Gå til innhold

Tale til brudgommen?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Jeg vet at det ikke alltid er vanlig at bruden holder tale, men jeg vil gjerne holde tale for min kjære i bryllupet.

Har dere noengang vært på bryllup der bruden holdt tale? Er det noen "mal" for en slik tale? Hvor persolig skal man være?

Gjest Elextra
Skrevet

I de fleste bryllup jeg har vært har bruden holdt tale. Vi er da moderne mennesker! :-).

Jeg holdt også tale i mitt (vårt) bryllup, hadde ingen mal, men sa litt om forholdet vårt og hva jeg satte pris på hos min kjære. Hadde også med noen pene ord om mine nærmeste venner og både min og hans familie. Men først og fremst var jo talen til min mann.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Min niese holdt en nydelig tale for mannen sin da de gifta seg for to år sida, men talen var så personlig at jeg neppe tror den var laga ut fra noen mal.

Skrevet

Jeg har vært i 2-3 bryllup der bruden har holdt tale for mannen. Talen er lagt opp likt som brudgommens tale.

Gjest snufserufsa
Skrevet

Jeg hadde tale for mannen min jeg ... har vært i flere bryllup hvor bruden har holdt tale.

En tale er jo personlig :) snufsa å gråt en skvett gjorde jeg også :), var så rørende atte.

Skrevet

Jeg holdt tale for mannen min, og har også vært i andre brylluper hvor bruden har holdt tale.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg holdt tale for mannen min, og har også vært i andre brylluper hvor bruden har holdt tale.

Noe annet skulle da bare mangle, synes jeg :-).

Hvilken tid lever vi i, om vi forventer at brudgommen skal holde tale for bruden, men ikke omvendt?

Skrevet

Noe annet skulle da bare mangle, synes jeg :-).

Hvilken tid lever vi i, om vi forventer at brudgommen skal holde tale for bruden, men ikke omvendt?

Jeg er i grunnen enig, selv om jeg ikke har sagt det til de venninnene som ikke holdt tale selv;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er i grunnen enig, selv om jeg ikke har sagt det til de venninnene som ikke holdt tale selv;-)

Kan faktisk ikke huske noen venninner som ikke holdt tale, jeg.

Husker jeg selv var litt skjelven, og hadde en avtale med toastmaster om at ved et visst tegn skulle han glatt hoppe over meg. Det skulle nok mye til at jeg benyttet meg av den muligheten, men det var greit å vite om den :-).

Skrevet

Kan faktisk ikke huske noen venninner som ikke holdt tale, jeg.

Husker jeg selv var litt skjelven, og hadde en avtale med toastmaster om at ved et visst tegn skulle han glatt hoppe over meg. Det skulle nok mye til at jeg benyttet meg av den muligheten, men det var greit å vite om den :-).

*he he* Jeg hadde nok ikke noe sikkerhetsnett, men var spent lell. Men det var en nokså kort tale. Det sies jo at en god tale er den som inneholder følgende tre ting:

1. en fin begynnelse

2. en fin slutt

3. punkt nr 1 og nr 2 er så nærme hverandre som mulig;-)

Gjest Elextra
Skrevet

*he he* Jeg hadde nok ikke noe sikkerhetsnett, men var spent lell. Men det var en nokså kort tale. Det sies jo at en god tale er den som inneholder følgende tre ting:

1. en fin begynnelse

2. en fin slutt

3. punkt nr 1 og nr 2 er så nærme hverandre som mulig;-)

Ja, lange taler er det verste som finnes, en lang tale skal i hvertfall være veldig god om den skal ha noe som helst for seg.

Husker jeg advarte min far, han liker å holde taler, og jeg sa på forhånd at han bare fikk så og så lang tid. Ikke nok med at han sikkert gjerne ville pratet en halvtime, mye av tiden ville gått med til å fortelle hvor flink jeg var etc. - det hadde jeg virkelig ikke orket å høre på - og neppe andre heller! Han ble nok litt snurt, ja...

