Gå til innhold

Psykisk syke og klaging

Anbefalte innlegg

Gjest Anna Carmen

Hvorfor har det seg slik at de som er psykisk syke klager mye mer og bærer seg over sin egen tilværelse? De sier ofte mye negativt om seg selv og livet for at folk rundt dem skal vie dem oppmerksomhet og synes synd på dem.

Ærlig talt - slike folk bør skjerpe seg i stor grad! Alle møter fra tid til annen motgang i livet, men å syte og klage til andre om at livet så og si er over, bedrer ikke akkurat ens egen situasjon..!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/279018-psykisk-syke-og-klaging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette var et virkelig reflektert innlegg!! ;-)

Hva om den psykiske lidelsen nettopp består i at man ikke KAN "skjerpe seg" og nettopp i at man faktisk HAR slike negative tanker om seg selv?

Ettersom jeg nå for tiden har vondt i et kne etter et fall og halter litt, bruker jeg det som eksempel i en omskrivning av innlegget ditt, slik at du forhåpentligvis kan se hvor meningsløst det blir det du sier:

"Hvorfor har det seg slik at de som har vonde knær halter mye mer enn andre? De hinker og går sakte på gata og i trapper, bare for at folk skal legge merke til at 'her kommer det jammen en haltepink' og dermed synes synd på dem.

Ærlig talt - slike folk bør skjerpe seg i stor grad! Alle har fra tid til annen vonde knær, eller ankler eller gnagsår, men å hinke og gå sakte bare for at andre skal legge merke til at de har vondt, gjør ikke akkurat at blåmerkene forsvinner fortere!!"

De som har fysiske eller psykiske plager som ikke klager legger du ikke merke til. For de tror du er friske. Det meste av (p)sykdom vises ikke og snakkes ikke så mye om.

Folk klager ikke bare over helsa. De klager på politiet, lærerne, været, TV, telefonselskaper, leger, bilverksteder, priser, butikker, politikere, naboen, syke folk som klager...

Den klagingen jeg blir mest lei av å høre på er klagingen over været. For noen er været alltid for kaldt, for varmt, for tørt, for vått. Særlig i de delene av landet som har best vær.

Mennesker som klarer å føre en samtale uten å snakke masse negativt om et eller annet, er eksempler til etterfølgelse.

mvh

Annonse

Gjest alle bør være blide

Jaja.... verden er lett å forholde seg til, er den ikke, når man har så klare svar og løsninger på ting?

;-)

Ha en fin dag.

Det er lett å tenke og si det du skriver. Mange tenker slik som deg. Det er derfor psyksiske lidelser fortsatt er tabu i samfunnet. Det er assosiert med noe negativt og det vil vi ikke vite av. Jeg har møtt mange mennesker med dine holdninger. De gjør det bare verre for meg og får meg til å føle meg som et dårlig mennesket. Selvfølgelig skal man ikke syte for mye, men for mange er hverdagen vanskelig. Særlig hvis du er deprimert. Det kan være vondt å bare måtte vise solsiden. Jeg har en mor som hver gang jeg syter blir sint og sur. Jeg får da signaler om at jeg bare kan vise henne solsiden og må da holde det for meg selv. Og sitte alene med negative tanker kan være livstruende. Det er farlig med slike holdninger synes jeg og kanskje en grunn til at man får psykiske problemer. Det overfladiske livet vil lever er nok mye med på å gi folk psykiske problemer. Vi skal være blide, tynne, pene, gjøre karriere, få barn, gifte oss, ha mange venner etc. Ikke alle kan leve opp til de kravene. Folk ser virkeligheten forskjellig. For noen kan alle kravene gjøre en deprimert.

Hva om den psykiske lidelsen nettopp består i at man ikke KAN "skjerpe seg" og nettopp i at man faktisk HAR slike negative tanker om seg selv?

Ettersom jeg nå for tiden har vondt i et kne etter et fall og halter litt, bruker jeg det som eksempel i en omskrivning av innlegget ditt, slik at du forhåpentligvis kan se hvor meningsløst det blir det du sier:

"Hvorfor har det seg slik at de som har vonde knær halter mye mer enn andre? De hinker og går sakte på gata og i trapper, bare for at folk skal legge merke til at 'her kommer det jammen en haltepink' og dermed synes synd på dem.

Ærlig talt - slike folk bør skjerpe seg i stor grad! Alle har fra tid til annen vonde knær, eller ankler eller gnagsår, men å hinke og gå sakte bare for at andre skal legge merke til at de har vondt, gjør ikke akkurat at blåmerkene forsvinner fortere!!"

Sant nok. Enig med deg. Folk som ikke har opplevd det selv kan lett si det anna carmen sier.

Gjest Anna Carmen

Det er forskjell på å syte og klage om sine problemer til andre enn å ha en fortrolig samtale. Mange psykisk syke som ikke ser det selv. Det er ikke noe jeg skriver i løse lufta, har opplevd det flere ganger selv.

Jeg mener ikke at psykisk syke skal stenge inne alle problemene sine, det løser ikke noe. Men syting og klaging hjelper en ikke til å bli fortere frisk - tvert i mot!

God bedring med kneet:-)

Gjest heldigvis er det ikke alle som bryr seg om slike stigmatiserende kommentarer

Det er forskjell på å syte og klage om sine problemer til andre enn å ha en fortrolig samtale. Mange psykisk syke som ikke ser det selv. Det er ikke noe jeg skriver i løse lufta, har opplevd det flere ganger selv.

