Gå til innhold

Populærvitenskapelig forklaring av stemningsstab

Anbefalte innlegg

NHD

Kan du gi en kort populærvitenskapelig forklaring på hvordan stemningsstabiliserende medisiner skal fungere?

Virker disse også på oss som ikke har maniske perioder, bare tilbakevendende depresjoner?

Blir de alltid gitt I kombinasjon med AD?

Gir du alltid stemningsstabiliserende I forbindelse med ECT?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Tenk deg en 2x2 tabell. Stemningsstabiliserende, MS, kan virke på: aktuell depresjon, forebyggende på depresjon, aktuell mani, forebyggende på mani.

Litium virker på alle fire.

Lamictal virker i hovedsak på aktuell og forebyggende depresjon, men litt også ift mani

Orfiril virker "motsatt" av Lamictal, dvs i hovedsak på aktuell og forebyggende mani, men litt også ift depresjon.

For deg som har kun depresjoner, er Lamictal evt litium det mest nærliggende.

2. Nei, en prøver å unngå AD. Men "måru så måru".

3. Ja, MS eller AD avhengig av diagnosen. Dette fordi ECT kun kurerer aktuell depresjon, men ikke forebygger nye episoder.

1. Tenk deg en 2x2 tabell. Stemningsstabiliserende, MS, kan virke på: aktuell depresjon, forebyggende på depresjon, aktuell mani, forebyggende på mani.

Lamictal virker i hovedsak på aktuell og forebyggende depresjon, men litt også ift mani

Orfiril virker "motsatt" av Lamictal, dvs i hovedsak på aktuell og forebyggende mani, men litt også ift depresjon.

3. Ja, MS eller AD avhengig av diagnosen. Dette fordi ECT kun kurerer aktuell depresjon, men ikke forebygger nye episoder.

Oppfølgingsspørsmål:

1. Det var forståelig. Regner med Tegretol og Orfiril plasseres omtrent likt I denne tabellen? Hva er det som avgjør om en akutt depresjon blir behandlet med AD eller MS?

2. I og med at man helst ikke bruker begge deler, hva er førstevalget - AD eller MS I etterkant av ECT?

Spørsmål 2 skulle inneholde opplysningen 'ved diagnosen endogen tilbakevendende unipolar depresjon'.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Oppfølgingsspørsmål:

1. Det var forståelig. Regner med Tegretol og Orfiril plasseres omtrent likt I denne tabellen? Hva er det som avgjør om en akutt depresjon blir behandlet med AD eller MS?

2. I og med at man helst ikke bruker begge deler, hva er førstevalget - AD eller MS I etterkant av ECT?

S: Om en antar at den er av bipolar natur eller ikke.

S: Inkl ditt tilleggsinnlegg vil jeg (og andre oppdaterte psykiatere) formode at det er en bipolar depresjon - dermed MS.

S: Om en antar at den er av bipolar natur eller ikke.

S: Inkl ditt tilleggsinnlegg vil jeg (og andre oppdaterte psykiatere) formode at det er en bipolar depresjon - dermed MS.

Beklager masingen, men nå ble jeg overrasket. Hva får deg til å si at du formoder at jeg har en bipolar lidelse? I dag har jeg snakket med overlegen her, og hun mente at det ikke var snakk om noe bipolart ved depresjonen min. Derfor ville hun ikke behandle den med annet enn Cipralex og Tolvon. Tegretolen jeg også tar, ville hun ikke legge seg opp i.

Annonse

Gjest trodde jeg

Beklager masingen, men nå ble jeg overrasket. Hva får deg til å si at du formoder at jeg har en bipolar lidelse? I dag har jeg snakket med overlegen her, og hun mente at det ikke var snakk om noe bipolart ved depresjonen min. Derfor ville hun ikke behandle den med annet enn Cipralex og Tolvon. Tegretolen jeg også tar, ville hun ikke legge seg opp i.

Jeg trodde tilbakevendende depresjoner av uni_polar_ type hørte hjemme innenfor nettopp det bipolare spekteret.

Gjest Happiness

Og jeg trodde at unipolar betydde en-pol (dvs bare depresjon), mens bipolar betydde to-pol (dvs både depresjon og mani).

Ja, men jeg lurer på om ikke medisineringen kan bli forskjellig. Altså prøve MS av et eller annet slag ved unipolar depresjon, og AD på en vanlig. Jeg prøvde ut litium, for å se om min depresjon var av unipolar art, men det funket ikke på meg.

Ellers vet jeg selvsagt ikke mye om dette:O)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...