Gå til innhold

Overtrent?

t7er

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ogsaa spoersmaal om treningsprogram...

Jeg er en gutt paa 23 som proever aa bygge litt muskler. Har trent litt av og paa det siste aaret. Har hatt perioder der jeg ikke har trent i det hele tatt. Naa skal jeg satse skikkelig.

Slik er programmet mitt:

3 sett benkpress eller skraabenk,

3 sett pec-deck,

4 sett bicepscurl,

4 sett sidehev,

4 sett nedtrekk foran,

4 sett magecrunch.

Jeg trener alt dette annenhver dag. 8-12 reps. Tar meg helt ut paa alle sett utenom det foerste. Bruker kreatin og har ganske bra kosthold. Hjem fra trening loeper jeg hardt i ca 3km. Helt ferdig da jeg kommer hjem.

Boer jeg kutte ut hard loeping etter treninga? (Kan kroppen underprioritere muskelbygging da?)

Er det fare for at jeg blir overtrent av treninga? Boer jeg legge inn en dags ekstra pause en dag i uka?(Man-ons-fre-man-osv..)

Naar kan man vente seg aa begynne aa se resultater?

Tusen takk hvis noen tar seg tid til aa hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

det er alltid fare for overtrening. Det er en balansekunst å trene riktig. Det er derfor det er så vanskelig å trene helt riktig og få full uttelling fra det en driver med.

Programmet ditt kan være greit nok det, det er avhengig av hvor hardt du trener, hvor mye, hvor lenge og ikke minst i forhold til treningsgrunnlaget ditt.

Løping og styrke lar seg fint kombinere, men vær klar over at du da får litt av begge deler, og ikke mye av kun den ene.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Opplegget ser massivt ut, synes jeg. Hva med å beholde 8-12 reps, gå ned til 2 set (et set for oppvarming med halv vekt, riste løs / puste i 1 min. og så et set med full vekt) pluss legge inn et par øvelser for rygg og ben ? Da får du spesifikk oppvarming, utfordrer muskulaturen godt nok, og et litt mer allsidig program.

Det bør vel helst gå et par-tre døgn til gjenoppbygging av muskulatur før neste økt med full belastning. Det er under gjenoppbyggingsfasene at du når ditt mål (flere nye muskelceller).

Jeg hadde droppet Kreatin, og heller holdt et øye på at protein-andelen av maten er bra (ca 30 % eller så, mer er ikke bedre). Videre hadde jeg ruslet hjem etter en slik trening, og heller lagt inn joggeturen på en av hviledagene.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å trene slik! Er du nybegynner kan du til nød trene hver muskel to ganger i uka, men dersom du er viderekommen, bør du trene hver muskel en gang i uka. Det holder lenge. Du må også passe på å trene alle musklene for å opprettholde symmetri og holdning. Jeg kjører selv en 4-splitt:

1. Bryst og mage

2. Skuldre og rygg

3. Triceps, biceps og underarm

4. Bein

Trener da gjerne man, ons, fre og lør. (kan selvsagt være andre dager også :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det er alltid fare for overtrening. Det er en balansekunst å trene riktig. Det er derfor det er så vanskelig å trene helt riktig og få full uttelling fra det en driver med.

Programmet ditt kan være greit nok det, det er avhengig av hvor hardt du trener, hvor mye, hvor lenge og ikke minst i forhold til treningsgrunnlaget ditt.

Løping og styrke lar seg fint kombinere, men vær klar over at du da får litt av begge deler, og ikke mye av kun den ene.

[email protected]

"Programmet ditt kan være greit nok det, det er avhengig av hvor hardt du trener, hvor mye, hvor lenge og ikke minst i forhold til treningsgrunnlaget ditt."

Det jeg leste ut av det var at han tar seg helt ut, bortsett fra i det første settet, og trener annahver dag. Tida på det kan en vel tenke seg til, seks øvelser med 8-12 reps pluss 3 km løping. Dette er også svar på hvor mye. Treningsgrunnlaget ser ut til ikke å være det aller beste, men det sier han egentlig lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...