Gjest AnnaMolina Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Skriver noen ord til deg mens jeg har litt tilgang på data og dattern min koser seg i bassenget hos "mommo" ;-) Jeg begynner vel å kjenne deg såpass, både via dol, tlf og mail, at jeg vet at du ikke er slik. Jeg syns ikke du skal se på dette som et "angrep" mot deg personlig. Du sier det selv, ingen på nette kjenner deg og vet noe om deg som gir rett til å dømme. Jeg ville sikkert gjort det samme som du i din situasjon. Det må være veldig vanskelig å være mor i en slik situasjon, og jeg synes du har stått på og vært flink for barna dine.Det er beundringsverdig! Hva nhd mente med sitt svar, vet jeg ikke. Men jeg skulle gjerne visst det. Jeg forsøker å se det fra en annen synsvinkel. Jeg forstår at man ikke skal snoke i barnas private ting. Men det jeg stusser over, er hvordan man kan sammenligne dette med det du beskriver.Her er det jo snakk om en jente som er meget ustabil og suicidial. Vet for lite om akkurat dette til å mene så mye om det. Men for all del; jeg synes du er kjempeflink. Mye har skjedd på kort tid, og enda er du oppegående. Dattern din er heldig som har en så god mor:-) Jeg har lagt det bak meg nå. kanskje hadde han den tråden fra foreldre og tenåringer i bakhodet. kanskje reagerte han på nøklene datteren min har rundt halsen som ett sikkert tegn på en invaderende mamma. Vold ( bare for at andre som leser dette skal forstå. vold fra min eks mot meg, min datter har sett på)er ekstremt innvaderende og jeg tør ikke tenke på hva dette kan ha gjort med henne. Men det er klart det er mye her som ikke har vært bra. Hun har også hatt en mamma som har hatt kort lunte og har vært sliten og lei. Jeg er stolt av at jeg fremdeles står på beina! Hva slags jobb er det du har fått deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278231-hva-er-et-offer/page/2/#findComment-2244394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Jeg har lagt det bak meg nå. kanskje hadde han den tråden fra foreldre og tenåringer i bakhodet. kanskje reagerte han på nøklene datteren min har rundt halsen som ett sikkert tegn på en invaderende mamma. Vold ( bare for at andre som leser dette skal forstå. vold fra min eks mot meg, min datter har sett på)er ekstremt innvaderende og jeg tør ikke tenke på hva dette kan ha gjort med henne. Men det er klart det er mye her som ikke har vært bra. Hun har også hatt en mamma som har hatt kort lunte og har vært sliten og lei. Jeg er stolt av at jeg fremdeles står på beina! Hva slags jobb er det du har fått deg? Ja jeg synes du skal være kjempestolt av deg selv. Du skal vel ikke se bort fra at det er volden fra din eks, og det at datttern din har vært vitne til denne, kan være årssaken til din datters problemer nei.. Det er jo ganske grove ting det er snakk om. Om dette har gjort noe med henne sier jeg ikke noe på. (Selv tenker jeg lite på fortid. Jeg har vel fått "skader" i form av dårlig selvtillig, depresjoner o.l. Men jeg har nok mareritt flere ganger i uka, som alltid handler om det samme (om pappa, og alt det fæle han gjorde mot mamma). Det er kjempefint at du innser dine egne feil også. Ingen er feilfrie her i verden! At du av og til er sliten sier jeg heller ikke noe på. Så mye som du har hatt å stå i, og som ikke har noen særlig avlastning ift barna, syns jeg det er beundringsverdig at du er oppegående. At du har kort lunte, er vel heller ikke så rart...? Det hører vel sammen med slitenhet.. Jeg har ikke fått jobben enda. Jeg går og venter i spenning. Vil ikke si her på nettet hvilken jobb det er :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278231-hva-er-et-offer/page/2/#findComment-2244400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnnaMolina Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Ja jeg synes du skal være kjempestolt av deg selv. Du skal vel ikke se bort fra at det er volden fra din eks, og det at datttern din har vært vitne til denne, kan være årssaken