Gå til innhold

Overvekt og overgrep - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym nå i dag
Skrevet

Da jeg fortalte behandleren min om at jeg har lagt på meg mange kg og de fleste sitter ved magen (såkalt bulemage) så sa han noe om at dette var vanlig å se blant de som har opplevd overgrep og sliter med skam.

Stemmer det og i tilfelle hvorfor er denne bulemagen typisk for disse? Eller har jeg misforstått noe?

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Vet du hva jeg syns?

Jeg syns det er likegyldig om det er slik eller sånn. At kroppen vår er en levende del av oss eller det hele er da ikke så rart. Det viktigste er jo om du føler selv at du sliter med skam.

Jeg lurer på hva som er hensikten med å kble maven din til denne følelsen. Selv om det forsåvidt kan være rett at det er slik. Det vet jeg ingenting om.

Bare min private mening fra en som har gått 5 år i vegetoterapi.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er påfallende at utsatte for overgrep enten er radmagre eller har det du beskriver.

Kulemagen har en fysiologisk forklaring. Om en er utsatt for langvarig og betydelig stress, legger en på seg rundt magen.

Skrevet

Spiseforstyrrelser er vanlig blant overgrepsutsatte. Mange overspiser ("trøstespiser") og blir overvektige. Har også hørt at noen spiser seg store og bruker fettet som en beskyttelse mot menn og mot å bli sett på på en seksuell måte.

Gjest Anonym nå i dag
Skrevet

Vet du hva jeg syns?

Jeg syns det er likegyldig om det er slik eller sånn. At kroppen vår er en levende del av oss eller det hele er da ikke så rart. Det viktigste er jo om du føler selv at du sliter med skam.

Jeg lurer på hva som er hensikten med å kble maven din til denne følelsen. Selv om det forsåvidt kan være rett at det er slik. Det vet jeg ingenting om.

Bare min private mening fra en som har gått 5 år i vegetoterapi.

Har du sett spedbarn som skammer seg? Ofte vender de ansiktet fra sin mor etter at hun har vært borte en stund. Spedbarn klarer ikke å forstå hvorfor mamma blir borte. Du kan se det på spedabarn som er allerede et par måneder gamle om de skammer seg. De får en lut og fravendt holdning. Mangel på trøst fra mor fører ofte til større behov for å fylle magen, fordi det er en trøst forbundet ved amming. Det kan på sikt igjen føre til overvekt og ved høyt stressnivå får en ofte bulemage.

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Har du sett spedbarn som skammer seg? Ofte vender de ansiktet fra sin mor etter at hun har vært borte en stund. Spedbarn klarer ikke å forstå hvorfor mamma blir borte. Du kan se det på spedabarn som er allerede et par måneder gamle om de skammer seg. De får en lut og fravendt holdning. Mangel på trøst fra mor fører ofte til større behov for å fylle magen, fordi det er en trøst forbundet ved amming. Det kan på sikt igjen føre til overvekt og ved høyt stressnivå får en ofte bulemage.

Jeg var litt tankeløs da jeg skrev det svaret. Det var ikke gjennomtenkt.

Jeg tenkte her jeg satt for meg selv at det kan jo være at man får kulemave av skam....men soo liksom.

Ikke at jeg undervurderer skam!

Jeg tenkte bare høyt. Syns jo tema kropp og psyke er veldig interessant også så det er ikke det.

Jeg har brukt mange år på terapi hvor jeg skal forsøke å forholde meg til kropp og pust etc. Jeg lærte masse...men kom aldri i mål.

Nå har har jeg nettopp fått plass på dps og er spent på hvordan psykiatrien jobber med mine problemer.

Beklager om jeg virket sleivete.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...