Jeg mener ikke at psykisk syke skal stenge inne alle problemene sine, det løser ikke noe. Men syting og klaging hjelper en ikke til å bli fortere frisk - tvert i mot!

Jeg tror flertallet av dem som sliter med psykiske problem gjør det som en følge av at de ikke har sytet eller klagd nok, når de burde. Det er bare pisspreik at alle bretter ut om hvor fælt og vanskelig alt er. Jeg har vært på jobb i hele dag, gjort mitt beste for å konsetrere meg om arbeidet og smile, men ikke sagt et kløyva ord om hvor bekymret jeg er for søsteren min som ligger å svever mellom død og liv på sykehuset. Så ikke kom her å si at vi ikke tåler motgang.

Annonse

Gjest Androdine

Disse begrepene "syting og klaging" blir ofte brukt i dagligspråket. Men vi har jo alle ulike terskler for hva vi synes er "syting og klaging". Disse begrepene er ikke noe objektivt noe, men noe som oppleves av den andre part. Det du synes er "syting og klaging" er kanskje noe jeg ikke reagerer på i det hele tatt.

Vi har alle ulike grenser for hva vi tåler av andre. Og kanskje tåler man mer såkalt "syting og klaging" fra en slektning enn en fjern venn.

Jeg synes at når du ført beveger deg inn på dette farvannet, så kan du definere begrepene du bruker på en slik måte av vi forstår hva "DU" oppfatter som syting og klaging.

(Ps: Jeg tåler langt mer "syting og klaging" når jeg har det bra med meg selv enn når jeg ikke har det.)

Gjest Androdine

Jeg tror flertallet av dem som sliter med psykiske problem gjør det som en følge av at de ikke har sytet eller klagd nok, når de burde. Det er bare pisspreik at alle bretter ut om hvor fælt og vanskelig alt er. Jeg har vært på jobb i hele dag, gjort mitt beste for å konsetrere meg om arbeidet og smile, men ikke sagt et kløyva ord om hvor bekymret jeg er for søsteren min som ligger å svever mellom død og liv på sykehuset. Så ikke kom her å si at vi ikke tåler motgang.

Mange tror at de som sliter psykisk egentlig innbiller seg at de har problemer. Det er lettere å støtte en person som har brukket foten eller fått en somatisk sykdom.

Jeg ble egentlig bedt om å ti still når jeg vokste opp. Eller jeg ble ignorert ved ett hvert følelsesuttrykk.

Det Anna Carmen sier at jeg burde fortsette å holde kjeft til jeg ligger i grava.

Gjest Androdine

Sant nok. Enig med deg. Folk som ikke har opplevd det selv kan lett si det anna carmen sier.

Jepp. Sånne kommentarer er dessverre ikke sjeldne.

Får meg til å huske da jeg var 18 og nettopp hadde fått førerkortet. Jeg var nærmest verdensmester i trafikken. Tror ikke dette er uvanlig. Etter noen smeller har jeg blitt lang mer forsiktig.

Gjest Androdine

Nå er det jo ikke alle som er sånn da...og dessuten folk med somatiske sykdommer klager vel så mye..........

Hehe..joooda, vi er noen ordentlige "basket cases" hele gjengen. Tafatte, sykelige og stakkarslige. Vi burde fått en egen øy, noe á la Australia eller noe.. *LOL*

Det du ikke ser, er at det du kaller syting og klaging er hverdagen for mange mennesker. Mange som sliter psykisk mister sitt sosiale nettverk fordi de har blitt syke. Mange vil ikke vite av dem. De har bedre ting å gjøre. Når du til slutt sitter der i ensomhet, medisinert, overvektig og arbeidsledig skal det mye til for ikke å syte. Å syte er i våre øyne å fortelle hvordan vi har det. Hvordan vår hverdag oppleves. Det høres ut i andre ører som syting fordi de tenker at man kan da bare gjøre noe med det. Det er ikke alltid man kan gjøre så mye med det. Depresjonen gjør at man ikke greier å være sosia fordi man blir avvist av andre, overvekten gjør at man får dårlig sevbilde og føler seg stigmatisert og avvist av andre, medisinen gjør at man blir trøtt og kanskje bare har lyst til å sove. Man isolerer seg fordi folk blir sure fordi man syter. Noe å tenke på. Kunne ønske du fikk en psykisk lidelse, da hadde nok pipen fått en annen lyd tenker jeg.

Mange tror at de som sliter psykisk egentlig innbiller seg at de har problemer. Det er lettere å støtte en person som har brukket foten eller fått en somatisk sykdom.

Jeg ble egentlig bedt om å ti still når jeg vokste opp. Eller jeg ble ignorert ved ett hvert følelsesuttrykk.

Det Anna Carmen sier at jeg burde fortsette å holde kjeft til jeg ligger i grava.

Det er desverre slik at noen tar livet sitt fordi de ikke kan få være den de er. Dvs. med alle de følelsene de har. De får ikke vise dem for man skal hele tiden være snill og glad. Når jeg ser tilbake på barndommen min har jeg alltid vært veldig pliktoppfyllende og opptatt av at alle skal like meg. Hvis jeg har vært negativ har jeg straks fått korreks. Det er ikke slik menneske egentlig er. Vi har alle følelser i oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...