til din datters problemer nei.. Det er jo ganske grove ting det er snakk om. Om dette har gjort noe med henne sier jeg ikke noe på. (Selv tenker jeg lite på fortid. Jeg har vel fått "skader" i form av dårlig selvtillig, depresjoner o.l. Men jeg har nok mareritt flere ganger i uka, som alltid handler om det samme (om pappa, og alt det fæle han gjorde mot mamma). Det er kjempefint at du innser dine egne feil også. Ingen er feilfrie her i verden! At du av og til er sliten sier jeg heller ikke noe på. Så mye som du har hatt å stå i, og som ikke har noen særlig avlastning ift barna, syns jeg det er beundringsverdig at du er oppegående. At du har kort lunte, er vel heller ikke så rart...? Det hører vel sammen med slitenhet.. Jeg har ikke fått jobben enda. Jeg går og venter i spenning. Vil ikke si her på nettet hvilken jobb det er :-) Ok!:-) Jeg får vel vite det senere da.-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278231-hva-er-et-offer/page/2/#findComment-2244402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hei, tusen takk for et kjempefint svar/innlegg. Jeg har ikke hatt tilgang til data så svar kommer nå. Du setter en del på spissen som fikk meg til å tenke litt. Jeg liker ikke tanken på å skulle være et offer. Jeg har vel kansje vært offer for en som har manipulert. En som på denne måten har "utnyttet" mine svakheter om jeg kan si det på den måten. Jeg har tenkt litt på begrepet offer. Jeg liker det heller ikke. Jeg tenker; offer eller ikke: Jeg skal ikke bli (værende) et. Jeg skal skaffe meg et godt liv. Som mamma sier, må selvtilliten bygges opp. Jeg legger merke denne er dårligere enn jeg trodde. Men det er bra det går an å rette på. Jeg skal ikke bli værende bitter, da kan jeg like godt grave meg ned. Men det vil vel ta litt tid. Det er ikke gjort på en to tre å begynne å leve på nytt;) Du har et godt eks om idrettsutøveren. Ja, jeg tror at jeg best blir hjulpet på den måten. Vet ikke hvorfor. Kansje fordi jeg ikke er vant til omsorg, det å bli strøket på kinnet. iallefall vet jeg ikke hvordan jeg skal takle det. Jeg kan også forstå moren min. Jeg hadde sikkert reagert likedan. Jeg er takknemlig for hennes engasjement. Men jeg merker som sagt det drar meg litt ned.. hm.. Men uansett, takk for fint svar. Var godt bare å få satt litt ord på det :-) Jeg tror nok de aller fleste foretrekker å bli hjulpet som en idrettsutøver, ikke som noe hjelpeløst og ynkelig. I våre forsøk på å hjelpe hverandre kan vi iblant lykkes i å få en tigger til å føle seg som en konge. I mindre heldige tilfeller får vi konger til å føle seg som tiggere. Det handler ofte om ordene og detaljene vi pakker hjelpen inn i. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278231-hva-er-et-offer/page/2/#findComment-2244836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lof Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 På sett og vis er vel alle oss som rammes av sykdom en form for offer. Det betyr ikke at vi bare skal lene oss tilbake og la all dritten skylle over oss. Vi må lære oss og leve med sykdommen, og vi må tenke gjennom hva denne perioden av livet kan lære oss. Jeg vil anbefale en bok av Thomas Moore:'Nattseilas' som inneholder mye visdom. Han advarer sterkt mot den passiviserende offerrollen. Lykke til videre. Jeg skal til haukeland på torsdag for videre utredning for hjernesvulsten min. Ellers går det temmelig greit om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278231-hva-er-et-offer/page/2/#findComment-2244854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Happiness Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 På sett og vis er vel alle oss som rammes av sykdom en form for offer. Det betyr ikke at vi bare skal lene oss tilbake og la all dritten skylle over oss. Vi må lære oss og leve med sykdommen, og vi må tenke gjennom hva denne perioden av livet kan lære oss. Jeg vil anbefale en bok av Thomas Moore:'Nattseilas' som inneholder mye visdom. Han advarer