Gå til innhold

Selskapsleker - stas eller mongo-aktivitet?


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Har lite erfaring med det, men syns ordleker kan være morsomme. F.eks at man tenker på en bestemt regel i forhold til et ord, og så må man finne regelen.

Ellers, nei, høres teit ut med sånne å-nå-skal-vi-ha-det-gøy-dere-påtatte leker, og alle-må-være-med og alle må se glade ut-leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    11

  • hare1365380455

    3

  • Dorthe

    2

  • cathlin

    2

Jeg synes selskapsleker er skrekkelig, og rømmer på dass hvis det brygger opp til slikt.

"Nå må alle ut på dansegulvet" er ikke stort bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selskapsleker er skrekkelig, og rømmer på dass hvis det brygger opp til slikt.

"Nå må alle ut på dansegulvet" er ikke stort bedre.

''Nå må alle ut på dansegulvet" er ikke stort bedre.''

Ditto..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett den med Linn Skåber, men har opplevd å være med på fester der selskapsleker har tatt overhånd. Selv jeg har blitt lei *hehe*

I de bryllup jeg har vært med i, har selskapslekene (maks to) vært svært godt organiserte av toastmaster. Det har virkelig hevet stemningen:)

Men da er jo alt vel og bra! :-)

Noen er vel anti alt slikt uansett. Det er ikke jeg, men jeg som han mannen i postreklamene - "skeptisk" - fordi det kan være litt for mye raret! ;-)

Det du sier om godt organisert/gjennomført gjelder jo i grunnen det meste. Ta bryllup som eksempel: Jeg liker både sanger laget av gamle tanter og taler om barndommen fra stolte fedre, men "alt med måte"! Har både opplevd alt for lange taler, alt for skrytete/selvgode taler, alt for MANGE taler, super-rare sanger med alt for mange nødrim osv osv.

Er selskapslekene på linje med de gode talene og de gode sangene er alt vel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk synes at selskapsleker kan være moro!!! Ser at jeg ikke har mange med meg i den saken.....

Vi giftet oss unge, og var i en haug med bryllup rundt den tiden der, og det var ganske vanlig med selskapsleker. SYnes det er helt OK jeg! Vi hadde det nok i vårt bryllup og, selv om jeg ikke husker så mye om det....

Har vel bare vært i et par bryllup etter jeg fylte 30, og i dem var det vel ikke leker. Har vel kanskje litt med alder å gjøre? Altså, når en gifter seg i begynnelsen av 20-årene, passer det greit, er en over 30, passer det kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk synes at selskapsleker kan være moro!!! Ser at jeg ikke har mange med meg i den saken.....

Vi giftet oss unge, og var i en haug med bryllup rundt den tiden der, og det var ganske vanlig med selskapsleker. SYnes det er helt OK jeg! Vi hadde det nok i vårt bryllup og, selv om jeg ikke husker så mye om det....

Har vel bare vært i et par bryllup etter jeg fylte 30, og i dem var det vel ikke leker. Har vel kanskje litt med alder å gjøre? Altså, når en gifter seg i begynnelsen av 20-årene, passer det greit, er en over 30, passer det kanskje ikke?

"Har vel kanskje litt med alder å gjøre? Altså, når en gifter seg i begynnelsen av 20-årene, passer det greit, er en over 30, passer det kanskje ikke?"

Nei, hvorfor tror du det? Gjestene er jo som oftest uansett i variert alder, og de fleste har jo ganske mye annet "program" i brylluper, med sanger og taler og slikt.

Hva slags leker har du vært med på da? Hadde vært interessant om det folk sier "nei" til er "spise eple med henda på ryggen" eller "alle damegjestene må kysse brudgommen på kinnet hvis bruden forlater rommet under middagen"! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

"Har vel kanskje litt med alder å gjøre? Altså, når en gifter seg i begynnelsen av 20-årene, passer det greit, er en over 30, passer det kanskje ikke?"

Nei, hvorfor tror du det? Gjestene er jo som oftest uansett i variert alder, og de fleste har jo ganske mye annet "program" i brylluper, med sanger og taler og slikt.

Hva slags leker har du vært med på da? Hadde vært interessant om det folk sier "nei" til er "spise eple med henda på ryggen" eller "alle damegjestene må kysse brudgommen på kinnet hvis bruden forlater rommet under middagen"! ;-)

''Nei, hvorfor tror du det? Gjestene er jo som oftest uansett i variert alder, og de fleste har jo ganske mye annet "program" i brylluper, med sanger og taler og slikt.''

