Gå til innhold

Nattspising

Gjest Larry_29år

Anbefalte innlegg

Gjest Larry_29år

Hei Grethe, Leste artikkelen din om nattspising. Jeg har selv dette problemet og har hatt det i mer eller mindre grad i 4-5 år. Jeg tilhører den gruppen som ofte er oppe å spiser flere ganger om natten uten å være bevist. Ofte er det brød med pålegg, potetgull, sjokolade eller andre karbohydrater jeg spiser. Jeg finner ofte spor/matrester etter meg selv morgenen etter. Denne formen for spising går utover både vekta og tannhelsen og det er veldig frustrerende å ikke få gjort noe med denne lidelsen. Jeg kan bestemme meg for å ikke stå opp i løpet av natten ved sengetid, men til ingen nytte. Jeg har også prøvt å låse døra til kjøkkenet, men da jeg selv vet hvor nøkkelen er blir den som oftest låst opp i løpet av natta. Det er også veldig rart å fortelle folk om dette, mange har vanskelig for å tro på meg. Jeg har prøvt både øreakupunktur, fotsoneterapi og hypnoterapi uten de helt store resultatene. Sistnevnte virket kun første natt etter behandling. Hos lege får jeg liten foståelse for problemet, og blir kun foreskrevet beroligende medikamenter. Har prøvt noen av disse, men uten særlig virkning. Jeg har blitt gradvis tyngre de siste årene og veier i dag rundt 100 kg/185 cm. Jeg trener en del og kondisjoner er ikke så aller værst. Men det er veldig demotiverende når man prøver å gå ned noen kilo og samtidig er oppe å spiser ubevist om natten. Kroppen har ikke behov for mat iløpet og natten og denne blir vel da omdannet som fett og lagret til senere bruk. Jeg er som regel også mere trøtt og utslitt om morgenen etter en natt enn om kvelden før sengetid. Når jeg legger meg våkner jeg often inne kort tid og kan da være litt engstelig. Vet egentlig ikke helt av hva, og finner tilbake roen etter ca. 1 minutt. Føler at det er noe i min underbevistet som jobber med noe, ofte ting som er vanskelige eller vonde. Jeg bor alene og føler nok savnet etter noen og har lurt litt på om det er dette kan være årsaken til nattspisingen. Men har også vært oppe og spist med damebesøk i senga. I min jobb er jeg ute å reiser av og til, og jeg sover da som regel bedre enn hjemme. Har også vært på turistforeningshytter og andre steder delt rom med andre menn og da har jeg også som regel sovet som en stein! Jeg blir ikke klok på denne nattspisingen, men jeg er skikkelig lei av den og har ett sterkt ønske om å sove normalt uten denne formen for avbrutt søvn. Håper du har noen gode råd som kan hjelpe meg på riktg vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nattspising er en meget kompleks spiseforstyrrelse som blant annet kommer av at søvnhormonet vårt som heter melatonin ikke produseres som det skal om natten. Dette fører til at du våkner opp mange ganger i løpet av natten.Denne unormale produksjonen av melatonin fører igjen til at det produseres lite leptin som er spisehormonet vårt. Når det produseres mye av leptin om natten, som er vanlig, er vi mette og trenger ikke stå opp for å spise. Når begge hormonene er ute av lage, som hos nattspisere, virker dette også inn på stresshormonet som heter kortison. Dette finner vi i økende mengder hos nattspisere og fører til at du får en hunger etter raske karbohydrater. Du kan få hjelp ved å innta melatonin i tablettform, 1 mg, før sengetid. Legen din må foreskrive dette til deg på registreringstiltak da vi ikke kan kjøpe det fritt i Norge. I tilleg bør du før du spise en banan og ta en kopp varm mørk sjokolade før du legger deg. Spis helst kalkunbryst eller kyllingbryst elelr forskjellig kokt fisk til middag med friske rå grønnsaker.. Siden du er overvektig bør du spare på kaloriene i løpet av døgnet slik at banankaloriene og sjokoladekaloriene ikke kommer i tillegg til ditt daglige inntak. Spis grønne bønner hver dag. Sett på en CD med avslappende havmusikk før du legger deg, og gå en rask spasertur før sengetid før du drikker den varme sjokoladen. Når du har forsøkt dette i en uke vil jeg gjerne høre fra deg igjen. Dette har hjulpet mange nattspisere. Hilsen dr Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Larry_29år

Nattspising er en meget kompleks spiseforstyrrelse som blant annet kommer av at søvnhormonet vårt som heter melatonin ikke produseres som det skal om natten. Dette fører til at du våkner opp mange ganger i løpet av natten.Denne unormale produksjonen av melatonin fører igjen til at det produseres lite leptin som er spisehormonet vårt. Når det produseres mye av leptin om natten, som er vanlig, er vi mette og trenger ikke stå opp for å spise. Når begge hormonene er ute av lage, som hos nattspisere, virker dette også inn på stresshormonet som heter kortison. Dette finner vi i økende mengder hos nattspisere og fører til at du får en hunger etter raske karbohydrater. Du kan få hjelp ved å innta melatonin i tablettform, 1 mg, før sengetid. Legen din må foreskrive dette til deg på registreringstiltak da vi ikke kan kjøpe det fritt i Norge. I tilleg bør du før du spise en banan og ta en kopp varm mørk sjokolade før du legger deg. Spis helst kalkunbryst eller kyllingbryst elelr forskjellig kokt fisk til middag med friske rå grønnsaker.. Siden du er overvektig bør du spare på kaloriene i løpet av døgnet slik at banankaloriene og sjokoladekaloriene ikke kommer i tillegg til ditt daglige inntak. Spis grønne bønner hver dag. Sett på en CD med avslappende havmusikk før du legger deg, og gå en rask spasertur før sengetid før du drikker den varme sjokoladen. Når du har forsøkt dette i en uke vil jeg gjerne høre fra deg igjen. Dette har hjulpet mange nattspisere. Hilsen dr Grethe

Det har gått lenge siden jeg kontaktet deg ang. nattspising og jeg fulgte en del av rådene dine. Jeg fikk tak i melatonin og tok dette etter anbefalingene dine. Jeg følte at dette ikke hadde noen virkning, og jeg følte meg uvell i den perioden jeg tok dem. Jeg deltok også på to ulike kurs ang. vektreduksjon i fjor og disse gav en virkning. Men de kiloene som ble tatt av har for det meste kommet på igjen etter kurset slutt, da jeg er oppe å spiser om natta. Litt for mye "trøstespising" på kveldstid kan også tilskrives deler av skylda. Men en ting jeg merket meg under de 2 kursene er at motivasjonen ble sterkere og dermed også hjalp meg å spise mindre om natta. Spiser nok mindre om natta nå en før, men problemet er der fortsatt.

Er nattspising mere utbredt hos mennesker som bor alene ?

Natta er en kilde til ubehag for meg, derfor legger jeg meg til tider alt for seint i forhold til når jeg skal stå opp, og sover da sjelden mere en 6 timer, søvn som er avbrutt en 2-4 ganger i løpet av natten. Fortsatt sovner jeg lett, men vokner engstelig etter noen få minutter. Finnes det noen medisin som kan hjelpe meg å unngå denne oppvokningen og engstelsen ?

Jeg har også tenkt litt på om psykolog eller evt. annen samtaleterapi kan få bort noe av disse innsovningsproblemen og nattspisingen, har du noe erfaring med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...