Gå til innhold

Katt og flott

Anbefalte innlegg

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Jeg har en fantastisk nydelig liten katt, som har begynnt å være ute nå. Han er langhåret.

Nå har han riktig fått dreisen på å klatre opp og ned av trærne her. Fyker opp og balanserer ned grenene og løper inn for å sjekke at det er mulig å komme seg inn.

Han koser seg masse! :-)

Det jeg lurer på er, det er vel mye flott her på østlandet? Bor i Oslo. Hvordan finner jeg ut om han har fått det? Å undersøke i pelsen er jo litt vanskelig, han er langhåret, og dessuten vil det være mulig å overse det. Hvordan gjør man dette? Vil jeg merke det på formen hans hvis han har fått det?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mirabell

6

• frosken

2

• Speak

2

• Lillemus

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du må undersøke pelsen ja. Finfin anledning til å venne ham til å bli børstet også. Langhårskatter bør børstet gjennom grundig flere ganger i uka for at ikke pelsen skal bli en eneste stor ulltove.

Skrevet

Du kan jo sjekke ham for flått, men det er ikke mye flått i Oslo. (Men litt lenger sør er det masse flått, på begge sider av Oslofjorden.) På vår katt setter flåtten seg mest i hodet, ved ørene og i nakken. Katter slikker og steller pelsen sin mye, men hodet og nakken får de ikke slikket, jeg regner med det er derfor. Du merker vel ikke noe særlig på katten, men når flåtten har sittet noen dager, blir den mye større og lettere å finne. Jeg kjøpte en kjekk flåttfjerner hos vetrinæren, ligner på en mini-mini-utgave av et kubein. Hos vetrinæren kan du også få midler som hindrer flåtten i å sette seg på katten, men tviler på at du trenger det i Oslo. (Kjøp det i så fall hos vetrinær, det er viktig å få riktig type, ellers kan det være farlig for katten!)

Gjest bakvendtland
Skrevet

Det heter flått, ikke flott. Det er ikke flott med flått på katt :D

Skrevet

Jeg har ikke katt, men hund, og bruker midler mot flått utskrevet av veterinær. (Bruker et flåtthalsbånd nå, men tidligere brukte vi noe som man påførte huden et par steder noen ganger i løpet av sommeren).

Jeg kan heller ikke se om hunden har fått flått på seg (svart pels), men går gjennom pelsen hans med hendene jevnlig. Hvis han har flått, så kjenner jeg forhøyninger i huden. Ofte vil han også klø der hvor det sitter flått, og slikke eller klø seg ekstra mye der.

Skrevet

Katta mi har fått flere flått i år. Jeg merker det da jeg koser med ho.

Men nå har jeg anskattet et halsbånd til henne som holder flotten unna. Det lukter ikke godt, men ho har ikke fått noen etterpå.

Skrevet

Men nå har jeg anskattet et halsbånd til henne som holder flotten unna. Det lukter ikke godt, men ho har ikke fått noen etterpå.

Var katten vant til å gå med halsbånd fra før? Jeg prøvde å sette reflekshalsbånd på katten min, men gurimall, han fikk helt panikk. Sprang rundt i huset, vill i blikket og ørene flatt bakover...

Skrevet

Tar tilbake det med at det ikke er flått ved Oslo. Vi bor et par mil utenfor byen, og pus hadde flått i dag... Men det er den første på over ett år. (men katten har fått mange på hytta lenger sør, langs kysten...)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Du må undersøke pelsen ja. Finfin anledning til å venne ham til å bli børstet også. Langhårskatter bør børstet gjennom grundig flere ganger i uka for at ikke pelsen skal bli en eneste stor ulltove.

Jeg børster ham når jeg ser det begynner å bli litt bustete, særlig bak og under magen. Han liker det ikke særlig godt! :)

Jeg prøver å kjenne etter om det er noen klumper her og der, men tenker at det ikke er sikkert jeg vil merke det bare ved å kjenne på ham. Vanskelig å finne alt i pelsen også, her om dagen var det et lite dyr som krøp innover i pelsen, og jeg fant det ikke igjen.

