Gå til innhold

Selskapsleker - stas eller mongo-aktivitet?


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Inspirert av tråden under her, må jeg bare finne ut: Hvem synes egentlig selskapsleker er stas? Og hva er så stas med det? Det ser nemlig ut til at det er et mindretall i den forrige tråden som er tilhengere av det.

Selskapsleker er nemlig det desidert klammeste og den mest håpløse aktiviteten jeg kan tenke meg, og jeg lurer derfor på om det finnes noen som faktisk synes det er morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    11

  • hare1365380455

    3

  • Dorthe

    2

  • cathlin

    2

Jeg syntes det var veldig morro som barn/ungdom opp til 15 år kanskje? Da var selskaper også ofte kjedelige, og leker morsomme. Nå er det stort sett mottsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kan være greit

Hvis det er profesjonelt laget, og ikke tar for lang tid, og har et godt men allikevel løst opplegg slik at man kan hente seg drikke, snakke med noen på tvers av laget osv, så kan selskapslek være ok.

Kanskje hvis man allikevel må samle gjestene, for å flytte på seg, eller samle dem til brudevalsen, eller de må vente på en fotografering osv, så kan det være greit med en morsom, felles oppgave.

men det krever litt kløkt, slik at man gjør det på tidspunkter der det trengs litt organisering, og ikke avbryter perioder der de fleste har det veldig fint med å drikke og prate med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på selskapsleker som helt håpløst, men de sjeldne gangene det arrangeres, har det faktisk vært ganske OK.

Det kan typisk være OK på fester hvor det er mange som ikke kjenner hverandre. Man deles inn i grupper og konkurrerer litt tidlig på festen (Quiz, f.eks), samtidig som man blir kjent med litt flere på festen.

Jeg syns ikke det passer med selskapsleker i bryllup (men har opplevd det én gang...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Som jeg også nevnte i andre tråden synes jeg godt planlagte, velorganiserte og ikke for tidkrevende selskapsleker kan være morsomt. De kan ofte bidra til å "brekke isen" og løsne litt på stemningen.

Men dårlig organiserte eller for tidkrevende selskapsleker er drepen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Som jeg også nevnte i andre tråden synes jeg godt planlagte, velorganiserte og ikke for tidkrevende selskapsleker kan være morsomt. De kan ofte bidra til å "brekke isen" og løsne litt på stemningen.

Men dårlig organiserte eller for tidkrevende selskapsleker er drepen.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer helt an på type fest og type gjester og ikke minst type selskapslek! ;-)

Jeg har f eks vært på 40-årslag med natursti som har vært veldig vellykket, der naturstien bidro til å samle folk fra mange leire og etterpå hadde vi det mye morsomt rundt matbordet med gjennomgang av svarene, underholdning som man hadde laget som en del av oppgavene osv.

Men jeg har også vært på et 40årslag der festen egentlig gikk veldig av seg selv, og oppdeling i grupper med quiz bare førte til at man etter at quiz'en var over strevde med å finne igjen stemningen fra før quizen.

Forskjellen på disse to går på arrangementet som sådan - hvordan var det lagt opp, tidspunkter, tidsforbruk, forventninger som gjestene hadde fra før etc.

I disse to tilfellene var førstnevnte mer tidkrevende, men desidert ,mye bedre organisert, og det var på forhånd varslet at den som ville kunne møte opp tidlig for å delta i naturstien. Naturstien ble avholdt på dagtid, og det var avsatt tid og sted til at man kunne skifte på seg penklær etter dette, slik at man møtte opp i casual sommerantrekk.

I det andre tilfellet kom man stivpyntet med høyhælte sko sånn i 7-8-tida på kvelden, uten å ha hørt et ord om dette, og akkurat når man har fått sirkulasjonen blant alle kjente og ukjente godt i gang, avbrytes det hele for å starte en utendørs quiz i hagen med mye venting og kjipe oppgaver...

Noen selskapsleker kan bli ekstremt tåpelige, slik som at man får bind for øynene og skal kjenne på alle mannelegger i rommet og prøve å kjenne igjen leggene til sin mann! :-(

Jeg liker egentlig best "leker" av natursti/quiz-typen, men som eksemplene ovenfor viser må de være godt laget og organisert.

Noe annet som ofte kan være veldig OK, er at man har en _liten_ greie i starten av selskapet, f eks for at du skal finne den som skal være bordkavaleren din. Her har jeg vært borti mange ulike varianter, og en av dme var at alle fikk en lapp med et navn, og så skulle du finne makkeren din. Stod det f eks Minni skulle du finne Mikke osv.

Men uansett hva slags leker man har, så synes jeg slikt passer bedre i et type lag ala 30-årslag/40-årslag enn type bryllup. Bryllup har som regel så mange andre faste "rammer".

I mitt bryllup hadde vi følgende ting som kanskje kan klassifiseres som en slags selskapslek:

* Under brudevalsen dannet alle gjesten ring rundt oss, og så vekslet de mellom å "dytte" oss tettere inn på og det å trekke ringen videre ut. Det bidro til å løse opp stemningen etter middagen.

* Vi hadde noe slags kvasi-polonaise, som hjalp folk opp fra godstolen og ut på gulvet

* Da kaka skulle skjæres, hadde vi "simultanmating" av brud og brudgom: Armene i kryss og samtidig mating av hverandre.