sterkt mot den passiviserende offerrollen. Lykke til videre. Jeg skal til haukeland på torsdag for videre utredning for hjernesvulsten min. Ellers går det temmelig greit om dagen. Takk for boktips. Jegsnappet det med meg jeg:o) Og lykke til så mye på torsdag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278231-hva-er-et-offer/page/2/#findComment-2244857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 På sett og vis er vel alle oss som rammes av sykdom en form for offer. Det betyr ikke at vi bare skal lene oss tilbake og la all dritten skylle over oss. Vi må lære oss og leve med sykdommen, og vi må tenke gjennom hva denne perioden av livet kan lære oss. Jeg vil anbefale en bok av Thomas Moore:'Nattseilas' som inneholder mye visdom. Han advarer sterkt mot den passiviserende offerrollen. Lykke til videre. Jeg skal til haukeland på torsdag for videre utredning for hjernesvulsten min. Ellers går det temmelig greit om dagen. Tusen takk for et godt eks og for et godt boktips. Jeg skal se nærmere på det. Godt å høre at det går bra om dagen. Ønsker deg lykke til med utredningen, og krysser fingrene for at svulsten er godartet. Fortsatt god bedring. Håper at du gir livstegn fra deg igjen så vi får høre hvordan det går med deg. Tenker på deg og familien din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278231-hva-er-et-offer/page/2/#findComment-2245015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg tror nok de aller fleste foretrekker å bli hjulpet som en idrettsutøver, ikke som noe hjelpeløst og ynkelig. I våre forsøk på å hjelpe hverandre kan vi iblant lykkes i å få en tigger til å føle seg som en konge. I mindre heldige tilfeller får vi konger til å føle seg som tiggere. Det handler ofte om ordene og detaljene vi pakker hjelpen inn i. mvh Jeg håper du har rett :-) Jeg kom til å tenke på overskriften du valgte.. Foreldede mestringsstrategier. Var det slik de mestret utfordringer før i tiden? Takk for at du svarte ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278231-hva-er-et-offer/page/2/#findComment-2245016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg håper du har rett :-) Jeg kom til å tenke på overskriften du valgte.. Foreldede mestringsstrategier. Var det slik de mestret utfordringer før i tiden? Takk for at du svarte ) Jeg tenkte mer på at når du levde med en mann som ikke er helt god måtte du for å overleve bruke visse knep, teknikker og strategier. Når man lever med én måte å løse ting på lenge nok blir "metoden" etter hvert automatisert. Når man så kommer i en annen situasjon er ikke lengre disse mestringsstrategiene gangbare lengre. Men man risikerer å gripe til de foreldede mestringsstrategiene av gammel vane. Noen ganger er det bare dysfunksjonelt, andre ganger direkte destruktivt. Det tar tid å bryte gamle vaner og mønster, som en gang har hatt sin berettigelse, og erstatte dem med noe som er hensiktsmessig i forhold til den situasjonen man lever i nå. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278231-hva-er-et-offer/page/2/#findComment-2245057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg tenkte mer på at når du levde med en mann som ikke er helt god måtte du for å overleve bruke visse knep, teknikker og strategier. Når man lever med én måte å løse ting på lenge nok blir "metoden" etter hvert automatisert. Når man så kommer i en annen situasjon er ikke lengre disse mestringsstrategiene gangbare lengre. Men man risikerer å gripe til de foreldede mestringsstrategiene av gammel vane. Noen ganger er det bare dysfunksjonelt, andre ganger direkte destruktivt. Det tar tid å bryte gamle vaner og mønster, som en gang har hatt sin berettigelse, og erstatte dem med noe som er hensiktsmessig i forhold til den situasjonen man lever i nå. mvh Da tror jeg at jeg forstår. Tusen takk! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278231-hva-er-et-offer/page/2/#findComment-2245111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.