Gå til innhold

Har du en bok du har lest flere ganger?


hare1365380455

Anbefalte innlegg

Nei, jeg har ikke lest dem.

Jeg har blitt innmari sløv til å lese de siste årene. Jeg er for rastløs så jeg klarer ikke å konsentrere meg. Jeg har lest ordentlig mye før, gjerne et par bøker om dagen, nå er det helt slutt.

Jeg har mange bøker hjemme jeg gjerne skulle lest, men jeg sliter med å komme igang.

Jeg tror du vil like bøkene til Vigdis Hjorth. For ikke å snakke om Anne B. Ragde.

Det med rastløsheten er bare før du kommer skikkelig i gang. Ta deg i nakken og tving deg til å begynne på ei bok, så tipper jeg at du er hekta.

Jeg er også en typisk periodeleser. Kan lese uten stopp enkelte ganger, og så blir det bare aviser og ukeblader i flere måneder. Jeg har ei hel hylle med bokklubbøker jeg gleder meg til å lese.

Men det er så fælt å bli ferdig med gode bøker. Jeg får nesten en sorgreaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    8

  • morsan

    5

  • Babette

    5

  • Dorthe

    4

Mest aktive i denne tråden

Jeg har lest alle favorittbøkene mine flere ganger. Den jeg har lest aller flest ganger er Den hemmelige hagen. Jeg elsker den boka:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary J. Blige

Jeg tror du vil like bøkene til Vigdis Hjorth. For ikke å snakke om Anne B. Ragde.

Det med rastløsheten er bare før du kommer skikkelig i gang. Ta deg i nakken og tving deg til å begynne på ei bok, så tipper jeg at du er hekta.

Jeg er også en typisk periodeleser. Kan lese uten stopp enkelte ganger, og så blir det bare aviser og ukeblader i flere måneder. Jeg har ei hel hylle med bokklubbøker jeg gleder meg til å lese.

Men det er så fælt å bli ferdig med gode bøker. Jeg får nesten en sorgreaksjon.

Alt du skrev der - som jeg skulle skrevet det selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du skrev der - som jeg skulle skrevet det selv :-)

Kanskje vi egentlig er samme person? Nicket ditt er nytt, men det er antakelig ikke du, føler jeg på meg.

Kan du ikke hviske hva du kalte deg før? Eller gi meg en rebus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er bibliotek-låner, og må nok vente "i kø" på boka:-)

Har ikke råd å kjøpe den selv.

Men lese den skal jeg. Kom bare med flere anbefalinger, jeg liker å lese :-)

Sett deg på venteliste på Stieg Larsson "Menn som hater kvinner" og "Jenta som lekte med ilden" med en gang - det er en ordre! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt bergtatt av alle Julie-bøkene ! Skulle ønske Elstad skrev mer, og oftere :-)

Du må forresten prøve Anders Roslunds "Udyret"; "Boks 21" og "Oppreisningen" - knallbøker! Stygge, men gode. Den siste til Wassmo, "Et glass melk takk" anbefales også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Min store "trøstebok" er Tornefuglene. Jeg leser ofte - når jeg er syk, når jeg har kjærlighetssorg, når jeg har ferie og ikke orker noe nytt...

Har sikkert lest den 20 ganger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forresten prøve Anders Roslunds "Udyret"; "Boks 21" og "Oppreisningen" - knallbøker! Stygge, men gode. Den siste til Wassmo, "Et glass melk takk" anbefales også.

Udyret var så ekkel at jeg ga opp, jeg som sluker 5 krim i måneden, minst! Er de andre litt, ehh, koseligere?

Snømannen er dritspennende forresten, jeg kjøpte mp3 fra lydbokforlaget.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Udyret var så ekkel at jeg ga opp, jeg som sluker 5 krim i måneden, minst! Er de andre litt, ehh, koseligere?

Snømannen er dritspennende forresten, jeg kjøpte mp3 fra lydbokforlaget.no

Niks, "Boks 21" er omtrent like ekkel om jeg ikke husker feil. Den siste, "Oppreisningen" har jeg nettopp lest og den var litt merkelig. Veldig bra, men ganske spesiell. Du burde prøve den for den er ikke så ekkel, men spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mange bøker flere ganger. Enkelte ganger fordi jeg ønsket å lese og ikke hadde nye bøker for hånden, andre ganger mer bevisst.

Av de jeg bevisst har lest flere ganger er Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset (nå er det flere år siden sist og kanskje tid for en ny runde). Andre klassikere, som Ibsen, Hamsun og Bjørson har jeg også lest flere ganger.

