Gå til innhold

Holder jeg på å utvikle en alvorlig sinnslidelse

Anbefalte innlegg

Gjest anonymitetsgrunner

Velger å skrive uten nick av anonymitetsgrunner.

Jeg har en bipolar lidelse type 1 (har ikke vært psykotisk så det var tvil om det er biploar 1 eller bipolar 2 jeg har). Jeg har bare hatt episoder som ligger i grenseland mellom disse. I i disse periodene er jeg ikke meg selv, og min samboer (som jeg ikke har vært samoboer med så lenge) forstår ingenting av det. Disse episodene kommer gjerne etter selvseponering av medisin eller ustabilt medisininntak.

Medisinering: Lamictal 500mg. Nozinan eller andre ikke AP medikamenter for søvn.

I tillegg har jeg PTSD etter overgrep, men dette har kommet sterkt i bakgrunnen de siste årene. Hadde en episode i 2002 og en i 2005. Har i tillegg er sårbar personlighetsstruktur, men oppfyller ikke kravene til en personlighetsforstyrrelse og har heller aldri gjort det. Opplever at den personlighetsmessige sårbarheten har blitt betydelig bedre.

Det som gjør at jeg tenker tanken om at jeg muligens holder på å utvikle en mer akvorlig sinnslidelse er at jeg uavhengig av form til daglig hører kakkerlakker som kryper over alt. Det har jeg gjort i over ett år. Det som utløste det var at studenthjemmet jeg bodde på hengte opp bilder av forskjellige skadedyr og ba oss kontakte dem hvis vi så noen av de.

Jeg vet at:

1. De lager for det første ikke lyd.

2. Det har vært satt opp feller uten at det har kommet noe i dem.

Men:

Det siste året har jeg oftere og oftere skvettet til fordi jeg hører kakkerlakker evt tolker andre normale lyder dit hen at det er en kakkerlakk.

Den siste tiden har jeg begynt å "se de". Ser jeg en mørk flekk på et vindu spå ser jeg først en kakkerlakk så går det noen sekunder så ser jeg at det ikke er det.

Jeg kan se mørke flekker i pastaen når jeg koker den. Umiddelbart vet jeg ut det ikke er noen kakkerlakk der, og at det heller ikke er noe mørkt der.

Er det mulig at jeg holder på å utvikle en mer alvorlig sinnslidelse? Kan jeg i såfall gjøre noe for å forhindre det? Ta det i "forkant" med å bruke medisiner?

Håper på svar!

Fortsetter under...

Gjest kakerlakken

Det er kan hende bra du tar dette alvorlig. Jeg hadde ingen sykdomshistorie før jeg ble syk, men opplevde enkelte episoder, eks, jeg rotet meg vekk på velkjente veier, i hele tatt følte jeg meg dårlig, greide ikke se tv fordi jeg ble (sykelig)

sterkt engasjert.

Siden du har Postraumatisk stress-syndrom, er vel eneste måten (etter min mening), å forsøke å unngjøre det som "trigger". Eller stålsette seg, dersom man tvinges inn i situasjoner som setter igang reaksjoner.

Kakerakker er ufyselige dyr. Store, piler lynraskt avgårde nå du kommer overdem. Jeg bor i et land hvor man stadig må avfinnes seg med kakarlakker i huset. De er så ekle, at en syns en ser dem både her og der.

Men vi vet hvor og når de sannsynlig dukker opp og har giftsprayen klar. Lievel rister vi sengetøyet før vi står opp om morgenen, vi rister alle klær som henger i skapet.

De er rett og slett aå ekle, at man tar en forhåndstitt både her og der, eks, alltid før en går inn i et mørkt rom og slår på lyset.

På folkhelseinsituttets siden, har de informasjon om kakerlakker.

Spør de rundt deg, om de syns du har forandret deg mye. Det er tragisk. Jeg gikk til psykiater ukentlig pga depresjon, han så ikke at jeg var i en tidligfase av utvikling av psykose, selv om jeg selv følte det sterkt, var ekstrermt redd, listet opp tingene jeg mente var alvorlige signaler om at jeg holdt på å rakne helt.

Psykiateren mente nei. Men. Så ble jeg jeg brått alvorlig syk, det gikk en uke før jeg ble innlagt. Får man hjelp tidlig, FØR psykosen slås til, re prognosene så mye bedre.

Ta uroen din på alvor, skrive ned opplevelser, evt. hva de rundt deg tror, å kom deg til psykiater! Men dra til en psykiater som tar deg alvorlig. Da kan du spare mye, for en psykose er en ufattelig påkjenning det tar lang tid å komme seg etter. Hvis en noen gang kommer seg igjen i hele tatt.

Det går an å kvele en psykose før den bryter ut, gjennom medisiner og tett oppfølging. Søk hjelp jo før jo heller.

Gjest bipolar II-diagnose

Det er kan hende bra du tar dette alvorlig. Jeg hadde ingen sykdomshistorie før jeg ble syk, men opplevde enkelte episoder, eks, jeg rotet meg vekk på velkjente veier, i hele tatt følte jeg meg dårlig, greide ikke se tv fordi jeg ble (sykelig)

sterkt engasjert.

Siden du har Postraumatisk stress-syndrom, er vel eneste måten (etter min mening), å forsøke å unngjøre det som "trigger". Eller stålsette seg, dersom man tvinges inn i situasjoner som setter igang reaksjoner.

Kakerakker er ufyselige dyr. Store, piler lynraskt avgårde nå du kommer overdem. Jeg bor i et land hvor man stadig må avfinnes seg med kakarlakker i huset. De er så ekle, at en syns en ser dem både her og der.

Men vi vet hvor og når de sannsynlig dukker opp og har giftsprayen klar. Lievel rister vi sengetøyet før vi står opp om morgenen, vi rister alle klær som henger i skapet.

De er rett og slett aå ekle, at man tar en forhåndstitt både her og der, eks, alltid før en går inn i et mørkt rom og slår på lyset.

På folkhelseinsituttets siden, har de informasjon om kakerlakker.

Spør de rundt deg, om de syns du har forandret deg mye. Det er tragisk. Jeg gikk til psykiater ukentlig pga depresjon, han så ikke at jeg var i en tidligfase av utvikling av psykose, selv om jeg selv følte det sterkt, var ekstrermt redd, listet opp tingene jeg mente var alvorlige signaler om at jeg holdt på å rakne helt.

Psykiateren mente nei. Men. Så ble jeg jeg brått alvorlig syk, det gikk en uke før jeg ble innlagt. Får man hjelp tidlig, FØR psykosen slås til, re prognosene så mye bedre.

Ta uroen din på alvor, skrive ned opplevelser, evt. hva de rundt deg tror, å kom deg til psykiater! Men dra til en psykiater som tar deg alvorlig. Da kan du spare mye, for en psykose er en ufattelig påkjenning det tar lang tid å komme seg etter. Hvis en noen gang kommer seg igjen i hele tatt.

Det går an å kvele en psykose før den bryter ut, gjennom medisiner og tett oppfølging. Søk hjelp jo før jo heller.

Jeg tror ikke det hjalp at du listet opp tider og steder dere undersøker om det er kakerlakker... nå får hun jo enda flere steder å sjekke. Men bortsett fra det var det et godt svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...