Gå til innhold

Finne frem i Bibelen...

Anbefalte innlegg

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Hvordan finner man frem til ting i Bibelen?

Feks hvis jeg leter etter et sitat; Jer 31.3

Hvordan finner jeg det?

*aldri lest Bibelen*

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Yess! Fant ut av det! Går tregt i topplokket noen ganger. :-)

Gjest prust
Skrevet

Bibelen er delt i to - det gamle testametet (omhandler tida før Jesus ble født, hvor bl.a. boken til Jeremias finnes) og det nye testamentet (fra omtrent Jesu fødsel og tida disiplene misjonerte, ca 60 år etter jesu fødsel).

For hver av disse hoveddelene, er det en innholdsfortegnelse, hvor du kan finne den boka sitatet referer til.

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Bibelen er delt i to - det gamle testametet (omhandler tida før Jesus ble født, hvor bl.a. boken til Jeremias finnes) og det nye testamentet (fra omtrent Jesu fødsel og tida disiplene misjonerte, ca 60 år etter jesu fødsel).

For hver av disse hoveddelene, er det en innholdsfortegnelse, hvor du kan finne den boka sitatet referer til.

Ja, jeg fant ut av det. Lette etter at det skulle stå 31.3. tredje kapittel avsnitt 31. Men så var det omvendt :-)

Takk for svar.

Gjest anonym654
Skrevet

Til en annen gang.......

Gå inn her

www.bibel.no

Skriv inn Bibelversene i søkefeltet, så kommer det opp.

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Til en annen gang.......

Gå inn her

www.bibel.no

Skriv inn Bibelversene i søkefeltet, så kommer det opp.

Takk :-) Jeg satt her med en Bibel foran meg, og ingen bruksanvisning! ;-)

Var fint det som sto der. :-)

Gjest anonym654
Skrevet

Takk :-) Jeg satt her med en Bibel foran meg, og ingen bruksanvisning! ;-)

Var fint det som sto der. :-)

Det var det sikkert.Jeg liker ikke å lese i Bibelen (bortsett fra Johs.åpb.-der er mye fint!), synes hele Bibelen er så streng, fordømmende og refsende.

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Det var det sikkert.Jeg liker ikke å lese i Bibelen (bortsett fra Johs.åpb.-der er mye fint!), synes hele Bibelen er så streng, fordømmende og refsende.

Jeg har som sagt aldri lest Bibelen før :-)

Men dette sitatet var fint; med evig kjærlighet har jeg elsket deg.

Det strenge og refsende hører ikke med, det vil jeg ikke ha! :)

Gjest kvinne 46
Skrevet

Jeg har som sagt aldri lest Bibelen før :-)

Men dette sitatet var fint; med evig kjærlighet har jeg elsket deg.

Det strenge og refsende hører ikke med, det vil jeg ikke ha! :)

Det står utrulig mange kjærlige og gode ord også i Bibelen, men det er så lett å bli fokusert på "refsen". Det er lettare å ta kritikk enn rosande ord. Eg tenker det er det onde i verda Gud refser - ikkje ærlege mennesker. Klart han korrigerer meg, men mine foreldre og miljøet var mykje meir refsande enn det eg trur Gud er. Foreldra handla ut ifrå seg sjølv, mens Gud ser det vi står i.

Kanskje vi treng å gå på jakt etter dei gode orda :-)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Det står utrulig mange kjærlige og gode ord også i Bibelen, men det er så lett å bli fokusert på "refsen". Det er lettare å ta kritikk enn rosande ord. Eg tenker det er det onde i verda Gud refser - ikkje ærlege mennesker. Klart han korrigerer meg, men mine foreldre og miljøet var mykje meir refsande enn det eg trur Gud er. Foreldra handla ut ifrå seg sjølv, mens Gud ser det vi står i.

Kanskje vi treng å gå på jakt etter dei gode orda :-)

Ja :-) Jeg går på jakt etter gode ord for tiden. De andre har jeg nok av.

Bibelen er jo faktisk skrevet av mennesker (med fare for å virke blasfemisk, uten å mene å være det)... Det er det gode man skal ta med seg synes jeg. For å få det bedre. :-)

Ha det godt kvinne 46

Gjest Huskevers
Skrevet

Når det gjelder gamle testamentet, må man bare slå opp i rekkefølgen i innholdsfortegnelsen.

Når det gjelder det nye testamentet, finns det en regle som jeg lærte en gang, og når man har lært seg den reglen er det veldig lett å finne fram:

(melodien er Lille Postbud min due)

Ma-Ma-Luk-Jo-Apostler.

Ro-Ko-Ko-Gal, Ef-Fi-Ko.

Tess-Tess-Tim-Tim-Ti-File.

He-Ja-Peter 2, Johannes 3.

Ju, Jo

(de siste to ordene Ju, Jo, synger man bare etterpå til slutt, de stemmer ikke med verset ellers).

Gjest prust
Skrevet

Når det gjelder gamle testamentet, må man bare slå opp i rekkefølgen i innholdsfortegnelsen.

Når det gjelder det nye testamentet, finns det en regle som jeg lærte en gang, og når man har lært seg den reglen er det veldig lett å finne fram:

Ma-Ma-Luk-Jo-Apostler.

Ro-Ko-Ko-Gal, Ef-Fi-Ko.

Ju, Jo

(de siste to ordene Ju, Jo, synger man bare etterpå til slutt, de stemmer ikke med verset ellers).

Den regla bruker jeg også alltid når jeg skal finne frem i nytestamentet :--)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Ma-Ma-Luk-Jo-Apostler.

Ro-Ko-Ko-Gal, Ef-Fi-Ko.

Ju, Jo

hehe, den skal jeg lære meg! :-)

var morsom.

takk.

Gjest noen tips
Skrevet

Ja :-) Jeg går på jakt etter gode ord for tiden. De andre har jeg nok av.

Bibelen er jo faktisk skrevet av mennesker (med fare for å virke blasfemisk, uten å mene å være det)... Det er det gode man skal ta med seg synes jeg. For å få det bedre. :-)

Ha det godt kvinne 46

Det står utrolig mye fint i bibelen. Jeg hopper også stort sett over de altfor strenge tingene, eller de uforståelige slik som Johannes åpenbaring.

Prøv å les et av evangeliene, feks Johannes Evangelium. Det er nydelig.

Eller prøv å les Ordspråkene. Der er VELDIG mange kjente og ukjente gullkorn!

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Det står utrolig mye fint i bibelen. Jeg hopper også stort sett over de altfor strenge tingene, eller de uforståelige slik som Johannes åpenbaring.

Prøv å les et av evangeliene, feks Johannes Evangelium. Det er nydelig.

Eller prøv å les Ordspråkene. Der er VELDIG mange kjente og ukjente gullkorn!

Takk. Kanskje jeg kan finne noe til bryllup jeg skal i i helgen. ordspråk altså :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...