Gå til innhold

Digitalkamera: speilrefleks? Begge deler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge deler er jo det optimale. Vi har to, og er fornøyd med det, men vi bruker faktisk speilrefleksen mest. Jeg ønsker meg en liten vidvinkel-linse, da blir det mindre drass.

Objektiver fra "gamle" speilreflekser kan brukes på de digitale speilrefleksene, men du må gange brennvidden med 1.6 fordi sensorbrikken er mindre enn filmen. Hvis objektivene er bra og har autofokus, ville jeg nok satset på samme merke neste gang. Jeg gjorde ikke det fordi jeg ikke hadde så mange objektiver og fordi de var steingamle uten autofokus.

Du bør være oppmerksom på at de objektivene som følger med ofte er relativt dårlige, og at du raskt får lyst på noe bedre ;-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

*smil*

Dette var noe som en fant ut "by accident" på DOL i forrige uke. :-)

Det som skal stå i grå boks må ha "dobbel apostrof" før og etter. Dvs den tasten som står til høyre for Æ har en stjerne i CAPS-variant, og en ' hvis du ikke bruker CAPS. det er denne lille ' som må trykkes to ganger rett etterhverandre uten mellomrom, før&etter det som skal siteres.

''Det som skal stå i grå boks må ha "dobbel apostrof" før og etter. ''

Skal vi se ... Sånn?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg begynner å helle litt mot den, ja.

Har du noen formening om det å eventuelt bruke om igjen objektiver fra gammel-kameraet på et nytt, digitalt et?

Det kommer sikkert an på hva du har fra før og hva du kjøper. Det får du sikkert svar på når du kommer til butikken, eventuelt sende mail til de du vil handle med på nett. Vær i alle fall klar over at prisene på fotobutikk og nett kan være astronomiske forskjeller på.

Selv har jeg foreløpig alternativ 2, så jeg vet ikke veldig mye om digital speilrefleks annet enn at de mangler noen egenskaper jeg er veldig glad i. Som å bruke skjerm i stedet for søker, videofunksjon osv. Men jeg ønsker meg nå likevel et alternativ 3. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det ene objektivet jeg har er et slik "allroundzoom" - liten vidvinkelt, liten zoom, macro. Kjempefornøyd med det! :-)

Så jeg ønsker primært et digitalkamera med de samme finessene på. :-)

''Det ene objektivet jeg har er et slik "allroundzoom" - liten vidvinkelt, liten zoom, macro. Kjempefornøyd med det! :-)

Så jeg ønsker primært et digitalkamera med de samme finessene på. :-)''

Det kan du helt sikkert få om du velger "riktig" kamera. Så må du jo avveie dette mot hva slags egenskaper du vil det nye kameraet skal ha. Det er ikke sikkert du kan få både i pose og sekk. Eller du kan være heldig og få nettopp både pose og sekk. Du får spørre og grave. Og ta en kikk på http://www.akam.no for å se på tester av kameraer.

Gjest ChiengMai
Skrevet

jeg er misfornøyd med lyden som kommer på opptaket når man zoomer. jeg har kontaktet canon om det, og de sier det er magnetene til billedstabilisatoren som lager den. jeg har aldri opplevd at et annet kamera har laget den typen lyd, og jeg har vært innom mange kamera.

http://www.youtube.com/watch?v=JVQCl9QwbTg

''jeg har aldri opplevd at et annet kamera har laget den typen lyd, og jeg har vært innom mange kamera.''

De fleste digitalkameraer jeg har vært borti har hatt mer eller mindre motordur, og jeg har også prøvd _mange_, sikkert nærmere 50-60 stykker de 2-3 siste årene.

Det med skjemmende motordur gjelder forresten for mange videokameraer også. Jeg har selv S2 IS og kan ikke komme på en eneste videosnutt der lyden er skjemmende, mulig jeg har vært ekstra heldig med mitt kamera. Og jeg fastholder det jeg sa om at kameraene i denne serien har vært det beste på markedet når det gjelder videoopttak.

Skrevet

''jeg har aldri opplevd at et annet kamera har laget den typen lyd, og jeg har vært innom mange kamera.''

De fleste digitalkameraer jeg har vært borti har hatt mer eller mindre motordur, og jeg har også prøvd _mange_, sikkert nærmere 50-60 stykker de 2-3 siste årene.

Det med skjemmende motordur gjelder forresten for mange videokameraer også. Jeg har selv S2 IS og kan ikke komme på en eneste videosnutt der lyden er skjemmende, mulig jeg har vært ekstra heldig med mitt kamera. Og jeg fastholder det jeg sa om at kameraene i denne serien har vært det beste på markedet når det gjelder videoopttak.

da kan jeg være enig med deg at jeg er uenig med deg ;)

Skrevet

Jeg kjøpte et Nikon speilrefleks rett før jul, og har hatt masse moro med det allerede! Jeg gidder faktisk å drasse det med meg, fordi det tar så bra bilder. Slipper å irritere meg over uskarpe bilder som jeg ofte fikk med det digitale kompaktkameraet.

bruker de gamle linsene, og kjøpte en ny 50mm fastlinse som er vanvittig bra.

Neste trekk er en skikkelig blitz.

Skrevet

Jeg kjøpte et Nikon speilrefleks rett før jul, og har hatt masse moro med det allerede! Jeg gidder faktisk å drasse det med meg, fordi det tar så bra bilder. Slipper å irritere meg over uskarpe bilder som jeg ofte fikk med det digitale kompaktkameraet.

bruker de gamle linsene, og kjøpte en ny 50mm fastlinse som er vanvittig bra.

Neste trekk er en skikkelig blitz.

Hmmm blitz... der sier du noe. Jeg har jo en skikkelig blitz til det gamle kamerat... Men den kan kanskje heller ikke brukes?

Skrevet

Hmmm blitz... der sier du noe. Jeg har jo en skikkelig blitz til det gamle kamerat... Men den kan kanskje heller ikke brukes?

Jeg hadde litt trøbbel med å få den til å funke, den har TTL funksjon som ikke virker med det nye kameraet.

-men den funker helt fint på manuell innstilling, altså.

Skrevet

:-) Ja, skal gjøre det. Har uansett tenkt å gå i en fotobutikk, og ikke Elkjøp eller tilsvarende. Stoler mest på dem som er eksperter på kameraer - ikke dem som som kanskje først og fremst er eksperter på kjøleskap;-)

Objektivene er nokså gamle; det ene er fra 1984, og så har ejg ett som er cirka 10 år nyere.

Våre objektiver er kjøpt på 90-tallet, og de kan brukes både på min D200 og min stefars D80. (Nikon altså)

Skrevet

Våre objektiver er kjøpt på 90-tallet, og de kan brukes både på min D200 og min stefars D80. (Nikon altså)

Takk for svar - både her og m blitz:-)

Lurt at det gamle _kan_ brukes, om enn med manuell innstilling. Da kan man ihvertfall benytte dem en overgangsperiode:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...