Gjest Håper og tror Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg har en høy stilling ved et av landets universiteter. Er svært glad i min forskerjobb, arbeider mye og fremstår overfor omgivelsene som en glad og ressurssterk person. Min kone har en ledende stilling, er glad og utadvent og en sterk person som jeg er svært glad i. Jeg har tidligere gått til psykiater på grunn av depresjon (ikke tung) og andre problemer som blant annet omfatter sjalusi. En avsluttende vurdering den gang påpekte "underliggende selvusikkerhet som kan aktivere opplevelse av underlegenhet og sjalusi" og en "engstelig personlighetsstruktur". Disse betegnelsene kjenner jeg meg igjen i. Det har siden gått ganske bra, uten at jeg føler at det skyldes terapi. Siste året har problemene økt, uten at jeg kan si at jeg har vært deprimert. Jeg har imidlertid et "flatt" stemningsleie og jeg har mistet noe av entusiasmen i forbindelse med jobben. Jeg har imidlertid opplevd sterkere mistenksomhet overfor min kone. Dette har medført episoder med anklagelser som min kone opplever svært tungt. Disse anklagelsene er ikke rasjonelt begrunnet. Jeg har erkjent at dette ikke kan fortsette, både av hensyn til henne og av hensyn til min egen livskvalitet. Jeg plages dessuten av indre uro og sterk sosial angst i situasjoner hvor jeg skal eksponere meg. I små kjente grupper og overfor kolleger har jeg ikke problemer. Etter terapi brukte jeg antideprisiva (Seroxat) en periode uten at dette hadde noen spesiell effekt synes jeg. Jeg må nå finne en vei videre. Min fastlege synes å ikke ta dette alvorlig, og det er svært vanskelig å få time hos psykolog/psykiater. Jeg vet ikke om antidepressiva er et bra alternativ for meg? Antageligvis ikke noe effekt på min sjalusi, men kanskje på mitt stemningsleie? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278438-engstelig-personlighetsstruktur/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 I mine 10 år i poliklinikk behandlet jeg flere tilfeller som dette. Små doser antipsykotika (Trilafon 4-8 mg) gjorde underverker. Ingen hadde bivirkninger på så lav dose. I dag ville en nok prøvd små doser av en moderne antipsykotikum. Eksempel Zyprexa 5-7,5 mg. Seroquel 2-300 mg, Risperdal ca 2 mg, Zeldox 40-80 mg osv. Alle har sine fordeler og ulemper. Det kan ta 2-3 mnd før full effekt er nådd. En stund etter dette igjen kan en prøve å redusere til den minste dosen jeg har nevnt for hvert medikament. Det vil sannsynligvis også bedre depresjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278438-engstelig-personlighetsstruktur/#findComment-2245257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.