Gå til innhold

jeg som ikke fikk lærlingeplass

Anbefalte innlegg

Gjest BUA notts

og truet med å uføretrygde meg istedet.

idag hadde jeg en kjempetrivelig samtale med rektoren på et av de private gymnasene i byen her, og funnet ut at jeg starter der til høsten. For om jeg tar et ekstra fag i tillegg til de jeg mangler for å få generell studiekompetanse så har jeg nok timer til å få fullt studielån. Så da overlever jeg økonomisk og får betalt skolen via lånekassa!! Og så starter jeg på en 3-årig høyskoleutdanning til neste år. Merker at jeg har fått et enormt behov for å realisere meg selv nå og gjøre dette, for hadde jeg aldri fått bipolar lidelse ville jeg høyst sannsynlig blitt ferdig utdannet på høyskole nå i vår.

Og siden jeg er frisk nå med medisiner så kan jeg vel gjøre det nå istedet? Selv om jeg må betale min videregående opplæring selv noe som skal væra gratis i Norge, og jeg får 5-års studielån til en 3-årig utdanning.

Jeg får jo høyere lønn og en sikrere tilværelse etter 3 år på høyskole enn jeg ville gjort med fagbrevet uansett. Og kan fortsatt jobbe i barnehage, samt mye annet. Kanskje kan jeg få litt praksis i barnehage dette året jeg går på privat gymnas. Det ville jo vært en stor fordel for da ville jeg hatt litt å putte på CV'n min til fremtiden.

Kan noen vær så snill og svare meg på noen spørsmål:

1. Jeg kommer til å være rundt 29 år før jeg blir ferdig med utdanningen. Vil det virke mistenkelig når jeg søker jobber?

Vil de be om info om hva jeg har gjort tidligere? Eller vil jeg greie gjemme unna at jeg var syk fra jeg var 16-22 år?:) For nå kan jo jeg greie vri det til at jeg både gikk allmennfag og så barne-og ungdomsarbeider (og så forhåpentligvis litt praksis i BH), før jeg begynte på høyskolen, så da skal jeg greie lure unna de årene jeg var dårlig.

Jeg skal klare dette, jeg var jo en flink elev før jeg fikk min første episode da jeg var 16 år!! Om jeg møter gamle klassekamerater og de spørr hva jeg gjør jeg svarer: "nei, jeg er trygdemisbruker og bare sløver jeg.." eller: "jeg er arbeidsledig, greide aldri fullføre videregående serru" så ville de blitt paff.

Det er bare ikke riktig at jeg ikke skulle utdanne meg når det er slik, sykt dette reform 94, gjør du ikke alt i riktig rekkefølge mister du alle rettigheter. Det tenker de ikke på de som er imot privatskoler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/279292-jeg-som-ikke-fikk-l%C3%A6rlingeplass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

De fleste arbeidsgivere er nok interessert i hva du har gjort tidligere. Spesielt for å avdekke om du har sittet i fengsel eller ikke. Men, jeg synes ikke du skal bekymre deg sånn for dette. Faktisk synes jeg du skal være ærlig på det, og bare kort si at du har hatt en psykisk knekk eller noe...kanskje greit å ikke brette ut med detaljer.. MEN, sørg da for at du forteller denne arbeidsgiveren at du er blitt medisinert, og vil fungere normalt...(?) Og at etter at du ble medisinert, selv tok opp kampen om å få deg en utdannelse.

Det krever jo en del å ta seg en utdannelse, så jeg synes absolutt det vil bevise at du er på glid igjen.

Under utdannelsen til førskolelærer, så får du praksis, i tillegg kan du melde deg som vikar, og få praksis derfra. Flaks for deg, så er det er stort behov for førskolelærere om dagen...og det snur nok ikke med det første! :)

Gjest BUA notts

Hei!

De fleste arbeidsgivere er nok interessert i hva du har gjort tidligere. Spesielt for å avdekke om du har sittet i fengsel eller ikke. Men, jeg synes ikke du skal bekymre deg sånn for dette. Faktisk synes jeg du skal være ærlig på det, og bare kort si at du har hatt en psykisk knekk eller noe...kanskje greit å ikke brette ut med detaljer.. MEN, sørg da for at du forteller denne arbeidsgiveren at du er blitt medisinert, og vil fungere normalt...(?) Og at etter at du ble medisinert, selv tok opp kampen om å få deg en utdannelse.

Det krever jo en del å ta seg en utdannelse, så jeg synes absolutt det vil bevise at du er på glid igjen.

Under utdannelsen til førskolelærer, så får du praksis, i tillegg kan du melde deg som vikar, og få praksis derfra. Flaks for deg, så er det er stort behov for førskolelærere om dagen...og det snur nok ikke med det første! :)

tror nok ikke jeg kommer til å nevne ordet psykisk, kommer an på situasjonen og personen, men jeg har en død familie på ene siden, kanskje jeg kan bruke det :S si det ga meg søvnrpblemer. Det gjorde det jo også.

tror nok ikke jeg kommer til å nevne ordet psykisk, kommer an på situasjonen og personen, men jeg har en død familie på ene siden, kanskje jeg kan bruke det :S si det ga meg søvnrpblemer. Det gjorde det jo også.

Ja, du kan absolutt bruke det faktum med dødsfall i familien. Synes ikke det er noe galt å si at du fikk en psykisk knekk pga dette. Som tidligere nevnt, så viser du jo ved å ha tatt en utdannelse, at livet ditt har snudd, og at du kommet deg ut av dette.

Du bør da imidlertidig fortelle hvordan din situasjon er idag.

Du velger selv hva du ønsker å si, men det er ikke noen god situasjon dersom arbeidsgiver føler at du gjemmer noe.

Gjest BUA notts

Ja, du kan absolutt bruke det faktum med dødsfall i familien. Synes ikke det er noe galt å si at du fikk en psykisk knekk pga dette. Som tidligere nevnt, så viser du jo ved å ha tatt en utdannelse, at livet ditt har snudd, og at du kommet deg ut av dette.

Du bør da imidlertidig fortelle hvordan din situasjon er idag.

Du velger selv hva du ønsker å si, men det er ikke noen god situasjon dersom arbeidsgiver føler at du gjemmer noe.

skjønner:)

nei, jeg har i det minste ikke sittet i fengsel:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...