Kristin Lavransdatter var det første som falt meg inn også. Jeg har lest flere bøker flere ganger, men det er denne triologien som har satt seg best fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

Folket på Innhaug-bøkene. Jeg tror jeg leste i alle fall den første halvparten av Isfolket to ganger, tidlig i ten-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange. Bl.a. alle kriminalromanene av Maria Lang, med den kjekke, piperøykende og to meter høye Christer som etterforsker. Han som er gift med en fetert operasangerinne og kommer fra en idyllisk småby. Skoga? Jeg elsker svensk landsbyidyll.

Dessverre er det lenge siden det kom ut noen ny Maria Lang, kanskje hun har vandret. Uansett tror jeg Maria Lang er et pseudonym.

Maria Lang la inn årene i 1991, 77 år gammel, så det kommer ikke noe nytt fra den kanten nei. Damen het forøvrig egentlig Dagmar Lange og var svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria Lang la inn årene i 1991, 77 år gammel, så det kommer ikke noe nytt fra den kanten nei. Damen het forøvrig egentlig Dagmar Lange og var svensk.

Det var synd. Ikke at hun var svensk, for det var det jo ingen tvil om, men at hun har lagt inn årene. Æsj. Men takk for opplysningen. Så skulle jeg aldri mer få sverme for den høye piperøykende politimannen. Akk, mitt hjerte blør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mary J. Blige

Kanskje vi egentlig er samme person? Nicket ditt er nytt, men det er antakelig ikke du, føler jeg på meg.

Kan du ikke hviske hva du kalte deg før? Eller gi meg en rebus?

hehehe:o)

Så nysgjerrig vi var i kveld da:-)

Åneida du, jeg har vært her i 4-5 år, men har slitt så veldig med tristhet tidligere. Nå gjør jeg ikke det, så derfor ønsket jeg å begynne "forfra" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary J. Blige

Sett deg på venteliste på Stieg Larsson "Menn som hater kvinner" og "Jenta som lekte med ilden" med en gang - det er en ordre! :o)

Ok ok ok, lover !!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er flere bøker jeg har lest flere ganger, bl a Harry Potter-bøkene, Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede, 1001 natt, flere bøker av Agatha Christie, flere Nancy Drew-bøker og andre bøker som jeg ikke har lest de siste 25 årene;-) samt sikkert noen jeg har glemt i farta:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alle favorittbøkene mine flere ganger. Den jeg har lest aller flest ganger er Den hemmelige hagen. Jeg elsker den boka:-)

Jeg har ikke lest boka, men jeg husker godt hvor fascinert jeg ble av TV-serien en gang på 70-tallet! :-)

Husker ikke noe av det nå, men husker at jeg syntes hagen var ekstremt spennende, og at den var svært ulik hager der jeg bodde;-)

Jeg har prøvd å søke etter tv-serien på dvd, men har bare funnet nyere utgaver. Den er sikkert kjempefin, men ville helst ha sett den gamle, da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folket på Innhaug-serien har jeg vel lest to ganger + hørt en gang på lydbok og jeg kjenner at jeg har lyst til å lese den enda en gang. :o)

Alle Harry Potter-bøkene har jeg lest boka + hørt lydboka. "Rui-jentene som kom til kongen" har jeg lest flere ganger også, den er så søt. :o) Det er sikkert noen flere jeg har lest flere ganger også, men det var disse jeg kom på i farta.

Næmmen!! En til på cirka min alder som har lest om Rui-søstrene!! ;-)

Det har hendt seg at jeg har referert til historier fra den boka, og da er flere av mine jevnaldrende omtrent som spørsmålstegn og har aldri hørt om dem!

Jeg husker godt innslag på TV da boka kom - det ble vist gamle filmsnutter med de bittesmå, krokryggede søstrene. Men det var først etter at jeg ble voksen selv at jeg leste boka.

Særlig stort inntrykk gjorde nok historien om den livré-kledte tjeneren på slottet som ikek foretrakk en mine da han omhyggelig åpnet sikkerhetsnålene på kåpene deres! :-)

Og dollarsedlene og postanvisningene som var festet under møblene.

Og Gurine (?) som støtt var på farta - ikke bare dro hun til Kongen som gammel, men hun hadde da jammen meg tatt dampbåten og dratt til tannlege i byen som ung! ;-)

"No skine sola på Rui" - herlig at de var så utrolig glade i det stakkarslige hjemmet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Ja, det er flere bøker jeg har lest flere ganger, bl a Harry Potter-bøkene, Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede, 1001 natt, flere bøker av Agatha Christie, flere Nancy Drew-bøker og andre bøker som jeg ikke har lest de siste 25 årene;-) samt sikkert noen jeg har glemt i farta:-)

Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede er fantastisk :-) Har jeg også lest flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...