Gå til innhold

Sannhet, virkelighet og realitet -NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest Androdine

Det er tre begrep som gjør meg nysgjerrig. Når jeg har angst feks, eller er deprimert så vil min virkelighet være at jeg føler meg udugelig, langt nede og livredd. I realiteten har jeg en depresjon. Sannheten er at noen har påvirket slik jeg har det. Er jeg totalt "lost" nå, er det feil bruk av begreper? Hva er forskjellen på disse begrepene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278301-sannhet-virkelighet-og-realitet-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Filosofen E. Kant (1724-1804) beskrev Das Ding an sich, (Verden slik den egentlig) er og Das Ding fur mich (Verden slik jeg konstruere den gjennom forstandens ankuelseskatagorier).

Jeg tror dette er en grei måte å se det på. Selv om en ting er virkelig rent subjektivt, trenger den ikke være virkelig for storparten av de andre (objektivt?).

Tydelig ser en dette hos psykotiske personer der virkeligheten er meget subjektiv.

Religioner er et annet eksempel hvor mange har den samme virkelighetsoppfatning uten at det kan kalles/er en objektiv sannhet.

Gjest Androdine

Filosofen E. Kant (1724-1804) beskrev Das Ding an sich, (Verden slik den egentlig) er og Das Ding fur mich (Verden slik jeg konstruere den gjennom forstandens ankuelseskatagorier).

Jeg tror dette er en grei måte å se det på. Selv om en ting er virkelig rent subjektivt, trenger den ikke være virkelig for storparten av de andre (objektivt?).

Tydelig ser en dette hos psykotiske personer der virkeligheten er meget subjektiv.

Religioner er et annet eksempel hvor mange har den samme virkelighetsoppfatning uten at det kan kalles/er en objektiv sannhet.

Takk for svar :) Fikk lyst å lese Kant jeg nå. Tror jeg har gjort det før, en gang da jeg tok exphil og de bøkene har jeg ennå. Skal hive meg over de i sommerferien. Er visst blitt ganske filosofisk av meg;) Men det bunner i de følelsene jeg har hatt siste ukene hvor jeg har følt en sterk uvirkelighetsfølelse. Og det får meg til å ville lese mer om dette..det er kjempeinteressant!

Gjest Happiness

Siden jeg akkurat jar avsluttet en liten vakker bok om blant annet disse temaene, vil jeg på det sterkeste anbefale den til deg og andre som skulle være interesserte

"Veronika vil dø" av Paulo Coelho.

Det er den mest oppløftende og frigjørende bok jeg har lest på en stund. Og så enkel at man må gjøre det tenkearbeidet en selv finner for godt.

Kjøp den i paperback til 99 kroner. Jeg har lest den to ganger. Når jeg nesten var ferdig med den, ville jeg den skulle ta slutt slik at jeg kunne begynne på den på nytt. Antar den traff så mange strenger i forhold til mitt liv, men tror virkelig den vlle gjort det også i andres.

Siden jeg akkurat jar avsluttet en liten vakker bok om blant annet disse temaene, vil jeg på det sterkeste anbefale den til deg og andre som skulle være interesserte

Det er den mest oppløftende og frigjørende bok jeg har lest på en stund. Og så enkel at man må gjøre det tenkearbeidet en selv finner for godt.

Kjøp den i paperback til 99 kroner. Jeg har lest den to ganger. Når jeg nesten var ferdig med den, ville jeg den skulle ta slutt slik at jeg kunne begynne på den på nytt. Antar den traff så mange strenger i forhold til mitt liv, men tror virkelig den vlle gjort det også i andres.

