Gå til innhold

Hva er en normal jobbeuke?

Anbefalte innlegg

Gjest hva bør jeg gjøre?
Skrevet

Hvor mange timer i uka jobber dere? Dere som har barn dere har ansvar for, jobber dere like mye?

Saken er den at jeg blir tilbudt en drømmejobb, akkurat det jeg ønsker å jobbe med. Haken er at drømmejobben kommer med 42,5 timers arbeidsuke - mot at jeg kan få fri i skolens ferier i stedet.

Jeg er veldig i tvil. På den ene siden er dette akkurat den jobben jeg ønsker meg - men på den annen side består livet av mer enn jobb, også. Det er jo lite vits i å få fri i skolens ferier dersom jeg ikke får være sammen med ungene mine resten av skoleåret fordi jeg jobber til seint på kveld hver ukedag?

Hva ville du ha gjort i min situasjon? Ungene er 10 og 12, og jeg er alene med dem.

Må jeg takke nei til en drømmejobb på grunn av arbeidstida.

Eller finnes det gode argumenter jeg kan komme med til arbeidsgiver slik at han likevel gir meg jobben selv om jeg vil ha 37,5 timers arbeidsuke?

Det er nesten en arbeidsdag i forskjell mellom 37,5 og 42,5. Og i tillegg kommer reisevei/tid på vel over 1 time dagen.

Hva bør jeg gjøre?

Gjest midia
Skrevet

Jeg jobber etter 44 timer uke og har 89% stilling. har fri i alle skoleferiene (hærlig).

Jeg har en gutt på 12 år og er ofte alenemor da sambo jobber på sjøen.

Jeg er kjempeglad for å ha fri når gutten har fri da koser vi oss sammen.

Ser du har 1 time kjørevei, jeg har 10 minutter.

Etter som barna dine er så gamle nå at de klarer seg hjemme alene så ville jeg ha takket ja til jobben uten tvil!

Lykke til!

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg ville takket ja, alle har jo en prøvetid på feks tre måneder, så får familien prøve og se hvordan det fungerer.

Må du jobbe like lenge hver dag, eller kan noe gjøres på feks en langdag, hvor barna har en aktivitet de selv kommer seg til, eller har du familie som kunne hjelpe dere en dag i uken? Har de noe kontakt med far / fars familie?

Kan de (ihvertfall minstemann) bli med en venn hjem den dagen det blir sen jobbing på deg, mot at du kan hjelpe denne familien litt i ferier, hvor du har fri?

Kan noe gjøres hjemmefra på kveldstid? Hvis et par av timene i løpet av uken kan utføres på et fleksielt tidspunkt, høres det jo helt ideelt ut, både fordi det er en drømmejobb, og fordi du har fri når barna har fri.

Takk ja, og bruk prøvetiden til å finne ut hvordan dere løser det i praksis.

Skrevet

Det vil si 8,5 times arbeidsdag hver dag + 30 min kjøring til og fra jobb. Du drar hjemmefra f.eks. kl. 7:30 og kommer hjem kl. 17, kanskje noe senere fordi du må innom butikken en tur og handle litt også og kanskje er det kø, så la oss si 7:30-17:30.

Jeg hadde ikke gjort det, men det er meg da... Greit at ungene dine er såpass store, men skal de være alene hele ettermiddagen hver dag? Jeg synes ikke noe om det i alle fall. Min venninne har en lillesøster og jeg vet at hun (da hun gikk på slutten av barneskolen og på ungdomsskolen) syntes det var veldig dumt at foreldrene jobbet så mye og var så lite hjemme.

Gjest det er meg det
Skrevet

Jeg hadde takket ja til drømmejobben, og satset på at det går bra.

Ungene dine vokser fort og de klarer seg. Det blir tøft en stund,men verdt det.

Been there, done that.

Gjest hva bør jeg gjøre?
Skrevet

Det vil si 8,5 times arbeidsdag hver dag + 30 min kjøring til og fra jobb. Du drar hjemmefra f.eks. kl. 7:30 og kommer hjem kl. 17, kanskje noe senere fordi du må innom butikken en tur og handle litt også og kanskje er det kø, så la oss si 7:30-17:30.

Jeg hadde ikke gjort det, men det er meg da... Greit at ungene dine er såpass store, men skal de være alene hele ettermiddagen hver dag? Jeg synes ikke noe om det i alle fall. Min venninne har en lillesøster og jeg vet at hun (da hun gikk på slutten av barneskolen og på ungdomsskolen) syntes det var veldig dumt at foreldrene jobbet så mye og var så lite hjemme.

Ja, jeg sitter også og regner på det. En forsinket buss her eller der, og reisetida kan bli over 30 minutter, og jeg må tidlig opp for å komme avgårde og da må ungene greie seg selv fra jeg drar og til de er på skolen.

Men det verste er at jeg frykter drømmejobben vil ta masse energi fra meg, i tillegg til tid - og klarer jeg det? Vil jeg bare kollapse når jeg kommer hjem og så har ikke ungene meg der selv om jeg fysisk er tilstede, likevel?

Og når skal jeg - som du sier - handle, lage mat, husarbeid, forberede neste arbeidsdag, vaske klær? For ikke å snakke om: venner?

Så jeg er litt i tvil - kanskje bør jeg vente litt til - det må da komme seilende flere jobber som passer meg? Tnja - skeptisk!

Skrevet

Ja, jeg sitter også og regner på det. En forsinket buss her eller der, og reisetida kan bli over 30 minutter, og jeg må tidlig opp for å komme avgårde og da må ungene greie seg selv fra jeg drar og til de er på skolen.

Men det verste er at jeg frykter drømmejobben vil ta masse energi fra meg, i tillegg til tid - og klarer jeg det? Vil jeg bare kollapse når jeg kommer hjem og så har ikke ungene meg der selv om jeg fysisk er tilstede, likevel?

Og når skal jeg - som du sier - handle, lage mat, husarbeid, forberede neste arbeidsdag, vaske klær? For ikke å snakke om: venner?

Så jeg er litt i tvil - kanskje bør jeg vente litt til - det må da komme seilende flere jobber som passer meg? Tnja - skeptisk!

Nå var mine bittesmå den gangen, 1 og 3 år, men jeg holdt ikke mange ukene i 100% stilling før jeg valgte å gå ned til 80%. Syntes ikke jeg fikk noe tid til familien og da var arbeidsuka mi bare 37,5 time. Jeg hadde _aldri_ orket å gå 42,5 times arbeidsuke...

Men jeg er ikke av den oppfatning av at jobben er livet da, det er jo så mye annet utenom jobben. :o)

Skrevet

Skikkelig dilemma.

Om jeg hadde hatt råd, så ville jeg spurt om en redusert stilling så du fikk normal arbeidstid hver dag. Jeg prioriterer tid med barna høyt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...