Gå til innhold

Angst for å gå til gynekolog

Anbefalte innlegg

Gjest Signert
Skrevet

Er 21 år og har ikke vært hos gynekolog på 2 og et halvt år. Vet at det begynner å nærme seg neste gang. Saken er den at jeg synes det er helt forferdelig å gå til gynekolog - ikke fordi det gjør vondt, men fordi jeg opplever det som utrolig ydmykende. Sist jeg var hos gynekolog begynte jeg å gråte og drømte mareritt etterpå. Er jeg nødt til å gå til gynekolog så ofte nå som jeg er såpass ung? Går på p-piller og er seksuelt aktiv, men har hatt samme partner i 3,5 år. Hadde satt stor pris på å slippe denne lidelsen noen år til....Er det noe jeg kan gjøre?

Skrevet

Det er jo _din_ helse det er snakk om, ikke andres, så du velger jo selv. Mulig jeg høres kynisk ut, men jeg hadde en venninne med samme skrekk som deg og jeg mistenker at hun unnlot å ta en del av celleprøvene. Dessverre gikk det da også helt galt for henne.

Du har lov til å ha med deg noen (en venninne, kjæresten, mor eller hvem du vil) om du synes det blir tryggere da. Snakk gjerne med legen om at du er engstelig for denne undersøkelsen, slik at h*n kan være ekstra omtenksom.

Skrevet

Som Lillemus sier, så er det din helse det er snakk om. Grunnen til at det er anbefalt å ta celleprøve hvert 3. år er for å avdekke mulige celleforandringer og livmorhalskreft så tidlig som mulig - og kunne begynne å behandle så tidlig som mulig.

Det er ikke morsomt å være hos gynekologen! Det er vel få ting i denne verden som er så ydmykende som å ligge der avkledd og med bena skrevende til siden.

Likevel er det jo noe som går ganske fort. Det tar vel ca. 5 minutter å ta en celleprøve.

Du kan ha med deg noen inn til å holde deg i hånda hvis du vil. De behøver ikke å se "der nede", men stå oppe ved hodet ditt.

Du bør også fortelle legen/gynekologen at du er nervøs. Hvis du føler deg mer komfortable med at fastlegen din tar prøven, så kan han/hun gjøre det. Du må ikke til gynekolog for det.

Til slutt så vil jeg si at det er ingen som tvinger deg til å ta celleprøve jevnlig, men jeg tror nok at alle vil anbefale deg å gjøre det.

Gjest gu_helvete
Skrevet

Jeg har det på en litt annen måte, jeg syns det er så vondt at jeg besvimer. Det har skjedd alle 4 gangene jeg har vært til GU, og jeg er 24... Legen min sa at dette er ikke bra i det hele tatt, og at neste gang det er tid for GU vil han at jeg skal gjøre det under narkose... :oS

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...