ric-r Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hei. Jeg er en godt trent gladtrimmer innen sykling og langrenn,men sliter veldig på 2 omr. Hold og pust igjennom nese. Ifbm med høy intensitet spess. i oppoverbakker på langrennski og sykkel får jeg veldig lett hold. Hva kan gjøres på forebyggende stadie og underveis i økten? Gjelder både ved konkurranse og trening. Har max puls på 193 og terskel på 83%. Det andre problemet er relatert til nesen og luftveiene. Er stort sett bestandig tett i ett av nesebordene i tillegg til at luftveiene er trange. Bruker nesespray men den motvirker tettheten i liten grad. Har brukt neseplaster som fåes på apoteket. De virker positivt inn på luftstrømningen gjennom nesa og pustingen går lettere.(ingen innvirkning på vekslende tetthet i nesebordene) Men plasteret løsner etterhvert som svetten gjør seg gjeldene. Finnes det noe alternativer innen neseplaster etc. og hva kan gjøres med vekselsvise tette nesebord? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 For å ta nesen først. Før du får flere råd bør en ØNH hals lege se nærmere på den. Skjev neseskillevegg og polypper kan gi slike plager du snakker om. Og det kan man evt. gjøre noe med. Føler du at neseplaster funker bra, pass på å sette det relativt langt nede slik at du føler "nesevingene" spiles ut til siden. Har det lett for å løsne, pleier jeg tilråde at man tar på litt håndballklister under plasteret. Garantert god virkning. Hold ved fysisk aktivitet er ofte et stort problem i oppveksten men noen blir ikke kvitt det. Årsaken er svært så individuell men de fleste finner frem til en prøve/feile-metode med hva drikke og spise i forkant. De fleste med holdproblemer har det best med lett mat 2-3 timer før aktivitet. I perioden mellom måltid og trening ikke drikke mye og helst bare litt vann. Under aktivitet helst bare drikke tynn sportsdrikk i små porsjoner. Men som sagt, du må prøve deg frem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.