Gå til innhold

Hva skjer med morspermisjon når ikke barn?

Anbefalte innlegg

Gjest det bare lurer jeg på
Skrevet

Bare hypotetisk, men jeg har altså lurt på:

Dersom man har avtalt full mammapermisjon, og vikar til og med har begynt - og så dør barnet under fødselen eller like etter. Har man da krav på å begynne i jobben sin igjen likevel?

Skrevet

Man har rett på fødselspermisjon så lenge man har gått et visst antall uker ut i svangerskapet mener jeg å huske, det var slik for 6-7 år siden da min nevø ikke klarte seg i alle fall.

Om du kan kreve å begynne på jobb igjen tidligere vet jeg ikke, men jeg kan ikke tro det skulle være noe i veien for det? Ring nav.

Skrevet

Du har iallefall ikke rett på permisjon mer enn 6 uker etter at barnet er (død-)født. Så da må du jo tilbake til jobben. Hvordan det da gjøres fra arbeidsgivers side vet jeg ikke.

Skrevet

Du har iallefall ikke rett på permisjon mer enn 6 uker etter at barnet er (død-)født. Så da må du jo tilbake til jobben. Hvordan det da gjøres fra arbeidsgivers side vet jeg ikke.

For 6-7 år siden fikk man i alle fall 42 ukers perm om barnet ble dødfødt, min søster fikk nemlig det.

Skrevet

For 6-7 år siden fikk man i alle fall 42 ukers perm om barnet ble dødfødt, min søster fikk nemlig det.

Jeg husker jeg leste en avisartikkel for lenge siden, som omhandlet en som hadde dødfødt barn. Hun fikk da permisjonspenger i seks uker. Fokus i artikkelen var på at det var urettferdig at valget mht 80% el 100% lønn ble lagt til grunn selv om barnet var dødfødt!

Hun hadde valgt 80%-ordningen, og fikk da bare 80% lønn i de seks ukene, mens hun ville ha fått 100% dersom hun hadde valgt 100%-løsningen.

Dette er så lenge siden at det sikkert har blitt endret.

Skrevet

Jeg husker jeg leste en avisartikkel for lenge siden, som omhandlet en som hadde dødfødt barn. Hun fikk da permisjonspenger i seks uker. Fokus i artikkelen var på at det var urettferdig at valget mht 80% el 100% lønn ble lagt til grunn selv om barnet var dødfødt!

Hun hadde valgt 80%-ordningen, og fikk da bare 80% lønn i de seks ukene, mens hun ville ha fått 100% dersom hun hadde valgt 100%-løsningen.

Dette er så lenge siden at det sikkert har blitt endret.

http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1696

(søk på "dødfødsel")

Evt. http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/sosionom/doedtbarn.php

Skrevet

Slik lyder folketrygdloven § 14-9, se siste ledd om at det gis stønadspenger i 6 uker:

- - -

§ 14-9. Stønadsperioden for foreldrepenger

Ved fødsel er stønadsperioden 220 stønadsdager (44 uker) med full sats eller 270 stønadsdager (54 uker) med redusert sats. Stønadsperioden etter fødselen er 205 stønadsdager (41 uker) med full sats eller 255 stønadsdager (51 uker) med redusert sats.

Ved adopsjon er stønadsperioden 205 stønadsdager (41 uker) med full sats eller 255 stønadsdager (51 uker) med redusert sats.

Full sats betyr at foreldrepenger utbetales med 100 pst. av beregningsgrunnlaget. Redusert sats betyr at foreldrepenger utbetales med 80 pst. av beregningsgrunnlaget. Stønadsmottaker velger sats ved stønadsperiodens begynnelse, og valget gjelder for hele stønadsperioden. Dersom begge foreldrene mottar foreldrepenger, må de velge samme sats.

Ved flerbarnsfødsler eller hvis flere barn blir adoptert samtidig, blir stønadsperioden utvidet med 25 stønadsdager (5 uker) for hvert barn mer enn ett dersom full sats er valgt. Dersom redusert sats er valgt, blir utvidelsen 35 stønadsdager (7 uker). Bestemmelsene i § 14-10 første og sjette ledd gjelder tilsvarende.

Stønadsperioden kan deles mellom foreldrene når begge fyller vilkårene for rett til foreldrepenger etter § 14-6. Unntatt fra deling er de siste 15 stønadsdagene (3 ukene) før og de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen, som er den delen av stønadsperioden som er forbeholdt moren ved fødsel. Unntatt fra deling er også 6 uker som er forbeholdt faren (fedrekvoten), se § 14-12.

Dersom barnet dør i stønadsperioden, kan det tas ut foreldrepenger i opptil 30 stønadsdager (6 uker) av den gjenværende del av stønadsperioden.

Skrevet

Ei jeg kjenner til fødte et dødfødt barn for et par mnd siden, og fikk bare 6 uker permisjon iallefall. Hun er ansatt i en stor statlig bedrift. Var sykemeldt en stund etterpå i tillegg, men så begynnte hun i jobben igjen. Verre var det med mannen som ikke fikk forståelse av fastlegen sin og fikk beskjed om å gå i jobb som vanlig ganske rett etterpå. Nå fikk han heldigvis større forståelse av en annen lege, men skulle ikke vært nødvendig.

Skrevet

Ei jeg kjenner til fødte et dødfødt barn for et par mnd siden, og fikk bare 6 uker permisjon iallefall. Hun er ansatt i en stor statlig bedrift. Var sykemeldt en stund etterpå i tillegg, men så begynnte hun i jobben igjen. Verre var det med mannen som ikke fikk forståelse av fastlegen sin og fikk beskjed om å gå i jobb som vanlig ganske rett etterpå. Nå fikk han heldigvis større forståelse av en annen lege, men skulle ikke vært nødvendig.

Det er mulig at reglene er endret, det er tross alt 7 år siden min nevø døde.

Skrevet

En skolevenninne av meg fikk et dødfødt barn for over 20 år siden. Jeg vet ikke hvor mange uker permisjon hun hadde rett på, men hun kontaktet ganske snart kommune (hun var lærer, statlig) og ba om å få jobben tilbake. Hennes vikar ble da overflyttet til en annen jobb, som tilfeldigvis ble ledig da.

Det problematiske med personer som begynner å jobbe noen uker etter en fødsel, er gjerne at artbeidsgiver da sitter med en vikar, som hjar kontrakt på ca et år.

Skrevet

Lovbestemt 6 uker, men mange bedrifter gir full permisjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...