Gå til innhold

religion / hjernevask / massekontroll

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jordbærpiken

''er kunnskapen om hjernevasking og massekontroll like gammel som religionen - og finnes det en sammenheng der ?''

Kunnskapen om?

Disse fenomenene finnes jo i alle miljøer, alle lag. Like gammel som siden vi ble homo sapiens og kunne snakke sammen tenker jeg vi sier. Hva kom først? Maktsyke mennesker eller religion? ;-)

Annonse

Gjest Jordbærpiken

Egentlig så skulle jeg ønske du kunne utdype hva du mener, fordi det virker litt uklart for meg.:-) Setningen var litt tvetydig formulert.

Kunnskapen om hjernevasking er vel av nyere dato?

Religion er vel av eldre dato?

Mener du det er religionen som dytter på oss hjernevasking?

Mener du hjernevaskingen er det som er religion? Alle som tror på noe som ikke er vitenskapelig bevist er hjernevasket?

Mener du at det er en del maktsyke mennesker som benytter religionen for å bli kjennt?

Mener du at Bibelfortellingene består av psykisk syke mennesker?

Og en ting til; hvorfor er det så viktig for deg å belyse dette på psyk forumet? Så kritisk som jeg opplever at du ønsker å være, og en smule bastant. Er det slik at du ønsker at vi skal mene det samme som deg, og i så fall, ville ikke det være et ønske fra din side om at vi skal hjernevaskes til å forstå det du har forstått?

Men nå skjønte jeg ikke helt hva du mente. Men jeg forstår at du tror at du er klar i skallen i følge nicket ditt, eller er det ironisk det nicket? Hvis det er alvorlig ment så er det godt noen er det, for jeg er det ihvertfall ikke ;-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Religioner er vel like gamle som menneskeheten. Et uttrykk for å finne mening og forklaringer der kunnskap mangler.

Kunnskap om "hjernevasking " vil jeg tro er av nyere dato selv om organisert og systematisk påvirkning har eksistert mye lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...