Skrevet

Ja, lange taler er det verste som finnes, en lang tale skal i hvertfall være veldig god om den skal ha noe som helst for seg.

Husker jeg advarte min far, han liker å holde taler, og jeg sa på forhånd at han bare fikk så og så lang tid. Ikke nok med at han sikkert gjerne ville pratet en halvtime, mye av tiden ville gått med til å fortelle hvor flink jeg var etc. - det hadde jeg virkelig ikke orket å høre på - og neppe andre heller! Han ble nok litt snurt, ja...

He he, jeg var i et bryllup en gang hvor nesten alle skulle holde tale: Ikke bare brudgom, brudens far og forloverne, men dertil noen av fadderne (!), brudgommens mor, far og stefar!! Pluss sikkert enda noen til.

Den nevnte stefaren holdt en kjempelang og kjempeskrytende tale om stesønnen sin *gjesp*

Men når det er sagt, så skulle jeg mer enn gjerne ha hatt en far som kunen holdt tale i mitt bryllup, selv om den var lang! ;-) Men han hadde dessverre gått bort et par år før.

Gjest Elextra
Skrevet

He he, jeg var i et bryllup en gang hvor nesten alle skulle holde tale: Ikke bare brudgom, brudens far og forloverne, men dertil noen av fadderne (!), brudgommens mor, far og stefar!! Pluss sikkert enda noen til.

Den nevnte stefaren holdt en kjempelang og kjempeskrytende tale om stesønnen sin *gjesp*

Men når det er sagt, så skulle jeg mer enn gjerne ha hatt en far som kunen holdt tale i mitt bryllup, selv om den var lang! ;-) Men han hadde dessverre gått bort et par år før.

Oi, synd med din far da :(

Var jo koselig å ha faren min i bryllupet, ja, artig å se ham mektig stolt da han fulgte meg opp kirkegulvet.

Skrevet

Oi, synd med din far da :(

Var jo koselig å ha faren min i bryllupet, ja, artig å se ham mektig stolt da han fulgte meg opp kirkegulvet.

Hvilken tid er det vi lever i da, hvor bruden fremdeles blir forært videre fra far til sin mann? :-) He-he, jeg synes DEN skikken er gammeldags! Da vi giftet oss for 18 år siden hadde vi allered bodd sammen ett par år, og vi kom sammen inn i kirken!

mvh

Gjest Elextra
Skrevet

Hvilken tid er det vi lever i da, hvor bruden fremdeles blir forært videre fra far til sin mann? :-) He-he, jeg synes DEN skikken er gammeldags! Da vi giftet oss for 18 år siden hadde vi allered bodd sammen ett par år, og vi kom sammen inn i kirken!

mvh

Det kan du si :-).

For meg føltes det i det hele tatt litt søkt å gifte seg i kirken, og vi vurderte andre løsninger. Når vi først gikk for kirken, ville jeg like gjerne ha hele pakka, inkludert den noe anakronistiske føringen opp kirkegulvet. Akkurat dette vet jeg også min far satte pris på, selv om han nok anså meg for en voksen kvinne med ansvar for meg selv, og han følte neppe at noe tyngende ansvar fulgte med "overrekkelsen" ved alterringen. Dette var kun seremoni.

Hvis jeg som brud ikke holdt tale, om brudgommen gjorde det, ville jeg nærmest følt han sammen med at jeg som kvinne skulle holde munn i forsamlinger. Og det skulle jeg jo ikke ha noe av.. Uansett var motivet for talen ønsket ønsket om å si noe til min mann (og familie/venner), og ikke likestillingen som sådan.

Skrevet

mvh

Touché! ;-)

Men her kan det jo anføres at _faren_ strengt tatt tilhører en annen tidsalder, og at det kan være grunn god nok for at datteren tillater ham å følge henne opp;-)

I motsetning til hva _hun_ gjør som en moderne kvinne av i dag: Holder tale og beholder etternavnet sitt! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...