du kan trekke store helseutgifter av på skatten, innkludert utgifter til reise til behandleren.

mvh

Skrevet

Ja. Skal snakke med psykiateren min og høre om han vil anbefale det. Tusen takk for svar.

Lykke til!

mvh

Skrevet

Man får som frosken skriver frikort på psykomot. fys. når man har betalt mer enn kr. 2500. Dette er uavhengig av diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...