Takk for svar og ha en fin kveld :)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Du kan jo sjekke ham for flått, men det er ikke mye flått i Oslo. (Men litt lenger sør er det masse flått, på begge sider av Oslofjorden.) På vår katt setter flåtten seg mest i hodet, ved ørene og i nakken. Katter slikker og steller pelsen sin mye, men hodet og nakken får de ikke slikket, jeg regner med det er derfor. Du merker vel ikke noe særlig på katten, men når flåtten har sittet noen dager, blir den mye større og lettere å finne. Jeg kjøpte en kjekk flåttfjerner hos vetrinæren, ligner på en mini-mini-utgave av et kubein. Hos vetrinæren kan du også få midler som hindrer flåtten i å sette seg på katten, men tviler på at du trenger det i Oslo. (Kjøp det i så fall hos vetrinær, det er viktig å få riktig type, ellers kan det være farlig for katten!)

Hodet ørene og nakken er vel det som er lettest å sjekke, det er bra.

Vet du om det vil være sort, der som flåtten er, eller tar den farge av huden til katten?

Ha en fin kveld/dag, ettersom når du leser:)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Det heter flått, ikke flott. Det er ikke flott med flått på katt :D

Det er en flott katt uten flått :)

God kveld! :)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Jeg har ikke katt, men hund, og bruker midler mot flått utskrevet av veterinær. (Bruker et flåtthalsbånd nå, men tidligere brukte vi noe som man påførte huden et par steder noen ganger i løpet av sommeren).

Jeg kan heller ikke se om hunden har fått flått på seg (svart pels), men går gjennom pelsen hans med hendene jevnlig. Hvis han har flått, så kjenner jeg forhøyninger i huden. Ofte vil han også klø der hvor det sitter flått, og slikke eller klø seg ekstra mye der.

Flotten vil være sort da, selv om den kryper fast i huden til katten?

Tror jeg skal prøve å få tak i sånn salve :) Det spiller ingen rolle om det lukter, så lenge pus er frisk :)

Takk for svar, og ha en fin kveld/natt/dag. :o)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Hva kostet det halsbåndet? Det er enten salve eller halsbånd :) Men da må jeg venne ham til å bruke halsbåndet, tror jeg skal prøve salven først. :)

Takk for svar, og ha en fin natt/dag.

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Tar tilbake det med at det ikke er flått ved Oslo. Vi bor et par mil utenfor byen, og pus hadde flått i dag... Men det er den første på over ett år. (men katten har fått mange på hytta lenger sør, langs kysten...)

Ja, bor litt utenfor, grønnt og frodig her. Kan nok være flått her, satser på at det er mindre enn andre steder dog. :)

Skrevet

Hva kostet det halsbåndet? Det er enten salve eller halsbånd :) Men da må jeg venne ham til å bruke halsbåndet, tror jeg skal prøve salven først. :)

Takk for svar, og ha en fin natt/dag.

Jeg fikk det, så jeg aner ikke prisen...

Gjest mjaua
Skrevet

Kan flått fra katter krype over på mennesker?

Jeg så en flått en gang hjemme hos meg da jeg hadde katt, den var stor, så den var sikket "mett" og hadde hoppet av katten.

Skrevet

Kan flått fra katter krype over på mennesker?

Jeg så en flått en gang hjemme hos meg da jeg hadde katt, den var stor, så den var sikket "mett" og hadde hoppet av katten.

En flått vil neppe gå fra pelsen til en katt og over på et menneske, den foretrekker pelsdyr. Hvis den var stor og tjukk, var den nok full av blod og klar til å legge egg... Kjempeviktig å drepe flått, særlig de som er ferdig med sugingen!

Skrevet

Hodet ørene og nakken er vel det som er lettest å sjekke, det er bra.

Vet du om det vil være sort, der som flåtten er, eller tar den farge av huden til katten?

Ha en fin kveld/dag, ettersom når du leser:)

Flåtten er liten og svart før den suger blod, men når den har sugd en stund, blir den mer grå. Den kan bli ganske stor, som en ert. Den er ikke så lett å få øye på i pelsen, men man kan kjenne den som en liten klump. Kos mye med katten din, og sjekk særlig hode og hals. Det går nok bra, skal du se!

Gjest alenemoraaa
Skrevet

Kan katter får slike sykdommer som mennesker kan få av flått, nevroborreliose osv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...