Gå til innhold

NHD-dette ble mye på en gang!

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Jeg har hatt voldsomme søvnproblemeri både høst,vinter og vår.De er fremdeles der.Noen netter kan jeg våkne 4-5 ganger og være oppe i like mange timer.Som regel våkner jeg grytidlig hver dag,rundt 0600-0630(det kaller jeg grytidlig),andre ganger kan jeg sovne når som helst og i omtrent hvilken som helst situasjon om dagen og utpå ettermiddagen.Jeg kan sovne mens jeg skriver en sms,når jeg leser,ser på tv,venter på bussen,snakker med noen.Andre netter sovner jeg med en gang,har noen oppvåkningsperioder o,men sovner fort.I noen tilfeller kan jeg ligge våken i flere timer før jeg sovner.

Jeg fikk etter mange forsøk med utallige medikamenter,Heminevrin.Jeg vet "alt" om farene med "Hemmis",så du trenger ikke å banke de inn i betongskallen min.

Jeg responderte godt på Hemmis i børjan,sovnet i løpet av kort tid og var i koma,omtrent,hele natta og våkna i 9-tida om morgenen.Så fikk jeg en periode hvor det gamle "mønsteret" kom tilbake.

Nå sover jeg greit-min måte å mene greit på.Jeg våkner 2-4 ganger om natta og sover rundt 4-5 timer hver natt.Jeg sovner fremdeles på alle mulige steder og i de minst tenkelige situasjoner.Det varer i rundt 5 til 20 minutter.

Psyken blir jo litt merkelig av søvnproblemene,men ikke verre enn at jeg står det over.Jeg har hatt få og korte innleggelser på psykehuset,det lengste varte 6 dager.Jeg bruker døgnenheten rundt hver 5 uke i 4 dager til å ta meg litt igjen,dette er et fast opplegg jeg har fått via fastlege og psykiater.Jeg bruker mindre beroligende.

Nå har jeg vært til en søvnundersøkelse som gikk ølitt på tryne.De to dagene med overvåkning gikk fint(men jeg klarte ikke å sove på kommando).Jeg fikk en søvndagbok jeg skulle føre,noe som gikk helt fint fram til jeg for kort tid siden hadde en ulykke hvor jeg ble liggende i respirator og tilsammen 3 dager på intensiv avd.Med andre ord;søvndagboka er spolert.Jeg er hjemme fra sykehuset nå og det går bra.Samboeren min tar seg veldig av meg og duller nesten med meg.Jeg fikk en kraftig kakk i sementhodet,men fikk ingen alvorlige skader.

Men jeg sover nesten hele tiden nå.Jeg klarer omtrent ikke å få opp øyenlokkene.Jeg kjenner meg deppa og,særlig etter at et opphold på døgnenheten ikke ble noe av pga en kommunikasjonssvikt og pga ulykken.

I stdet har jeg blitt tilbudt 4 døgn på akuttavdelingen,et sted jeg helst vil slippe å være og særlig ikke nå.Det er jo ikke noe akutt som feiler meg...bare søvnproblemene og at jeg er sliten etter ulykka,og det er jo normalt.Og så vil de ha meg på en akutt,lukka avdeling.Psykologen min-ny psykolog-mener at det "kunne kanskje være bra",men det er jo for svarte heite ikke noen dyp depresjon det gjelder.Ikke er jeg suicidal heller,så utfallet sier vel seg selv.Men jeg vil gjerne høre din mening.Og andres.Jeg hadde psykologen på tlf i dag som hadde snakket med magelege og hodelege på Unn og de mente at jeg kunne tvangsinnlegges.Nå sitter jeg her og glor,har snakket masse med kjæresten og han støtter meg.Likevel er jeg redd.Jeg har jo skjønt for lenge siden at jeg ikke har mye jeg skulle ha sagt.Men det er magen og venstre side av hodet som er vonde.

Vet dette ble mye på en gang,men nå synes jeg dagen er ei suppe og at helga kan bli lite trivelig....

Med vennlig hilsen

Firebird

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278164-nhd-dette-ble-mye-p%C3%A5-en-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får følelsen av at det er noe vesentlig som mangler i innlegget ditt. Enten er psykologen "helt på skrå" eller så skriver du for lite om hvordan du har det reelt sett. Har vanskelig å se at legene mener det er grunnlag for tvangsinnleggelse ut i fra de momentene du nevner - så derfor lurer jeg på om det er noe vesentlig du ikke har nevnt.

Etter slag mot hodet er det vel ikke uvanlig å være i dårlig form lenge. Men for dette alene, er vel ikke akkurat akuttpsykiatri tingen.

Hva ønsker de å oppnå med innleggelsen? Skal de gjennomføre noen undersøkelser relatert til smertene i magen eller hodet?

