Gå til innhold

kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest olavsvei

Jeg har lavt stoffskjifte går på marevan for hjertet og har nå fått diabetes.Og er svert overvektig.Har du en diett som hjelper? Det er mye grønsaker jeg ikke kan spise på grunn av marevan,og mye frukt jeg ikke kan spise på grunn av diabetes. Hva anbefaler du?Og jeg legger på meg hele tiden på grunn av stoffskiftet. HJELP

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278589-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier

Kjære deg! Du nevner flere problemer her. Lavt stoffskifte, hjertesykdom, overvekt og diabetes. Dette er helseproblemer som er varige. Det betyr at varige løsninger også må til. Det finnes ingen mirakelkur som løser problemene en gang for alle. Jeg kan si litt om sammenhengen mellom overvekt, kost og diabetes. Det er viktig å se på årsaken til overvekten. Har du andre helseproblemer som vonde knær eller hofter som hindrer deg i fysisk aktivitet, er det hjertesykdommen som hindrer deg, eller er det andre årsaker som f.eks. psykiske problemer. Noen har angst som hindrer dem i å gå ut. Dersom du kan overkomme hindringene og øke aktivitetsnivået er det et første skritt på veien. Overvekt kommer av at inntaket av kalorier er større enn forbruket, så det er også nødvendig å se om noe kan gjøres med det. Du kan få god veiledning av en ernæringsfysiolog om hva du kan spise, og ikke minst; hvor mye du bør spise. Et variert kosthold er nødvendig for at helsen skal ivaretas. Varige kostendringer er den eneste løsningen, og ikke en kortvarig og usunn diett/slankekur. Selv en relativt liten vektreduskjon vil ha stor innvirkning på blodsukkeret. Spesielt dersom du også kan øke daglig aktivitet. 1/2 times spasertur daglig gir god helsegevinst, men er målet vektreduksjon må det enda mer til. Selvfølgelig virker også stoffskiftet inn, og god behandling/medisinering er nødvendig, og bør kontrolleres av lege. Som du skjønner finnes det ingen snarveier, og jeg antar at du trenger god støtte og veiledning underveis, også fra dine nærmeste. Søk hjelp i forhold til medisinene hos fastlegen. Kanskje kan du også få råd om hvordan du kan trene og ivareta hjertet best mulig. Be om å bli henvist til ernæringsfysiolog. Kanskje finnes det kurs i kosthold/helse der du bor.

Om du registrerer deg som hjerterdame her: http://www.hjerterdamer.no/bli_en_hjerterdame så kan du stille spørsmål til en av ernæringsekspertene gratis.

Lykke til! Håper du får det til. Vennlig hilsen Elisabeth

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278589-kosthold/#findComment-2246111
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...