Gå til innhold

Psykotisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Baldriana
Skrevet

Hei. Jeg har slitt med store psykiske problemer i mesteparten av mitt liv. Har diagnosen Compleks PTSD. Så vidt meg bekjent har jeg aldri vært psykotisk, tidligere.

Litt om hvorfor jeg nå lurer på om jeg er det (psykotisk):

Helt siden jeg var liten har jeg opplevd merkelige, vet ikke helt hva jeg skal kalle det, tanker/følelser/fornemmelser/hendelser?

I voksen alder har dette tiltatt mer og mer. Det kan dreie seg om alt fra bagateller til alvorlige ting. Dette er noe jeg prøver å holde for meg selv, bortsett fra de “tingene” som bare “plumper” ut av meg. Redd for at folk skal tro jeg er sinnsyk/gal, selv om det kanskje er det jeg er.

Skal prøve å gi noen eksempler på hva det er jeg opplever.

Når jeg møter mennesker (kjente som ukjente) “skyter” det inn at det menneske har f.eks kreft, det menneske sliter med vondt kne/vond arm/vondt i hodet, h*n kommer til å død snart, h*n er overgriper, h*n er tyv, h*n han er voldelig osv.

Dette er ting som bare dukker opp, når jeg f.eks tar en tur i butikken (også andre steder). Jeg kan få “gåsehud”, blir “overfalt” av vemmelige/vonde følelser, noe som sliter veldig, så jeg utsetter butikkturen i det lengste.

Dette er ikke noe jeg har styring/kontroll på/med. Av og til får jeg bekreftet mine antagelser, men som oftest er det umulig å sjekke ut, da det dreier seg om ukjente mennesker.

De bagatelle tingene kan f.eks være:

Skogen “der” kommer til å bli hogd ned (noe jeg verken har hørt eller lest om at skal skje, selvsagt ), “den” butikken blir snart nedlagt, “det” huset kommer til å bli revet til fordel for noe større osv.

Slik kunne jeg har remset opp nesten i det uendelige.

Disse følelsene virker for meg helt absurde der og da, men har ofte i ettertid vist seg å stemme, så jeg har fått meg noen overraskelser.

Det at jeg nå lurer på om jeg er psykotisk, er at jeg daglig blir “bombadert” med slike tanker/følelser/ting/hendelser. Disse følelsene har hatt et mye større omfang nå (i det siste) enn tidligere. Mange er så absurde at jeg sliter med å se at dette har rot i virkeligheten. Jeg blir helt uslitt/utmattet av dette.

Sikkert vanskelig for deg/dere å si noe om hva dette er. Noen andre som har det slik?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg. Føler jeg blir gal av dette, om jeg ikke allerede er det da. Jeg trenger hjelp.

Hvordan finne ut om jeg er psykotisk?

Er dette bare en vond drøm, et mareritt som jeg snart vil våkne av og forstå at bare var et mareritt?

Finnes det medisiner som kan få dette til å forsvinne?

Kommer dette av PTSD’n?

Hva kan jeg gjøre med dette, slik at jeg får det til å forsvinne?

For meg spiller det ingen rolle _hva_ dette er. Ønsker bare hjelp til å få STOPPET dette på ett eller annet vis, da det stjeler mye av energien min å ha det sånn. Dette kan sikkert virke som et lite problem i forhold til mye annet (noe det også er), men for meg blir det rett og slett for mye, da dette kommer i tillegg til alle mine andre problemer.

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Syns det høres ut som du er klarsynt jeg. Hvordan psykiatrien forholder seg til slike fenomener tror jeg er forskjellig. De kan umulig kalle alle klarsynte for psykotiske.

Hva man gjør for å få stoppet slike bilder og meldinger vet jeg desverre ikke.

Gjest Elmia
Skrevet
  AnnaMolina skrev (På 11.6.2007 den 8.51):

Syns det høres ut som du er klarsynt jeg. Hvordan psykiatrien forholder seg til slike fenomener tror jeg er forskjellig. De kan umulig kalle alle klarsynte for psykotiske.

Hva man gjør for å få stoppet slike bilder og meldinger vet jeg desverre ikke.

Klarsynt? For det første er det vel ikke noe som heter klarsynt. Bare tull.

For det andre; Når man tror noe om så å si alt man ser, så må jo NOE av dette stemme en eller annen gang. Om jeg går forbi ti butikker, og tenker "En av disse kommer til å bli nedlagt", så kan diu banne på at det kommer til å stemme, en eller annen gang.

Gjest D*lilith
Skrevet

Kjenner til det og jeg tror ikke du er psykotisk....

De som er psykotisk er ikke redd for at de er det,de vet ikke om det en gang :)

Gjest D*lilith
Skrevet

Men hvis du vil "stenge av" og stoppe bildene hjelper det litt med antipsykotika,for det "lukker igjen" kanalene dine......

