Gå til innhold

Forskjellsbehandling mellom gutter og jenter?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt på dette
Skrevet

Dette gjelder stilskriving. Jeg har både jente og gutt og merker forskjellsbehandling mellom kjønnene når det kommer til dette med stilskriving.

Gutter skriver naturlig nok på en annen måte enn jentene og det føler jeg de får svi for når karakterene settes.

Jeg er ikke skuffet over at gutten min fikk 3+ på en stil. Det ligger ikke der. Jeg bare forundres over kommentaren han fikk.

Den var slik: " En bra historie og lite feil, men den var noe usannsynlig"

Læreren kom til og med bort til han og sa at han hadde fått bedre karakter om stilen ikke hadde vært så usannsynlig.

Hmm, tenker jeg da.

Jeg mener: Gutten er 13 år og oppgaven lød slik: "Fredriks fantastiske flygeferd"

Er det ikke ganske sannsynlig at en 13-årig gutt som elsker Donald og andre tegneserier vil bruke fantasien og at det er ganske selvsagt at en slik type stil vil bli usannsynlig da?

Det skjedde mange tøffe ting under denne flygeferden;o) og stilen var morsom og full av humor, synes hans mor:)

Jeg tror at den hadde fått en annen karakter om det hadde vært en mannlig lærer som hadde dømt, noe jeg sa til sønnen min også.( Må jo gi han litt selvtillit)

Hans kommentar var at jentene skriver på en annen måte f.eks slik:-Tårene rant nedover kinnene hennes og det liker lærerinna bedre.

Hva slags erfaringer har dere med både gutter og jenter? Jeg har som sagt både jente og gutt og husker stilene min datter skrev i 13-års- alderen. De var ikke bedre, bare annerledes, men hun fikk alltid høyere karakter.

Aisha1365380364
Skrevet

Jeg har ikke lest stilen, slik sett uttaler jeg meg på tynt grunnlag. Men jeg husker fra mine skoledager at oppramsing - dvs "så dro han til månen, der så han et romvesen, så dro han til mars osv..." ikke var grunnlag for noen toppkarakter. Større dybde i teksten - tanker, følelser, ikke bare handling, gav bra uttelling.

Skrevet

Jeg skriver under på det Aisha skriver.

Jeg har også en gang fått vite at jeg fikk lavere karakter på grunn av usannsynlighet, og jeg er jente. Det var attpåtil en oppgave hvor temaet var "grøsser".

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Jeg syns jo at læreren kommuniserer dårlig i forhold til hva din sønn trenger å bli bedre på. Usannsynlighet er jo vagt. :-)

Syns jo det du skrev her var litt morsomt ettersom stiloppgaven var utformet som den var. Usannsynlighet er vagt fordi oppgaven var i fantastisk genre.

Gutter kan bli litt oppramsende. Nemlig at handlingen drar seg for fort avsted. Jeg har sittet og skrevet stil sammen med min sønn. Jeg korrigerer han litt underveis da. Forklarer hvorfor den og den setningen må med. Hvorfor han må forklare den og den følelsen. Hvorfor han må forklare at karakteren ble redd og hvorfor han blir redd for ellers så skjønner vi jo ikke hvorfor han gjør det og det...:-)

Gjest Lurer litt på dette.
Skrevet

Jeg har ikke lest stilen, slik sett uttaler jeg meg på tynt grunnlag. Men jeg husker fra mine skoledager at oppramsing - dvs "så dro han til månen, der så han et romvesen, så dro han til mars osv..." ikke var grunnlag for noen toppkarakter. Større dybde i teksten - tanker, følelser, ikke bare handling, gav bra uttelling.

Kan være det, men jeg synes ikke det var slik denne gangen.

Men det var mange dramatiske ting som hendte og til slutt døde han.

Jeg skrev feil forresten. Han fikk ikke 3+, men 3/4. Ikke det at det gjør så stor forskjell men:)

Skrevet

Som flere har nevnt er det mulig at gutter kan ha en litt mer oppramsende og kjedelig stil.

Men jeg vil si litt om dette med fantasifulle stiler og _alder_. Jeg vet ikke om det kan ha noen sammenligningsverdi for deg.

Fra cirka fjerde til sjette klasse (gammel klasseinndeling!! *S*)skrev jeg mange meget fantasirike stiler, om alt fra da klassen bygget romskip og dro ut i verdensrommet, til spennende skattejakter i fjernliggende og oppdiktede land. Jeg var også veldig inspirert av Donald!!

Stilene mine ble veldig ofte lest høyt for klassen, og med trampeklapp! Læreren skrøt voldsomt av meg (kvinne).