* Under middagen var det en som slo på glasset og reiste seg opp idet jeg akkurat hadde forlatt rommet for å gå på do. Vedkommende tullet med at det var god skikk og bruk at når bruden forlot rommet, skulle alle de kvinnelige gjestene gå opp og kysse brudgommen. I det jeg var på vei inn igjen lurte jeg fælt på hvorfor det var slik latter der inne, men der sto alstå alle tantene etc i kø for å kysse brudgommen! ;-) (på kinnet...*S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

"Selskapsleker er nemlig det desidert klammeste og den mest håpløse aktiviteten jeg kan tenke meg, og jeg lurer derfor på om det finnes noen som faktisk synes det er morsomt?"

Nei, det er ikke morsomt, er enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

*rekker opp hånda*

Jeg synes det er morsomt, så derfor skjønner jeg meg ikke på folk som ikke liker det;) Det finnes selvsagt en grense for hvor lenge og hvor mye!

Hvorfor er selskapsleker klamme? Fordi folk er redde for å være med eller? *undrer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rekker opp hånda*

Jeg synes det er morsomt, så derfor skjønner jeg meg ikke på folk som ikke liker det;) Det finnes selvsagt en grense for hvor lenge og hvor mye!

Hvorfor er selskapsleker klamme? Fordi folk er redde for å være med eller? *undrer*

Fordi det er overorganisering av noe som burde være løst og ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mista nikket

Har aldri likt det, men har deltatt når en har mått. Kommer aldri til å arrangere noe sånt på mine fester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rekker opp hånda*

Jeg synes det er morsomt, så derfor skjønner jeg meg ikke på folk som ikke liker det;) Det finnes selvsagt en grense for hvor lenge og hvor mye!

Hvorfor er selskapsleker klamme? Fordi folk er redde for å være med eller? *undrer*

Fordi mange selskapsleker er dårlig organisert og funnet på! ;-)

Jeg har hatt det moro mange ganger med selskapsleker, men enda flere ganger har det vært ikke særlig festlig.

Vet ikke om du så "Fra hjerte til hjerte" eller hva den het den liksom-dokumentaren med Linns Skåber? Der hun stanser crooner-synginga til Kåre Conradi og prøver å dra i gang en "quiz" ved bassengkanten i hagen til Vendela Kirsebom, fordi quiz (i følge Linn) hadde vært en stor suksess da hun tidligere arrangerte utdrikningslag for venninna si på Romsås? ;-)

Trikset er altså å IKKE havne i Linn-kategorien her! ;-) De færreste er heldigvis så elendige, men noen nærmer seg farentruende! ;-)

Når det er sagt vil jeg gjerne understreke at jeg synes man må delta med godt humør. Det er skikkelig kjipt å arrangere selskap og så sitter folk og surmuler i en krok fordi de prinsippielt sett er motstandere av selskapsleker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Fordi mange selskapsleker er dårlig organisert og funnet på! ;-)

Jeg har hatt det moro mange ganger med selskapsleker, men enda flere ganger har det vært ikke særlig festlig.

Vet ikke om du så "Fra hjerte til hjerte" eller hva den het den liksom-dokumentaren med Linns Skåber? Der hun stanser crooner-synginga til Kåre Conradi og prøver å dra i gang en "quiz" ved bassengkanten i hagen til Vendela Kirsebom, fordi quiz (i følge Linn) hadde vært en stor suksess da hun tidligere arrangerte utdrikningslag for venninna si på Romsås? ;-)

Trikset er altså å IKKE havne i Linn-kategorien her! ;-) De færreste er heldigvis så elendige, men noen nærmer seg farentruende! ;-)

Når det er sagt vil jeg gjerne understreke at jeg synes man må delta med godt humør. Det er skikkelig kjipt å arrangere selskap og så sitter folk og surmuler i en krok fordi de prinsippielt sett er motstandere av selskapsleker.

Har ikke sett den med Linn Skåber, men har opplevd å være med på fester der selskapsleker har tatt overhånd. Selv jeg har blitt lei *hehe*

I de bryllup jeg har vært med i, har selskapslekene (maks to) vært svært godt organiserte av toastmaster. Det har virkelig hevet stemningen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Forresten... Vi har arrangert svære låvefester siden vi bor slik til at vi har en tom låve i umiddelbar nærhet ;)

Her har vi arrangert utenførs selskapsleker som f.eks. melkespannkasting, hesjekonkurranse, tautrekking etc. Kjempegøy:)

Kanskje du vil komme på låvefesten min neste gang? *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Forresten... Vi har arrangert svære låvefester siden vi bor slik til at vi har en tom låve i umiddelbar nærhet ;)

Her har vi arrangert utenførs selskapsleker som f.eks. melkespannkasting, hesjekonkurranse, tautrekking etc. Kjempegøy:)

Kanskje du vil komme på låvefesten min neste gang? *hehe*

Hehe, over mitt lik! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

Jeg liker det ikke. Føler det er påtvunger og da blir det ikke noe moro. Quiz kan være moro om man ikke kjenner hverandre så godt fra før. Men da bør det være tidlig på kvelden, som andre har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...