Gjest AnnaMolina
Skrevet
  Elmia skrev (På 11.6.2007 den 9.34):

Klarsynt? For det første er det vel ikke noe som heter klarsynt. Bare tull.

For det andre; Når man tror noe om så å si alt man ser, så må jo NOE av dette stemme en eller annen gang. Om jeg går forbi ti butikker, og tenker "En av disse kommer til å bli nedlagt", så kan diu banne på at det kommer til å stemme, en eller annen gang.

såså jeg er ikke klarsynt er heller ikke så opptatt av slike fenomener og hva det er. Men jeg vet om mange som mener at de er det og som ofte har rett i det de "ser". Jeg forholder meg helt nøytralt til det. Men å kalle disse psykotiske kan bare ikke stemme. Det skal flere ting til enn å se og forutse ting for å bli kalt psykotisk. Jeg syns det er litt interessant når slik fenomener krysser psykiatrien.

Nå må jeg understreke at jeg ikke har påstått at trådstarter er det da!

Skrevet

For meg kan de høres som tankekjør. Som D*lilith skriver får noen AP for å bremse opp litt. Men sjekk med fagfolk, så kanskje de kan hjelpe deg.

Det er SÅ slitsomt å ha det slik, og jeg ønsker deg lykke til og håper du får hjelp snart!

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Hei Balderina

Jeg mente ikke å være flåsete i forhold til det du skrev. Jeg ble litt redd for at jeg var det. Men jeg mente det jeg sa. Det høres sånn ut slik du beskriver det.

Jeg vet om folk som har fortalt meg det du beskriver. De er helt klare og ser ikke ut til å lide av virkelighetsbrist.

Jeg er ikke en person som sirkler rundt mystifisme egentlig, men åpen nyskjerrig når folk forteller meg.

Ville bare tilføye dette, da jeg forstår at dette er et ganske stort problem for deg og jeg bare svarte ved første assosiasjon.

Det kan sikkert være andre forklaringer på sånt også!

Gjest Baldriana
Skrevet
  AnnaMolina skrev (På 11.6.2007 den 10.37):

Hei Balderina

Jeg mente ikke å være flåsete i forhold til det du skrev. Jeg ble litt redd for at jeg var det. Men jeg mente det jeg sa. Det høres sånn ut slik du beskriver det.

Jeg vet om folk som har fortalt meg det du beskriver. De er helt klare og ser ikke ut til å lide av virkelighetsbrist.

Jeg er ikke en person som sirkler rundt mystifisme egentlig, men åpen nyskjerrig når folk forteller meg.

Ville bare tilføye dette, da jeg forstår at dette er et ganske stort problem for deg og jeg bare svarte ved første assosiasjon.

Det kan sikkert være andre forklaringer på sånt også!

Tusen takk for svar,- AnnaMolina.

Jeg oppfattet deg ikke på noe vis "flåsete", så det kan du ta helt med ro :-)

Jeg spurte om hjelp, om andres tanker og meninger og da må en være åpen for/forberedt på at disse kan være forskjellige. Du virker til å ha et "åpent" sinn og det er bra.

Når det er sagt, så ser jeg ikke på meg selv som synsk og har absolutt ingen tanker om at jeg har synske evner. Mange av mine tanker/følelser har vist seg å stemme, men det er nok bare tilfeldigheter. Jeg lurer like fullt på hva dette er og hva det kommer av.

Lykke til med din gode omsorg for jenta di!

Gjest Baldriana
Skrevet
  bibben skrev (På 11.6.2007 den 10.10):

For meg kan de høres som tankekjør. Som D*lilith skriver får noen AP for å bremse opp litt. Men sjekk med fagfolk, så kanskje de kan hjelpe deg.

Det er SÅ slitsomt å ha det slik, og jeg ønsker deg lykke til og håper du får hjelp snart!

Tusen takk for svar.

Ja, det er forferdelig slitsomt.

Håper jeg får hjelp med dette.

Skrevet
  Baldriana skrev (På 11.6.2007 den 11.12):

Tusen takk for svar.

Ja, det er forferdelig slitsomt.

Håper jeg får hjelp med dette.

Kanskje du kunne søke litt omkring begrepene "tankekjør" og "grensepsykose", og se om det vekker gjennkjennelse i forhold til dine egne erfaringer :o)

Skrevet

Minner om tvangstanker, syns jeg. Det fins god hjelp å få for det, blant annet SSRI.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/2499277.html

"I kortere eller lengre perioder av livet kan en få tanker som en ikke greier å la være å tenke. Dette er tvangstanker. Tankene dreier seg ofte om alt som er farlig."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...