Gå til innhold

Lamictal og serumkonsentrasjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest bipolar II-diagnose

Mellom 10 og 50 har jeg hørt. Selv om du får lavere verdi har den virkning, men ikke fullgod virkning. Det sies at virkningen er god nok når du er fornøyd, men jeg syns det er greit å vite serumverdien også. Man kan føle seg fornøyd selv om verdien er for lav, fordi man har det bedre enn når man er fullt ut deprimert. Man vet bare ikke hva som er "normal" virkning. Får man tatt serummåling har man en bedre pekepinn.

Ved måling skal du ha tatt medisinen til lik tid (sånn ca) hver dag. Ikke noe endringer av dose, eller f.eks to tbl morgen i stedet for en morgen og en kveld, i to av de siste 14 dagene. Det skal altså være jevn tilføring. Selve målingen skal taes 12 t etter siste dose. (Bestill time på et kl.slett som passer inn.)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva bør konsentrasjonen ligge på?

S: 15-25

Har den noen effekt overhodet hvis den er for lav?

S: Det kan den ha selv om den er under 15. Under 10 er det tvilsomt.

Kan konsentrasjonen endre seg over tid?

S: Ja, det er derfor vi kontrollerer den av og til.

Hva bør konsentrasjonen ligge på?

S: 15-25

Har den noen effekt overhodet hvis den er for lav?

S: Det kan den ha selv om den er under 15. Under 10 er det tvilsomt.

Kan konsentrasjonen endre seg over tid?

S: Ja, det er derfor vi kontrollerer den av og til.

I følge fastlegen min skal konsentrasjonen ligge mellom 10 og 40. Hvorfor den store forskjellen? (Har ikke inntrykk av at bruk av lamictal mot psykiske lidelser er det fastlegen min er mest inne i, derfor er det trygt å spørre deg ;-))

Og hvorfor skal jeg egentlig gå på lamictal? Det jeg har fått av diagnoser dreier seg om angst og tvang. Har lamictal virkning mot dette? Jeg har en gang fått en depresjonsdiagnose, men den virker det som DPS har glemt. (Selv mener jeg bestemt at jeg i perioder er deprimert, til tider dypt deprimert.)

Jeg er også ganske sikker på at lamictal har en bra effekt, har et par ganger prøvd å slutte, men har måttet begynne igjen fordi depresjonen kom med en gang, fikk den nærmest kastet på meg over natta.

Jeg har mest lyst til å droppe lamictalen helt, siden den ikke hjelper mot de problemene jeg offisielt har. Kan det at jeg merker en så stor forskjell når jeg kutter ut lamictal tyde på at jeg har en annen diagnose? En diagnose som lamictal virker mot? Eller har jeg misforstått totalt, virker lamictal mot angst og tvang? Hvis ikke kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg skal få det, når jeg ikke har fått en diagnose som tilsier at jeg trenger det.

Jeg skjønner stadig mindre av dette her.

Nils Håvard Dahl, psykiater

I følge fastlegen min skal konsentrasjonen ligge mellom 10 og 40. Hvorfor den store forskjellen? (Har ikke inntrykk av at bruk av lamictal mot psykiske lidelser er det fastlegen min er mest inne i, derfor er det trygt å spørre deg ;-))

Og hvorfor skal jeg egentlig gå på lamictal? Det jeg har fått av diagnoser dreier seg om angst og tvang. Har lamictal virkning mot dette? Jeg har en gang fått en depresjonsdiagnose, men den virker det som DPS har glemt. (Selv mener jeg bestemt at jeg i perioder er deprimert, til tider dypt deprimert.)

Jeg er også ganske sikker på at lamictal har en bra effekt, har et par ganger prøvd å slutte, men har måttet begynne igjen fordi depresjonen kom med en gang, fikk den nærmest kastet på meg over natta.

Jeg har mest lyst til å droppe lamictalen helt, siden den ikke hjelper mot de problemene jeg offisielt har. Kan det at jeg merker en så stor forskjell når jeg kutter ut lamictal tyde på at jeg har en annen diagnose? En diagnose som lamictal virker mot? Eller har jeg misforstått totalt, virker lamictal mot angst og tvang? Hvis ikke kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg skal få det, når jeg ikke har fått en diagnose som tilsier at jeg trenger det.

Jeg skjønner stadig mindre av dette her.

Lamictal brukes mot bipolar depresjon. Du har selv merket effekten.

Denne lidelsen er ofte komorbid/samtidig tilstedeværende med angst og tvang slik at disse også forsterkes når depresjonen forsterkes. Alt taler for at du bør fortsette med Lamictal.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...