Gå til innhold

Kristiania - Oslo?

Anbefalte innlegg

Gjest dette er pinlig.
Skrevet

Dette er flut, men vet ikke når Oslo fikk navnert Oslo fra Kristiania. :( Skrives det med K eller Ch?

Skrevet

Hmm, det var vel i 1924, hvis jeg ikke husker feil.

Gjest Christiania
Skrevet

Christiania (med C), ble til Oslo i 1925.

Skrevet

Hmm, det var vel i 1924, hvis jeg ikke husker feil.

Jeg ville også ha svart 1924 basert på hukommelsen, men ettersom svaret oivenfor ikke tok noe forbehold for feilhusking endte jeg opp med å google det, og det er altså 1925 som er rett! :-)

Men vi var jo ikke "hero on the did", da! ;-)

Skrevet

Jeg tipper det her Christiania under dansketiden, og Kristiania etter det!

mvh

Skrevet

Jeg ville også ha svart 1924 basert på hukommelsen, men ettersom svaret oivenfor ikke tok noe forbehold for feilhusking endte jeg opp med å google det, og det er altså 1925 som er rett! :-)

På en måte er både 1924 og 1925 riktig.

Byen het Kristiania til og med 1924, Oslo fra 1.1. 1925.

Skrevet

Aha! :-)

Skrevet

Jeg mente det var 1924, men så også at den andre her svarte 1925. Så hvis du har Googlet litt så har du nok det rette svaret:-)

Men ett år feil, må vel bli godtatt......ikke sant?...vi var jo ikke født en gang, den gangen.....i alle fall ikke jeg....

Skrevet

Da fikk jeg på en måte rett likevel da:-)

Skrevet

Jeg mente det var 1924, men så også at den andre her svarte 1925. Så hvis du har Googlet litt så har du nok det rette svaret:-)

Men ett år feil, må vel bli godtatt......ikke sant?...vi var jo ikke født en gang, den gangen.....i alle fall ikke jeg....

Ikke jeg heller! :-)

Hadde jeg stilt deg dette spørsmålet fra en spørrebok og du hadde bomma med ett år, hadde jeg gitt det rett på den! :-) I min familie bruker vi ofte å godta litt slingringsmonn på svaret - avhengig av hvor "kjent" det er og hvor lenge siden det var.

(Det ville f eks ikke blitt gitt slingringsmonn på 1814 og 1030*S*))

Gjest togli
Skrevet

Hvorfor er det flaut å ikke vite det!?

Sikker på de fleste her ikke er helt sikre på svaret. Jeg er iallefall ikke sikker og jeg er lærer ;)

Tipper det var litt før 1920 byen ble hetende Oslo?

Skrevet

Byen har hett både Kristiania og Christiania, så det er ikke rart du blander sammen. Syns igrunnen den burde hett det ennå, jeg, det er da mye finere enn Oslo!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...