I kategorien "venner, kusiner, fettere og søsken" har de fleste vært på samme alder. Så i 93-94, var de fleste 22-27 år (å være 30 kjentes urgammelt ut). Jeg elsker taler og hjemmelgede sanger, men nå er det mange i min omgangskrets som er knallflinke med å lage sanger + at talene som regel er veldig personlige.

Jeg var toastmaster i min søsters bryllup, og burde jo huske hva slags program vi hadde da. Da tror jeg ikke det var leker, men det var dans, taler og sanger. Alle i bryllupet var vel over 30....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

"Har vel kanskje litt med alder å gjøre? Altså, når en gifter seg i begynnelsen av 20-årene, passer det greit, er en over 30, passer det kanskje ikke?"

Nei, hvorfor tror du det? Gjestene er jo som oftest uansett i variert alder, og de fleste har jo ganske mye annet "program" i brylluper, med sanger og taler og slikt.

Hva slags leker har du vært med på da? Hadde vært interessant om det folk sier "nei" til er "spise eple med henda på ryggen" eller "alle damegjestene må kysse brudgommen på kinnet hvis bruden forlater rommet under middagen"! ;-)

''Hva slags leker har du vært med på da? Hadde vært interessant om det folk sier "nei" til er "spise eple med henda på ryggen" eller "alle damegjestene må kysse brudgommen på kinnet hvis bruden forlater rommet under middagen"! ;-)''

Sånne spørrekonkurranser, og sangleker, der ulike grupper skal reise seg, og leker der en skal finne ting på bestemte bokstaver osv - tror det er sånne type leker vi har hatt. Pluss gjerne underholdning hvos noen dramatiserer enkelte episoder fra brudeparets oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Forresten... Vi har arrangert svære låvefester siden vi bor slik til at vi har en tom låve i umiddelbar nærhet ;)

Her har vi arrangert utenførs selskapsleker som f.eks. melkespannkasting, hesjekonkurranse, tautrekking etc. Kjempegøy:)

Kanskje du vil komme på låvefesten min neste gang? *hehe*

Jeg er visst en av de få her som deler ditt syn på sånne aktiviteter! Kommer gjerne på låvefesten din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, hvorfor tror du det? Gjestene er jo som oftest uansett i variert alder, og de fleste har jo ganske mye annet "program" i brylluper, med sanger og taler og slikt.''

I kategorien "venner, kusiner, fettere og søsken" har de fleste vært på samme alder. Så i 93-94, var de fleste 22-27 år (å være 30 kjentes urgammelt ut). Jeg elsker taler og hjemmelgede sanger, men nå er det mange i min omgangskrets som er knallflinke med å lage sanger + at talene som regel er veldig personlige.

Jeg var toastmaster i min søsters bryllup, og burde jo huske hva slags program vi hadde da. Da tror jeg ikke det var leker, men det var dans, taler og sanger. Alle i bryllupet var vel over 30....

med varierende alder sikter jeg til at man ikke bare har gjester som er noenlunde jevnaldrende med brudeparet (som f eks venenr, søsken, svigersøsken), men også generasjonen over (foreldre, onkler & tanter), og knaksje også noen få i besteforeldregenerasjon (mindre sjan for det vhis brudeparet ikke er pur unge lenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva slags leker har du vært med på da? Hadde vært interessant om det folk sier "nei" til er "spise eple med henda på ryggen" eller "alle damegjestene må kysse brudgommen på kinnet hvis bruden forlater rommet under middagen"! ;-)''

Sånne spørrekonkurranser, og sangleker, der ulike grupper skal reise seg, og leker der en skal finne ting på bestemte bokstaver osv - tror det er sånne type leker vi har hatt. Pluss gjerne underholdning hvos noen dramatiserer enkelte episoder fra brudeparets oppvekst.

Jeg ville neppe ha reagert på slike leker i et ANNET type selskap enn bryllup, forutsatt at lekene var velorganiserte.

Men jeg klarer bare ikke å forestille meg selskapsleker i noen av de bryllupene jeg har vært i! Det virker på meg som snålt og unaturlig å skulle "styre" gjestenes handlinger slik, når det er så mye annet som "styrer" dem i et bryllup.