Enig, en fantastisk bok :-)

Gjest Androdine

Tusen takk for tips, Happiness:) Jeg har lest boka, men det er så lenge siden, og jeg var så ung. Husker at den gjorde inntrykk. Kanskje jeg nettopp skal gjøre det? kjøpe den i paperback? Fikk lyst å lese den igjen :)

hvordan går det med deg?

klem

Annonse

Gjest Happiness

Tusen takk for tips, Happiness:) Jeg har lest boka, men det er så lenge siden, og jeg var så ung. Husker at den gjorde inntrykk. Kanskje jeg nettopp skal gjøre det? kjøpe den i paperback? Fikk lyst å lese den igjen :)

hvordan går det med deg?

klem

Ja, les den igjen. Jeg kan levende foresrille meg at som veldig ung, eller muligens på et annet sted i livet enn noen av oss her inne er , vil den ikke nødvendigvis treffe så godt. Men når jeg leste den tenkte jeg på at det var mange her inne som kunne hatt glede av den.

Jeg stod på butikken, og ble nærmest "ledet" til boken:o) her en dag. Følte så sterkt at jeg skulle kjøpe den akkurat da.Og den er jo lettlest på sin måte. Tungt stoff glir ikke inn for tiden hos meg.

Jeg står over treninga i dag. Føler meg litt for sliten, ikke fysisk forsåvidt, men sliten i forhold til de psykiske omveltningene jeg vet det vil bli. Jeg har mange andre ting på planen i dag, og må klare å forholde meg til det også. Hver dag kan ikke være forbeholdt terapi.

Så jeg har litt dårlig samvittighet åkke som, selv om jeg tror det er et riktig valg i dag.

Det har vært en begivenhetsrik natt, med mye guffent drømmeinnhold. Må prøve å ta time out.

Kanskje jeg rekker en liten gåtur, men jeg tviler. Siden jeg lå så lenge.

Ha en så fin dag som mulig. Vi må ta litt time out fra kampen også.

Klem

Gjest Androdine

Ja, les den igjen. Jeg kan levende foresrille meg at som veldig ung, eller muligens på et annet sted i livet enn noen av oss her inne er , vil den ikke nødvendigvis treffe så godt. Men når jeg leste den tenkte jeg på at det var mange her inne som kunne hatt glede av den.

Jeg stod på butikken, og ble nærmest "ledet" til boken:o) her en dag. Følte så sterkt at jeg skulle kjøpe den akkurat da.Og den er jo lettlest på sin måte. Tungt stoff glir ikke inn for tiden hos meg.

Jeg står over treninga i dag. Føler meg litt for sliten, ikke fysisk forsåvidt, men sliten i forhold til de psykiske omveltningene jeg vet det vil bli. Jeg har mange andre ting på planen i dag, og må klare å forholde meg til det også. Hver dag kan ikke være forbeholdt terapi.

Så jeg har litt dårlig samvittighet åkke som, selv om jeg tror det er et riktig valg i dag.

Det har vært en begivenhetsrik natt, med mye guffent drømmeinnhold. Må prøve å ta time out.

Kanskje jeg rekker en liten gåtur, men jeg tviler. Siden jeg lå så lenge.

Ha en så fin dag som mulig. Vi må ta litt time out fra kampen også.

Klem

Ja vi må prøve det å ta timeouter av og til..er ikke alltid så lett når det skjer leie og vonde ting, men man får vel bare prøve å finne sitt eget "friområde" - hva det enn måtte være: Lese en bok, legge seg ned å puste ordentlig inn og ut, gå en tur, kjøre en tur, leie en god film osv osv..vet ikke jeg, prøver å øve meg på akkurat dette, men ikke alltid så lett - og jeg forstår at du har det svært tungt for tida. Jeg håper at du tar det valget som er riktig for deg og kjenner på magefølelsen - jeg tror den er viktig.

Nå skal jeg legge meg nedpå, er faktisk helt utslitt. Jobba hele 2 timer i dag..og det er lang reisevei til jobben. Er heldigvis 50% sykemeldt så det blir bare noen få timer denne uka, så er det mandag og tirsdag og Da er det sommerferie. Jobber på en skole jeg sjø :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...