Leit at du skulle bli utsatt for en ulykke, forresten!

firebird1365380441

Jeg får følelsen av at det er noe vesentlig som mangler i innlegget ditt. Enten er psykologen "helt på skrå" eller så skriver du for lite om hvordan du har det reelt sett. Har vanskelig å se at legene mener det er grunnlag for tvangsinnleggelse ut i fra de momentene du nevner - så derfor lurer jeg på om det er noe vesentlig du ikke har nevnt.

Etter slag mot hodet er det vel ikke uvanlig å være i dårlig form lenge. Men for dette alene, er vel ikke akkurat akuttpsykiatri tingen.

Hva ønsker de å oppnå med innleggelsen? Skal de gjennomføre noen undersøkelser relatert til smertene i magen eller hodet?

Leit at du skulle bli utsatt for en ulykke, forresten!

Jeg vet egentlig ikke om hvorfor de ville legge meg inn,kanskje var det fordi jeg sa i en bisetning at "når dere bare skriver ut folk som er skada både her og der,til ingenting,så kan man lile godt legge seg ned og dø."Men det var ikke dermed sagt at JEG legger meg ned for å dø.Men jeg ble veldig lei for at døgnenheten avslo plassen min selv om det var avtale om at jeg skulle inn nå.Og jeg sliter jo ordentlig med søvnen.Ringte nevrofysisklab som sa at hele undersøkelsen må tas om igjen,men at jeg ikke får noen time før til høsten.Plutselig ble alt så dumt.Det var da vi fikk vite at det ikke ble noe av opplegget med døgn at legene begynte å diskutere hva som var best for meg og at psykologen selvsagt ble kobla inn.Jeg har bare gått til han 3 ganger,men han er kjempetrivelig.Selv om jeg fikk snakket med han mens jeg var borte på selve unn,var han enig(virket som at han var veldig redd for at jeg skulle plutselig bli kjempesuicidal hvis jeg ble .sendt hjem)med legene om at psyk hørtes "greit ut å slappe av på..."

Nå fikk jeg ikke med meg ALT hva de sa ,for jeg var så slapp,men det var trydelig at å sende meg til psyk var en grei sak fordi de har gjort det i andre tilfeller hvor jeg har vært der.Selv om det ikke dreide seg om psykiatri egentlig.Det med at oppholdet på døgnenheten ble ikke noe av var rett og slett en kommunikasjonssvikt og at de ikke ville ta i mot en med skader som trengte oppføløging.Jeg hadde jo gleda meg litt til oppholdet,for det å ha kjæreste kan bli litt mye noen ganger-man må ta så mye hensyn og jeg tar nok alt for mye hensyn.

Jeg vet egentlig ikke om hvorfor de ville legge meg inn,kanskje var det fordi jeg sa i en bisetning at "når dere bare skriver ut folk som er skada både her og der,til ingenting,så kan man lile godt legge seg ned og dø."Men det var ikke dermed sagt at JEG legger meg ned for å dø.Men jeg ble veldig lei for at døgnenheten avslo plassen min selv om det var avtale om at jeg skulle inn nå.Og jeg sliter jo ordentlig med søvnen.Ringte nevrofysisklab som sa at hele undersøkelsen må tas om igjen,men at jeg ikke får noen time før til høsten.Plutselig ble alt så dumt.Det var da vi fikk vite at det ikke ble noe av opplegget med døgn at legene begynte å diskutere hva som var best for meg og at psykologen selvsagt ble kobla inn.Jeg har bare gått til han 3 ganger,men han er kjempetrivelig.Selv om jeg fikk snakket med han mens jeg var borte på selve unn,var han enig(virket som at han var veldig redd for at jeg skulle plutselig bli kjempesuicidal hvis jeg ble .sendt hjem)med legene om at psyk hørtes "greit ut å slappe av på..."

Nå fikk jeg ikke med meg ALT hva de sa ,for jeg var så slapp,men det var trydelig at å sende meg til psyk var en grei sak fordi de har gjort det i andre tilfeller hvor jeg har vært der.Selv om det ikke dreide seg om psykiatri egentlig.Det med at oppholdet på døgnenheten ble ikke noe av var rett og slett en kommunikasjonssvikt og at de ikke ville ta i mot en med skader som trengte oppføløging.Jeg hadde jo gleda meg litt til oppholdet,for det å ha kjæreste kan bli litt mye noen ganger-man må ta så mye hensyn og jeg tar nok alt for mye hensyn.

Synes du har mye uflaks, og det at du skulle slå hodet ditt på denne måten kunne du vært foruten!

Synes også det er dumt med denne form for kommunikasjonssvikt, og ser at det er stor forskjell på å tilbringe en uke på en akuttenhet og det å gjennomføre en planlagt innleggelse på en roligere avdeling.

Det er kanskje slik at du med din turbulente bakgrunn må innse at sleivete utsagn som er egnet til å bli tolket som destruktive tendenser, fort kan bli tolket som nettopp det...

Håper dere har funnet en løsning, og at du får hvilt deg etter hodesmellet. Tror det er vanlig å føle seg ganske redusert en periode etter en slik smell.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...