Så kom ungdomsskolen, med karakterer og (for oss) mannlig norsklærer. Jeg begynte som før med disse fantasirike stilene. Men det falt ikke i særlig god jord hos den nye læreren. Her skulle man helst skrive om diktanalyse eller "politiske"/"samfunnsfagmessige" stiler! det hjalp ikke lenger at jeg hadde et godt språk - stilene var ikke "voksne" eller "modne" nok! :-(

Det ble en temmelig brå overgang for meg, og et aldri så lite sjokk at det ikke lenger ble sett på som OK å skrive fantasistiler.

Gjest Elextra
Skrevet

Som flere har nevnt er det mulig at gutter kan ha en litt mer oppramsende og kjedelig stil.

Men jeg vil si litt om dette med fantasifulle stiler og _alder_. Jeg vet ikke om det kan ha noen sammenligningsverdi for deg.

Fra cirka fjerde til sjette klasse (gammel klasseinndeling!! *S*)skrev jeg mange meget fantasirike stiler, om alt fra da klassen bygget romskip og dro ut i verdensrommet, til spennende skattejakter i fjernliggende og oppdiktede land. Jeg var også veldig inspirert av Donald!!

Stilene mine ble veldig ofte lest høyt for klassen, og med trampeklapp! Læreren skrøt voldsomt av meg (kvinne).

Så kom ungdomsskolen, med karakterer og (for oss) mannlig norsklærer. Jeg begynte som før med disse fantasirike stilene. Men det falt ikke i særlig god jord hos den nye læreren. Her skulle man helst skrive om diktanalyse eller "politiske"/"samfunnsfagmessige" stiler! det hjalp ikke lenger at jeg hadde et godt språk - stilene var ikke "voksne" eller "modne" nok! :-(

Det ble en temmelig brå overgang for meg, og et aldri så lite sjokk at det ikke lenger ble sett på som OK å skrive fantasistiler.

Nesten nøyaktig samme erfaring som jeg selv hadde... bortsett fra at sjokket kom først i gymnaset, det var en veldig overgang fra ungdomsskolen til videregående. Fra å ligge på mellom M og S i norsk fikk jeg plutselig 3'ere... og følte stadig at det jeg presterte ikke ble ansett modent og seriøst nok.

Skrevet

Ja, jeg også fikk alltid bedre karakterer på faktastiler,men jeg hadde dårlig fantasi da:)

Denne stilen var jo en typisk fantasistil. En fantisk flygeferd kan ikke annet enn å bli fantasifull.

Jeg skrev forresten feil. Da jeg kikket på stilen en gang til så jeg at han fikk 3/4 og ikke 3+

Han har ligget på 3 og 3+ stort sett i stilskriving. Han har svært lite skrivefeil og historiene hans er ikke bare oppramsing lenger, men de er jo preget av det er en gutt som skriver da:)

Ja ja, jeg ville nå bare høre jeg. Synes å huske at jeg ikke var særlig imponert av stilene til datteren min i den alderen, men hun fikk 4 stort sett. Hun hadde i tillegg flere skrivefeil enn han.

Så begynte hun å få 5 i 9-ende og de to siste stilene i 10-ende klasse endte på 5+ og 6.

Det kan hende læreren gir dårlig bevisst kanskje for at de skal ha noe å strekke seg mot. Ikke vet jeg:) Det er enda to år å gjøre det på.

Karakteren betyr ingenting. Synes bare og merke en forskjellsbehandling.

Skrevet

Nesten nøyaktig samme erfaring som jeg selv hadde... bortsett fra at sjokket kom først i gymnaset, det var en veldig overgang fra ungdomsskolen til videregående. Fra å ligge på mellom M og S i norsk fikk jeg plutselig 3'ere... og følte stadig at det jeg presterte ikke ble ansett modent og seriøst nok.

Kanskje verden har gått glipp av to utmerkede fantasifrfatter av Rowling-format? ;-)

Skrevet

Ja, jeg også fikk alltid bedre karakterer på faktastiler,men jeg hadde dårlig fantasi da:)

Denne stilen var jo en typisk fantasistil. En fantisk flygeferd kan ikke annet enn å bli fantasifull.

Jeg skrev forresten feil. Da jeg kikket på stilen en gang til så jeg at han fikk 3/4 og ikke 3+

Han har ligget på 3 og 3+ stort sett i stilskriving. Han har svært lite skrivefeil og historiene hans er ikke bare oppramsing lenger, men de er jo preget av det er en gutt som skriver da:)

Ja ja, jeg ville nå bare høre jeg. Synes å huske at jeg ikke var særlig imponert av stilene til datteren min i den alderen, men hun fikk 4 stort sett. Hun hadde i tillegg flere skrivefeil enn han.

Så begynte hun å få 5 i 9-ende og de to siste stilene i 10-ende klasse endte på 5+ og 6.

Det kan hende læreren gir dårlig bevisst kanskje for at de skal ha noe å strekke seg mot. Ikke vet jeg:) Det er enda to år å gjøre det på.

Karakteren betyr ingenting. Synes bare og merke en forskjellsbehandling.

Mange lærere gjør feil også.