F eks i mitt eget bryllup: Først et fast opplegg v selve vielsen, deretter bare litt mingling før middagen. Middagen varte vel i 3 timer eller noe slikt, med sanger og taler. Ikke lenge etterpå var det brudevals, med tradisjonell ""dytting" på brudeparet av alle gjestene i ring. Det ble også dratt i gang en halvveis polonaise senere på kvelden og så var det opplegg med kakekutting/-spising.

Gjester flest (OG brudeparet også for den saks skyld) setter gjerne litt pris på at de får tid og lov til å mingle litt og snakke med slekt og venner, og bare feste "vanlig" - danse litt når det passer seg slik, ta seg noe å drikke, gå ut og lufte seg litt osv.

I et busrdagsselskap derimot er det som oftest mye kortere middag, færre taler og heller ingen "seremoni", så derfor har man mer tid til selskapsleker og likevel få tid til mingling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg ville neppe ha reagert på slike leker i et ANNET type selskap enn bryllup, forutsatt at lekene var velorganiserte.

Men jeg klarer bare ikke å forestille meg selskapsleker i noen av de bryllupene jeg har vært i! Det virker på meg som snålt og unaturlig å skulle "styre" gjestenes handlinger slik, når det er så mye annet som "styrer" dem i et bryllup.

F eks i mitt eget bryllup: Først et fast opplegg v selve vielsen, deretter bare litt mingling før middagen. Middagen varte vel i 3 timer eller noe slikt, med sanger og taler. Ikke lenge etterpå var det brudevals, med tradisjonell ""dytting" på brudeparet av alle gjestene i ring. Det ble også dratt i gang en halvveis polonaise senere på kvelden og så var det opplegg med kakekutting/-spising.

Gjester flest (OG brudeparet også for den saks skyld) setter gjerne litt pris på at de får tid og lov til å mingle litt og snakke med slekt og venner, og bare feste "vanlig" - danse litt når det passer seg slik, ta seg noe å drikke, gå ut og lufte seg litt osv.

I et busrdagsselskap derimot er det som oftest mye kortere middag, færre taler og heller ingen "seremoni", så derfor har man mer tid til selskapsleker og likevel få tid til mingling.

Joda, du har et poeng der. Og jeg kan vel kanksje være litt enig i at det i noen bryllup blir mye styrt tid. Men i de bryllupene jeg har vært, har dette med selskapsleker fungert godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du har et poeng der. Og jeg kan vel kanksje være litt enig i at det i noen bryllup blir mye styrt tid. Men i de bryllupene jeg har vært, har dette med selskapsleker fungert godt :-)

Og da er jo allting bra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Jeg synes det kommer helt an på type fest og type gjester og ikke minst type selskapslek! ;-)

Jeg har f eks vært på 40-årslag med natursti som har vært veldig vellykket, der naturstien bidro til å samle folk fra mange leire og etterpå hadde vi det mye morsomt rundt matbordet med gjennomgang av svarene, underholdning som man hadde laget som en del av oppgavene osv.

Men jeg har også vært på et 40årslag der festen egentlig gikk veldig av seg selv, og oppdeling i grupper med quiz bare førte til at man etter at quiz'en var over strevde med å finne igjen stemningen fra før quizen.

Forskjellen på disse to går på arrangementet som sådan - hvordan var det lagt opp, tidspunkter, tidsforbruk, forventninger som gjestene hadde fra før etc.

I disse to tilfellene var førstnevnte mer tidkrevende, men desidert ,mye bedre organisert, og det var på forhånd varslet at den som ville kunne møte opp tidlig for å delta i naturstien. Naturstien ble avholdt på dagtid, og det var avsatt tid og sted til at man kunne skifte på seg penklær etter dette, slik at man møtte opp i casual sommerantrekk.

I det andre tilfellet kom man stivpyntet med høyhælte sko sånn i 7-8-tida på kvelden, uten å ha hørt et ord om dette, og akkurat når man har fått sirkulasjonen blant alle kjente og ukjente godt i gang, avbrytes det hele for å starte en utendørs quiz i hagen med mye venting og kjipe oppgaver...

Noen selskapsleker kan bli ekstremt tåpelige, slik som at man får bind for øynene og skal kjenne på alle mannelegger i rommet og prøve å kjenne igjen leggene til sin mann! :-(

Jeg liker egentlig best "leker" av natursti/quiz-typen, men som eksemplene ovenfor viser må de være godt laget og organisert.

