Gå til innhold

Mer forvirret av kunnskap

Anbefalte innlegg

I et forsøk å forstå verden og hvorfor det er slik det er har jeg lest endel statsvitenskap og sosiologi og psykolog. Jeg blir bare mer forvirret og usikker over eget ståsted. Det å ha klare moralske prinsipper mot feks aktiv dødshjelp blir vanskeligere og vanskeligere. Mer kunnskap skulle gjøre meg sikrere. Men jeg blir bare mer forvirret egentlig og stiller bare mer og mer spørsmål .

Er jeg håpløs?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/279855-mer-forvirret-av-kunnskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jordbærpiken

Er det ikke sånn at jo mer man vet, jo mer forstår man at man ikke vet?

Tror nå jeg da. Jeg merker det ihvertfall på meg selv. :-)

Da jeg spilte fiolin syntes jeg at jeg var veldig flink i starten, men noen år senere, da jeg var mye flinkere, forsto jeg at jeg ikke var særlig flink i det hele tatt.

Gjest Androdine

JO mer du vet, jo mer usikker blir du fordi verden er så mangfoldig og ingenting er svart-hvitt. Det er lett å være skråsikker dersom en har manglende kunskaper, for da vet en ikke bedre. Men hvis en setter seg inni ting så ser man ofte at en sak har alltid flere sider ved seg og flere hensyn å ta. Jeg har opplevd det samme som deg. Jeg leser en del på nettet om ulike ting, men føler at jeg kanskje skulle begrense det. Blir litt oppløst og forvirret av det.

Ingenting er sant eller usant. Det bare er. Jeg er slem, ond, snill, omsorgsfull, spydig, rampete, gal, frisk, osv osv osv..

Jeg vil heller si at det tyder på at du er et tenkende menneske, en som ikke har kjørt seg fast i gamle spor, men er åpen for nye ideer. Og det er jo bra?

"Problemet" med mer kunnskap er at en oppdager at det ikke finnes noe fasitsvar, at alle saker har flere sider, og at det som er rett i det ene tilfellet ikke er rett i et annet.

Kanskje det er lurt å ta en pause i lesingen, gi deg selv sjansen til å fordøye alt det du har lest.

Annonse

Gjest bernier

Kanskje det du savner er litt "grunnleggende klokskap", altså, i likhet med det som kanskje er mer typisk for ikke-vestlige? F.eks. noe som kan sies om en sak og som innebefatter alle sakens sider, på en måte, for å få litt rammeverk.

Mange afrikanere, indianere, o.l. jeg har møtt, har fantastiske kloke ting å si. Flere av dem er høyt utdannet, og har absolutt evnen til å se en sak fra flere sider og filosofere over hvordan alt henger sammen, men i bunnen har de altså denne klokheten. Det er viktig (kanskje rettere sagt: en selvfølgelighet) i deres kultur, og er noe som til stor grad mangler i den vestlige kulturen - tror jeg. Derfor er det lett å gå seg vill.

Fremskrittspartiet er et fint eksempel på det du nå erfarer. De har enkle løsninger på kompliserte spørsmål. Derfor apellerer de til kunnskapsløse mennesker.

Det er jeg svært uenig i. Noengangere er faktisk enkle løsninger de mest effektive og den grove generaliseringen du kommer med er jeg også uenig i. Men orker ikke noen politisk diskusjon nå så skal la det være

Gjest filisofia

Jo mer en vet, jo dummere føler en seg, det er en gammel sannhet. En opplever at jo mer en lærer, jo mer skjønner en hvor uendelig mye det fortsatt er en ikke kan. Av samme grunn sier en jo at de dumme har det godt. Jo mindre en vet, jo mindre har en å bekymre seg over. Det er vel derfor genier ofte tipper over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...