Og så dreier det seg vel her om to forskjl lærere? Kanskje din sønns lærer er generelt sett strengere mot alle enn din datters lærer?

Gjest Elextra
Skrevet

Kanskje verden har gått glipp av to utmerkede fantasifrfatter av Rowling-format? ;-)

Hehe, skal ikke se bort fra det :-). Kanskje vi burde satse på en karrierevridning om noen år? Rowling var vel også godt voksen før hun slo gjennom :-).

Skrevet

Mange lærere gjør feil også.

Og så dreier det seg vel her om to forskjl lærere? Kanskje din sønns lærer er generelt sett strengere mot alle enn din datters lærer?

*kremt* Ikke for å skryte, men samme læreren ga datteren min 6 i engelsk muntlig.

Hun fortjente det da, for hun fikk det på eksamen også.

Nei, jeg skal ikke bråke om dette altså. Bare jeg som synes stilen hans var så bra og ble så forundret over kommentaren. Jeg ser det med en mors øyne, ikke sant:o) Jeg hadde ikke reagert heller, hadde det ikke vært for den kommentaren. Han har jo litt fremgang da, tross alt:)

Skrevet

Lærere har forskjellige preferanser. Om hovedpoenget er gode karakterer (og ikke for eksempel lære mest mulig...) så må man lære seg å lese hva den enkelte lærer vil ha, og så gi ham/henne dette. Det gjelder i alle fag hvor det ikke er to streker under svaret, som eksempelvis stilskriving og samfunnsfag. Jenter kan få bedre karakterer både fordi de modnes tidligere og fordi de ofte er bedre på å lese andre.

Skrevet

Lærere har forskjellige preferanser. Om hovedpoenget er gode karakterer (og ikke for eksempel lære mest mulig...) så må man lære seg å lese hva den enkelte lærer vil ha, og så gi ham/henne dette. Det gjelder i alle fag hvor det ikke er to streker under svaret, som eksempelvis stilskriving og samfunnsfag. Jenter kan få bedre karakterer både fordi de modnes tidligere og fordi de ofte er bedre på å lese andre.

Det tror jeg du har helt rett i ja.

Gjest Elextra
Skrevet

Det stemmer det du sier. Husker at jeg på gymnaset etterhvert lærte meg å gi norsklæreren stiler mer av typen han ville ha, ikke nødvendigvis som jeg synes var bra, men hva jeg visste han likte og som kunne gi en akseptabel karakter. Trist at det skal være sånn, men egentlig var det litt sånn da jeg studerte også...

Skrevet

Hehe, skal ikke se bort fra det :-). Kanskje vi burde satse på en karrierevridning om noen år? Rowling var vel også godt voksen før hun slo gjennom :-).

:-)

Skrevet

Jeg tror aldri jeg har blitt vurdert på innholdet, kun på at jeg klarte å fylle to A4 sider med noe gudsjammerlig kjedelig sludder som stort sett var skrevet på korrekt bokmål.

Sånn sett har jeg ikke utviklet meg noe særlig.

Skrevet

Det stemmer det du sier. Husker at jeg på gymnaset etterhvert lærte meg å gi norsklæreren stiler mer av typen han ville ha, ikke nødvendigvis som jeg synes var bra, men hva jeg visste han likte og som kunne gi en akseptabel karakter. Trist at det skal være sånn, men egentlig var det litt sånn da jeg studerte også...

Jeg er ikke så sikker på om det slutter etter universitetet heller, det er alltid klokt å ta hensyn til mottaker når man skriver noe. :) Det som gjør det både lettere og vanskeligere er at etterhvert er det flere mottagere samtidig, ikke bare en lærer som du kjenner godt.

petter smart
Skrevet

Tror ikke det er uvanlig at kvinnelige lærere har en tendens til å gi jenter bedre karakterer.

Jeg har aldri skjønt poenget med disse stilene. Er det meningen at alle skal bli forfattere? Hva er egentlig poenget? Dersom poenget var å lære norsk fins det bedre metoder og da burde uansett språket telt 99%, noe det ikke gjør. Ikke at det er noe bedre med diktanalyse o.l. Lo godt da jeg leste en artikkel for noen år siden der en avis hadde intervjuet noen forfattere/diktere og spurt om hva meningen med verkene deres var. Det var noe helt annet enn norsklærerne mente. Tror det var Ingvar Ambjørnsen som sa at en burde ikke tolke bøkene hans for mye. De var kun ment som underholdning, mange av "virkemidlene" var helt tilfeldige.

Skrevet

Jeg tror aldri jeg har blitt vurdert på innholdet, kun på at jeg klarte å fylle to A4 sider med noe gudsjammerlig kjedelig sludder som stort sett var skrevet på korrekt bokmål.

Sånn sett har jeg ikke utviklet meg noe særlig.

"Sånn sett har jeg ikke utviklet meg noe særlig"

Sant nok!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...