Gjest David_111 Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Hei! En jeg kjenner har post traumatisk stress. Det handler mest om en dårlig oppvekst som kommer tilbake, etter min mening. Han er plaget med angst, depresjoner og har blitt redd for å møte folk han tidligere var sammen med ofte. Han er redd fordi han synes det er vanskelig å snakke om problemene han har. Derfor unngår han det heller. Han tror han er syk, fordi han har gått ned en del i vekt, og siden folk stadig har kommentert hvor tynn han er, er dette blitt verre, og han holder seg inne. Jeg tenkte bare jeg skulle si litt om situasjonen først, hvis dette skulle ha noen betydning. Det jeg lurer på er hva som kan hjelpe? Vedkommende har hatt mange erfaringer med psykologer fra tidligere i livet, men vil nok ikke anse det som gode erfaringer. Er medisiner noe du ville anbefalt? I tillfelle så ønsker ikke denne personen å ta medisiner. Når ikke det medisinske kan hjelpe denne personen(pga hans vilje), og heller ikke en psykolog, da blir jeg veldig bekymret. Jeg håper du har noen gode råd til meg. Om ikke det er en behandlingsform, så kanskje du vet litt mer om hvordan man skal forholde seg til personen, og hvordan man skal kunne være der og støtte opp. På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278881-post-traumatisk-stress/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melba1365380968 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Hei David_111, Når det gjelder å stille opp for en person med PTSD, så er det viktig å være tålmodig og veldig forståelsesfull, selv om ting personen gjør og sier kan virke som fra en annen verden. Jeg har selv PTSD, og det er et levende helvete. Man har følelsen av at ingen forstår hva som skjer med en, ikke engang en selv forstår hva som skjer, og det kan jo være derfor kompisen din ikke har klart å ta i mot profesjonell hjelp. Det er viktig at man kommer i kontakt med psykolog som er spesialist på å behandle PTSD, etter hva jeg har skjønt. Det _kan_ være en veldig kompleks lidelse som spesialister bør behandle. Og de må ha god tid. Veldig god tid! Du er en veldig god venn som stiller opp for kompisen din med PTSD. Mange skygger unna i sånne situasjoner. Men er det noen ganger i livet man trenger ekstra gode og forståelsesfulle venner som tar deg for det du er der og da, så er det når man sliter som mest og er mest forvirret over sin egen situasjon. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg på en forsiktig måte foreslått at kompisen din oppsøker profesjonelle igjen, men da sikrer seg at han kommer til noen som virkelig KAN traumebehandling. Min erfaring med medisiner er at det er ikke riktig for meg å ta noe annet enn sovemedisin for å få hvilt om natten. Jeg må _forstå_ alt som skjer med meg; kontroll er ofte veldig viktig for PTSD-pasienter. Men hvis kompisen din er tydelig deprimert, så vil han sikkert få hjelp av SSRI. Lykke til, og husk på at du er en god venn som stiller opp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278881-post-traumatisk-stress/#findComment-2248739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.