orpah Skrevet 29. juni 2007 Skrevet 29. juni 2007 I et forsøk å forstå verden og hvorfor det er slik det er har jeg lest endel statsvitenskap og sosiologi og psykolog. Jeg blir bare mer forvirret og usikker over eget ståsted. Det å ha klare moralske prinsipper mot feks aktiv dødshjelp blir vanskeligere og vanskeligere. Mer kunnskap skulle gjøre meg sikrere. Men jeg blir bare mer forvirret egentlig og stiller bare mer og mer spørsmål . Er jeg håpløs? 0 Siter
Gjest Jordbærpiken Skrevet 29. juni 2007 Skrevet 29. juni 2007 Er det ikke sånn at jo mer man vet, jo mer forstår man at man ikke vet? Tror nå jeg da. Jeg merker det ihvertfall på meg selv. :-) Da jeg spilte fiolin syntes jeg at jeg var veldig flink i starten, men noen år senere, da jeg var mye flinkere, forsto jeg at jeg ikke var særlig flink i det hele tatt. 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Jeg tror det er normalt å stille mer og mer spørsmål etterhvert som en leser,hvis ikke hadde vi jo blitt utlært og det blir man jo aldri : ) 0 Siter
lof Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Fremskrittspartiet er et fint eksempel på det du nå erfarer. De har enkle løsninger på kompliserte spørsmål. Derfor apellerer de til kunnskapsløse mennesker. 0 Siter
Gjest Androdine Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 JO mer du vet, jo mer usikker blir du fordi verden er så mangfoldig og ingenting er svart-hvitt. Det er lett å være skråsikker dersom en har manglende kunskaper, for da vet en ikke bedre. Men hvis en setter seg inni ting så ser man ofte at en sak har alltid flere sider ved seg og flere hensyn å ta. Jeg har opplevd det samme som deg. Jeg leser en del på nettet om ulike ting, men føler at jeg kanskje skulle begrense det. Blir litt oppløst og forvirret av det. Ingenting er sant eller usant. Det bare er. Jeg er slem, ond, snill, omsorgsfull, spydig, rampete, gal, frisk, osv osv osv.. 0 Siter
Orio Skrevet 30. juni 2007 Skrevet 30. juni 2007 Jeg vil heller si at det tyder på at du er et tenkende menneske, en som ikke har kjørt seg fast i gamle spor, men er åpen for nye ideer. Og det er jo bra? "Problemet" med mer kunnskap er at en oppdager at det ikke finnes noe fasitsvar, at alle saker har flere sider, og at det som er rett i det ene tilfellet ikke er rett i et annet. Kanskje det er lurt å ta en pause i lesingen, gi deg selv sjansen til å fordøye alt det du har lest. 0 Siter
Gjest bernier Skrevet 1. juli 2007 Skrevet 1. juli 2007 Kanskje det du savner er litt "grunnleggende klokskap", altså, i likhet med det som kanskje er mer typisk for ikke-vestlige? F.eks. noe som kan sies om en sak og som innebefatter alle sakens sider, på en måte, for å få litt rammeverk. Mange afrikanere, indianere, o.l. jeg har møtt, har fantastiske kloke ting å si. Flere av dem er høyt utdannet, og har absolutt evnen til å se en sak fra flere sider og filosofere over hvordan alt henger sammen, men i bunnen har de altså denne klokheten. Det er viktig (kanskje rettere sagt: en selvfølgelighet) i deres kultur, og er noe som til stor grad mangler i den vestlige kulturen - tror jeg. Derfor er det lett å gå seg vill. 0 Siter
orpah Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Skrevet 2. juli 2007 Fremskrittspartiet er et fint eksempel på det du nå erfarer. De har enkle løsninger på kompliserte spørsmål. Derfor apellerer de til kunnskapsløse mennesker. Det er jeg svært uenig i. Noengangere er faktisk enkle løsninger de mest effektive og den grove generaliseringen du kommer med er jeg også uenig i. Men orker ikke noen politisk diskusjon nå så skal la det være 0 Siter
Gjest filisofia Skrevet 7. juli 2007 Skrevet 7. juli 2007 Jo mer en vet, jo dummere føler en seg, det er en gammel sannhet. En opplever at jo mer en lærer, jo mer skjønner en hvor uendelig mye det fortsatt er en ikke kan. Av samme grunn sier en jo at de dumme har det godt. Jo mindre en vet, jo mindre har en å bekymre seg over. Det er vel derfor genier ofte tipper over. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.