Gå til innhold

Hvordan ville du løst en slik situasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest pokøsk
Skrevet

Det er fredag og mye å gjøre på legekontoret. En av pasientene er av den vanskelige sorten, og opptar mye tid for helsepersonellet. Det er ennå 6 pasienter som har time, og begynner å bli lei av å vente. Stresset stiger da denne ene pasienten ikke gir seg så lett. Hvordan løser man en slik sak på best mulig måte?

Skrevet

Det finnes ikke vanskelige pasienter, det finnes bare vanskelig og uinteressert helsepersonell. De vanskelige pasientene blir ofte ikke hørt og dermed får de ikke hjelp og det er grunnen til at de virker masete.

Skrevet

Akkurat nå er jeg litt sur på vårt lokale legekontor.

Da jeg ringte dit, kom det først automatisk telefonsvarer om mulig venting. Så hørte jeg det ringte en stund, så tok noen av røret og klasket det på. Det samme gjentok seg da jeg ringte en stund senere samme formiddag. Forsøkte en gang senere på dagen, da ringte det lenge, og så kom det opptattsignal.

Jeg har det veldig travelt på jobb, så jeg kan umulig ringe legekontoret hele dagen! Men nå har jeg bare noen få reseptbelagte piller igjen, og snart er det ferie...

Skrevet

Det finnes ikke vanskelige pasienter, det finnes bare vanskelig og uinteressert helsepersonell. De vanskelige pasientene blir ofte ikke hørt og dermed får de ikke hjelp og det er grunnen til at de virker masete.

Måtte bare svare Dorthe. Det finnes absolutt vanskelige pasienter. Det er svært mange som krever ting av oss som jobber på legekontoret som vi hverken har kompetanse til, eller som faktisk er ting de må ordne selv. Om du bare visstehva noen kan få seg til å kreve. Det er dager hvor de samme pas. ringer kanskje 5 ganger på en dag, selv om vi første gangen de ringte ga de svar. Mange pas. kjefter på oss når prøvesvarene er normale fordi da er det enten noe galt med svarene eller så kan ikke vi lese . Jeg anser meg selv som svært tålmodig og høflig og er også interessert i jobben, men noen er nok født misfornøyde, og de kan vi nok ikke gjøre til lags noen gang. Noe vil alltid være galt.

Skrevet

Gi henne en ny time så hun kan få svar på alt hun lurer på? Evt en time hos en av kontorpersonellet? Eller er det mulig å skrive en mail?? Det er sikkert ikke enkelt å være på et legekontor. Jeg tenker på det at pasienter ofte må vente i ukesvis på time, at man helst ikke kan ta opp mere enn en sak pr legekonsultasjon osv. Og tlf er enten opptatt eller satt på matpause.

Det er jo ikke bare bare når det er slik for en pasient, og det er vel da det går utover dere?

Sist jeg var hos lege så ventet jeg tre kvarter på å komme inn, og han nærmest jaget meg ut igjen (føltes det som), etter fem minutter hos han. Det er første gang og forhåpentligvis siste gang det skjer. For man rekker ikke summe seg før man er ute igjen.

Skrevet

Måtte bare svare Dorthe. Det finnes absolutt vanskelige pasienter. Det er svært mange som krever ting av oss som jobber på legekontoret som vi hverken har kompetanse til, eller som faktisk er ting de må ordne selv. Om du bare visstehva noen kan få seg til å kreve. Det er dager hvor de samme pas. ringer kanskje 5 ganger på en dag, selv om vi første gangen de ringte ga de svar. Mange pas. kjefter på oss når prøvesvarene er normale fordi da er det enten noe galt med svarene eller så kan ikke vi lese . Jeg anser meg selv som svært tålmodig og høflig og er også interessert i jobben, men noen er nok født misfornøyde, og de kan vi nok ikke gjøre til lags noen gang. Noe vil alltid være galt.

Jeg har jobbet som legesekretær så jeg kan se saken fra begge sider ;o)

Alle som vil til legen fort når det ikke er time på 6 mnd og folk som maser på operasjon når det er 18 mnd ventetid. Jeg vet godt at sekretærene ikke kan gjøre noe med slike ting, men det er jo bare å forklare at slik er ståa. Du klarer da å forklare noen at det er lite du eller legen kan gjøre med det. De fleste trenger bare å få ut gørra et øyeblikk over at ting er for vanskelig.

Skrevet

Nåja, det er vel en sannhet med modifikasjoner.

Jeg har jobbet på legekontor - i skranken - og absolutt opplevd vanskelige pasienter. Pasienter som ikke evner å forstå at det faktisk er flere enn dem som skal hjelpes. Pasienter som forventer at du bruker både 1-2 timer på å hjelpe _bare_ dem, når venteværelset flommer over, telefonen ringer uavbrutt, det ligger mengder med prøvesvar som skal scannes, sjekkes og makuleres osv. osv.