Noe annet som ofte kan være veldig OK, er at man har en _liten_ greie i starten av selskapet, f eks for at du skal finne den som skal være bordkavaleren din. Her har jeg vært borti mange ulike varianter, og en av dme var at alle fikk en lapp med et navn, og så skulle du finne makkeren din. Stod det f eks Minni skulle du finne Mikke osv.

Men uansett hva slags leker man har, så synes jeg slikt passer bedre i et type lag ala 30-årslag/40-årslag enn type bryllup. Bryllup har som regel så mange andre faste "rammer".

I mitt bryllup hadde vi følgende ting som kanskje kan klassifiseres som en slags selskapslek:

* Under brudevalsen dannet alle gjesten ring rundt oss, og så vekslet de mellom å "dytte" oss tettere inn på og det å trekke ringen videre ut. Det bidro til å løse opp stemningen etter middagen.

* Vi hadde noe slags kvasi-polonaise, som hjalp folk opp fra godstolen og ut på gulvet

* Da kaka skulle skjæres, hadde vi "simultanmating" av brud og brudgom: Armene i kryss og samtidig mating av hverandre.

* Under middagen var det en som slo på glasset og reiste seg opp idet jeg akkurat hadde forlatt rommet for å gå på do. Vedkommende tullet med at det var god skikk og bruk at når bruden forlot rommet, skulle alle de kvinnelige gjestene gå opp og kysse brudgommen. I det jeg var på vei inn igjen lurte jeg fælt på hvorfor det var slik latter der inne, men der sto alstå alle tantene etc i kø for å kysse brudgommen! ;-) (på kinnet...*S*)

Det med kyssing av brudeparet når den ene forlater rommet, har jeg aldri hørt om! SYnes kanskje DET høres litt klamt ut, jeg!

Noe jeg har sett flere ganger, er når mange begynner å slå på glassene samtidig - da skal brudeparet stå opp på stolene sine og kysse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er visst en av de få her som deler ditt syn på sånne aktiviteter! Kommer gjerne på låvefesten din :-)

*Yess* Begynte å føle meg temmelig ensom her gitt ;)

Jeg skal si fra hvis vi skal ha låvefest;) Naboene har begynt å mase, så de har ikke blitt skremt iallefall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kyssing av brudeparet når den ene forlater rommet, har jeg aldri hørt om! SYnes kanskje DET høres litt klamt ut, jeg!

Noe jeg har sett flere ganger, er når mange begynner å slå på glassene samtidig - da skal brudeparet stå opp på stolene sine og kysse :-)

;-)

Det var en nokså kortvarig affære, da. En gang på brudgommen og en gang på bruden og så var de liksom ferdig med deg.

Tror nok at folk syntes det var litt gøy fordi det åpenbart var spontant - ikke noe som var nøye planlagt og veloverveid fra f eks kjøgemesteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg flyfly. Selskapsleker er forferdelig, det må da finnes andre måter og sprite opp et selskap. God mat, god drikke og hyggelige mennesker holder da i alle baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ville neppe ha reagert på slike leker i et ANNET type selskap enn bryllup, forutsatt at lekene var velorganiserte.

Men jeg klarer bare ikke å forestille meg selskapsleker i noen av de bryllupene jeg har vært i! Det virker på meg som snålt og unaturlig å skulle "styre" gjestenes handlinger slik, når det er så mye annet som "styrer" dem i et bryllup.

F eks i mitt eget bryllup: Først et fast opplegg v selve vielsen, deretter bare litt mingling før middagen. Middagen varte vel i 3 timer eller noe slikt, med sanger og taler. Ikke lenge etterpå var det brudevals, med tradisjonell ""dytting" på brudeparet av alle gjestene i ring. Det ble også dratt i gang en halvveis polonaise senere på kvelden og så var det opplegg med kakekutting/-spising.

Gjester flest (OG brudeparet også for den saks skyld) setter gjerne litt pris på at de får tid og lov til å mingle litt og snakke med slekt og venner, og bare feste "vanlig" - danse litt når det passer seg slik, ta seg noe å drikke, gå ut og lufte seg litt osv.

I et busrdagsselskap derimot er det som oftest mye kortere middag, færre taler og heller ingen "seremoni", så derfor har man mer tid til selskapsleker og likevel få tid til mingling.

Du får gjerne sagt det du, Morsan :-)h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...