Gå til innhold

Har du en bok du har lest flere ganger?


hare1365380455

Anbefalte innlegg

Gjest Jordbærpiken

Jeg har lest mange bøker flere ganger. Særlig pensumbøker... (dårlig spøk).

Men altså noen som jeg kommer på; "jeg lovet deg aldri en rosenhave", "elleve minutter", "kjærlighetens bøddel", "I morgen var jeg alltid en løve", "kvinnen som kledte seg naken for sin elskede". Flere, men dem kommer jeg ikke på nå :-)

Av og til må jeg liksom lese dem en gang til, for å få med meg flere detaljer, flere nyanser.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    8

  • morsan

    5

  • Babette

    5

  • Dorthe

    4

Mest aktive i denne tråden

Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede er fantastisk :-) Har jeg også lest flere ganger.

Ja, det er en utrolig bok!

Og tenk å debutere med en slik bok når man er nesten 60 år!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Ja, det er en utrolig bok!

Og tenk å debutere med en slik bok når man er nesten 60 år!! :-)

Ja, og den har så mange nyanser og paralelle handlinger. Ting som skjer på mange plan. Tror den kan leses igjen og igjen, man vil stadig oppdage nye ting.

Utrolig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen!! En til på cirka min alder som har lest om Rui-søstrene!! ;-)

Det har hendt seg at jeg har referert til historier fra den boka, og da er flere av mine jevnaldrende omtrent som spørsmålstegn og har aldri hørt om dem!

Jeg husker godt innslag på TV da boka kom - det ble vist gamle filmsnutter med de bittesmå, krokryggede søstrene. Men det var først etter at jeg ble voksen selv at jeg leste boka.

Særlig stort inntrykk gjorde nok historien om den livré-kledte tjeneren på slottet som ikek foretrakk en mine da han omhyggelig åpnet sikkerhetsnålene på kåpene deres! :-)

Og dollarsedlene og postanvisningene som var festet under møblene.

Og Gurine (?) som støtt var på farta - ikke bare dro hun til Kongen som gammel, men hun hadde da jammen meg tatt dampbåten og dratt til tannlege i byen som ung! ;-)

"No skine sola på Rui" - herlig at de var så utrolig glade i det stakkarslige hjemmet sitt.

Den sto i bokhylla til min mormor og jeg var ikke mer enn 10-12 år første gangen jeg leste den tror jeg og jeg falt pladask! Den er bare så skjønn! De to små damene var jo virkelige små hverdagshelter. :o) Bar høyet hjem på ryggen for det var for bratt til traktor eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes hennes bøker er lettleste, koselige og spennende. Og så liker jeg krim som går litt inn i privatlivet til etterforskerne og ikke bare rundt selve mordet.

Jeg er også veldig glad i den serien som følger alfabetet. Tror vi er kommet til sånn ca. R eller S nå. Forfatteren heter Sue Grafton og etterforskeren heter Kinsey. Hun jogger hver morgen. Har du lest de bøkene?

De har jeg helt glemt, husker jeg leste dem til F eller G eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og den har så mange nyanser og paralelle handlinger. Ting som skjer på mange plan. Tror den kan leses igjen og igjen, man vil stadig oppdage nye ting.

Utrolig bra!

Denne teknikken med "historier inni historien" finnes også i 1001 natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var barn, var det mange bøker jeg leste flere ganger. Og noen bøker jeg leste mange ganger. Robinson Crusoe ble lest utallige ganger, husker jeg. Beatles av Lars Saaby Christensen har jeg også leste flere ganger. Trillogien om Kristine Lavransdatter vil jeg lese en gang til, jeg var i slutten av tenårene da jeg leste den første gang, og vil gjerne lese den som voksen også. Men jeg leser mye kriminalromaner, og de leser jeg IKKE mer enn en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tante T.

"En by som Alice" av Nevil Shute.

Boka bygger på ei sann historie om ei gruppe Hollandske kvinner og barn som var Japanske fangar under 2. verdenskrig. Den gjekk som serie på Nrk då eg var 12 - 13 år, historien gjorde sterkt inntrykk på meg. Fekk boka i 20 års gåve frå kusina mi. Har lest den mange gongar, og har hatt boka med på feritur Hellas og Kina.

"Forbudt kjærlighet" av Deirdre Purcell.

Ellers les eg bøkene til Gunnar Staalesen, Anne Holt, Anne Karin Elstad m.fl. fleire gongar. Når eg er ferdig med "Snømannen" skal eg lesa bøkene om Harry Hole i riktig rekkefølge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Denne teknikken med "historier inni historien" finnes også i 1001 natt.

Ah.. da blir det det neste jeg leser :-)

Holder på med "Momma and the meaning of life" nå. Den var billigere på engelsk, ikke så glad i det, men. Den virker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil like bøkene til Vigdis Hjorth. For ikke å snakke om Anne B. Ragde.

Det med rastløsheten er bare før du kommer skikkelig i gang. Ta deg i nakken og tving deg til å begynne på ei bok, så tipper jeg at du er hekta.

Jeg er også en typisk periodeleser. Kan lese uten stopp enkelte ganger, og så blir det bare aviser og ukeblader i flere måneder. Jeg har ei hel hylle med bokklubbøker jeg gleder meg til å lese.

Men det er så fælt å bli ferdig med gode bøker. Jeg får nesten en sorgreaksjon.

Jeg har et par bøker på nattbordet som jeg egentlig skal lese på. Den ene er Anne B Ragde og den andre Cosa Nostra og egentlig har jeg lyst, men kommer aldri igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...