Samme hvor mye tid du gir disse, så er det aldri nok.

Skrevet

Er det hos legen det stopper, eller er det i skranken?

Hvis det er i skranken problemet oppstår, så ville jeg gitt beskjed om at vedkommende kan få en time (og gjøre mitt ytterste for å finne en ny time rimelig kjapt) der vedkommende kan få snakke med den vedkommende trenger å snakke med.

Noen ganger holder det å få snakke med en kyndig og vellyttende egesekretær. Andre ganger er det legen som må til.

Jeg ville også snakket med legen om denne pasienten for å høre hva legen mener trengs. Kanskje mener legen også at det ikke er nødvendig med legetime hver gang?

Gjest annlovinda
Skrevet

Akkurat nå er jeg litt sur på vårt lokale legekontor.

Da jeg ringte dit, kom det først automatisk telefonsvarer om mulig venting. Så hørte jeg det ringte en stund, så tok noen av røret og klasket det på. Det samme gjentok seg da jeg ringte en stund senere samme formiddag. Forsøkte en gang senere på dagen, da ringte det lenge, og så kom det opptattsignal.

Jeg har det veldig travelt på jobb, så jeg kan umulig ringe legekontoret hele dagen! Men nå har jeg bare noen få reseptbelagte piller igjen, og snart er det ferie...

Er du sikker på at legekontoret ditt ikke har sms-tjeneste da?

Det har legekontoret hvor jeg har min fastlege. Veldig kjekt. Både når det gjelder å bestille time eller bestille en resept som skal hentes i skranka eller sendes. Jeg sender en sms - får veldig raskt tilbake sms om at min sms er mottat og til behandling. Og i løpet av en time eller tre så får jeg svar med enten timeavtale om jeg har bedt om det, eller om at resepten er klar til henting i resepsjonen fra tidspunkt den er klar. Og er det noe disse på kontoret lurer på ang. min sms - så ringer de meg raskt.

Eneste gang jeg ikke kan bruke sms er for å få en akutt-time. Da må jeg ringe.

Sms-tjenesten er enklere både for meg og de på legekontoret.

Skrevet

Er du sikker på at legekontoret ditt ikke har sms-tjeneste da?

Det har legekontoret hvor jeg har min fastlege. Veldig kjekt. Både når det gjelder å bestille time eller bestille en resept som skal hentes i skranka eller sendes. Jeg sender en sms - får veldig raskt tilbake sms om at min sms er mottat og til behandling. Og i løpet av en time eller tre så får jeg svar med enten timeavtale om jeg har bedt om det, eller om at resepten er klar til henting i resepsjonen fra tidspunkt den er klar. Og er det noe disse på kontoret lurer på ang. min sms - så ringer de meg raskt.

Eneste gang jeg ikke kan bruke sms er for å få en akutt-time. Da må jeg ringe.

Sms-tjenesten er enklere både for meg og de på legekontoret.

Hadde Legesenteret hatt SMS-tjeneste, hadde det sikkert blitt opplyst av telefonsvareren. Der sa de bare at de tok ikke telefonen mellom 142 og 13 pga lunsj. Ingenting er nevnt på kommunens hjemmeside eller i telefonkatalogen.

I fjor stod jeg og ventet en halvtime ved luka i resepsjonen (skulle levere en urinprøve), ingen kom og betjente klienter, og ingen kom og tok telefonene! Synes servicen er litt dårlig, når jeg vet at der som regel er to kontorsøstre/sekretærer på et lite senter med noen få leger. Kan jo tenkes at noen er på ferie nå da.

Skrevet

''Det finnes ikke vanskelige pasienter, det finnes bare vanskelig og uinteressert helsepersonell. De vanskelige pasientene blir ofte ikke hørt og dermed får de ikke hjelp og det er grunnen til at de virker masete.''

Mener du virkelig dette? Uansett situasjon, så er det helsevesenets feil? Så snart en person får pasientstatus, så er det ingen mulighet for at h*n kan opptre vanskelig?

Skrevet

''Det finnes ikke vanskelige pasienter, det finnes bare vanskelig og uinteressert helsepersonell. De vanskelige pasientene blir ofte ikke hørt og dermed får de ikke hjelp og det er grunnen til at de virker masete.''

Mener du virkelig dette? Uansett situasjon, så er det helsevesenets feil? Så snart en person får pasientstatus, så er det ingen mulighet for at h*n kan opptre vanskelig?

Som jeg sier, jeg har sittet i skranke og i telefonen og har nesten aldri vært borti en eneste pasient som var vanskelig. De som var pågående, trengte gjerne hjelp øyeblikkelig som ikke fantes og forsøkte å få meg til å forstå at de trengte hjelp her og nå og ikke om seks måneder.

Nå har jeg jobbet bare med rygg og ortopedi, kanskje de pasientene er mindre vanskelige enn andre, selv om jeg synes kanskje de er de som har mest vondt og derfor burde få hjelp ganske kjapt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...