Gå til innhold

Katt og flott

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flotten vil være sort da, selv om den kryper fast i huden til katten?

Tror jeg skal prøve å få tak i sånn salve :) Det spiller ingen rolle om det lukter, så lenge pus er frisk :)

Takk for svar, og ha en fin kveld/natt/dag. :o)

Den siste flåtten jeg fjernet, hadde et ganske "rosa" hode. Den hadde sannsynligvis sittet under ett døgn. Det er ikke vanskelig å avgjøre om det sitter en flått der eller ikke, hvis du først har funnet den. Jeg finner dem kun ved å kjenne en forhøyning i huden - hvis jeg skulle se etter dem måtte jeg ha holdt på i dagevis for å se noe i den tette pelsen.

Hvis det finnes flåtthalsbånd også til katt, så er det en utrolig grei løsning. Men jeg har alltid fått det på resept av veterinær - for det har vært rapportert en del skadelige effekter av enkelte av de typene som kan kjøpes i dyrebutikker.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mirabell

6

• frosken

2

• Speak

2

• Lillemus

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Den siste flåtten jeg fjernet, hadde et ganske "rosa" hode. Den hadde sannsynligvis sittet under ett døgn. Det er ikke vanskelig å avgjøre om det sitter en flått der eller ikke, hvis du først har funnet den. Jeg finner dem kun ved å kjenne en forhøyning i huden - hvis jeg skulle se etter dem måtte jeg ha holdt på i dagevis for å se noe i den tette pelsen.

Hvis det finnes flåtthalsbånd også til katt, så er det en utrolig grei løsning. Men jeg har alltid fått det på resept av veterinær - for det har vært rapportert en del skadelige effekter av enkelte av de typene som kan kjøpes i dyrebutikker.

Det som er, er at han har en forhøyning på brystet, men det er bare en rosa klump der, som om han har rispet seg opp og fått en rur. Så jeg ble litt utsikker, ikke noe mørkt der i det hele tatt.

Får skaffe et middel, eller halsbånd, jeg går for middel først, fordi det er så mange katter rundt her, og hvis de sloss eller må løpe og gjemme seg raskt er halsbånd en hindring. Det er lett for dem å hekte seg fast til ting, feks gjerder eller sånne ting.

Takk for svar, håper du får en fin kveld. :-)

Gjest flåttør
Skrevet

Du må kjenne over hele katten daglig, f.eks. hver kveld. De har lett for å sette seg på undersiden, i armhulene osv. Du kjenner de når de har satt seg fast - de blir som vorter! Det er viktig å fjerne dem innen 24 timer pga faren for borrealis.

Vi har venner i "flåttområder" i Sverige som fjerner opptil 20 flått pr. katt pr. dag!

Gjest togli
Skrevet

Den ene katten vår er langhåret. Den får flåttmiddel i pelsen og da fester det seg kanskje bare to flåtter pr dag. Før vi hadde på flåttmiddel, hadde den gjerne ti flått pr dag i pelsen. Kjenn etter når du klapper katten, så merker du om den har flått på seg!

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Du må kjenne over hele katten daglig, f.eks. hver kveld. De har lett for å sette seg på undersiden, i armhulene osv. Du kjenner de når de har satt seg fast - de blir som vorter! Det er viktig å fjerne dem innen 24 timer pga faren for borrealis.

Vi har venner i "flåttområder" i Sverige som fjerner opptil 20 flått pr. katt pr. dag!

20 flott hver dag, det hadde jeg ikke holdt ut. Friker jo ut av en edderkopp jeg! ;-) Hadde blitt litt trening for meg også det.

Jeg kjenner på ham, og vurderer den klumpen til å være et sår, enn så lenge. Kan ikke prøve å pirke bort ruren hans heller da, stakkar. Jeg får fortsette å kjenne etter.

Det som er så sprøtt er at han har en "unormal" pels, den er så sinnsykt myk, så altmulig rart fester seg i den, og når det først er festet, er det helt umulig å få det av, mark og snegler borrer seg inn i pelsen hans. Må klippe det bort. Ekkelt ekkelt. :-)

Ha det fint.

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Den ene katten vår er langhåret. Den får flåttmiddel i pelsen og da fester det seg kanskje bare to flåtter pr dag. Før vi hadde på flåttmiddel, hadde den gjerne ti flått pr dag i pelsen. Kjenn etter når du klapper katten, så merker du om den har flått på seg!

Sinnsykt mye... Er -veldig- glad det ikke er så mye flått her. Det hadde jeg ikke fiksa!!!! Jeg som vræler av edderkopper ;-) Har heldigvis til gode å se hvordan jeg reagerer på flått. ;-)

Skal kjøpe sånn flottmiddel jeg. Tror det er lurt.

Ha en fin kveld togli :-)

Gjest togli
Skrevet

Sinnsykt mye... Er -veldig- glad det ikke er så mye flått her. Det hadde jeg ikke fiksa!!!! Jeg som vræler av edderkopper ;-) Har heldigvis til gode å se hvordan jeg reagerer på flått. ;-)

Skal kjøpe sånn flottmiddel jeg. Tror det er lurt.

Ha en fin kveld togli :-)

Du bør også kjøpe flåttfjerner på apoteket. Den fjerner lett flåtten og du slipper å ta i den ;)

Jeg er livredd edderkopper, men flått gjør meg merkelig nok ingenting. Godt er det..Ifjor sommer fjerna vi tilsammen ca 30 flått på syvåringen i huset (mennesket altså;))

Den forrige katten vår forsvant i tre uker en gang. Når hun kom hjem måtte vi fjerne 26 flåtter av pelsen hennes!! *urk*

Ha en fin kveld du også:)

Gjest togli
Skrevet

Kan katter får slike sykdommer som mennesker kan få av flått, nevroborreliose osv?

Ja, de kan visst det..

Gjest togli
Skrevet

Hva kostet det halsbåndet? Det er enten salve eller halsbånd :) Men da må jeg venne ham til å bruke halsbåndet, tror jeg skal prøve salven først. :)

Takk for svar, og ha en fin natt/dag.

Jeg er skeptisk til halsbånd fordi jeg er redd kattene skal sette seg fast i greiner og lyng etc. Vi bor i skogkanten.

Vi kjøpte flåttmiddel for seks mnd for to katter og det kom på over 700 kr..

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Du bør også kjøpe flåttfjerner på apoteket. Den fjerner lett flåtten og du slipper å ta i den ;)

Jeg er livredd edderkopper, men flått gjør meg merkelig nok ingenting. Godt er det..Ifjor sommer fjerna vi tilsammen ca 30 flått på syvåringen i huset (mennesket altså;))

Den forrige katten vår forsvant i tre uker en gang. Når hun kom hjem måtte vi fjerne 26 flåtter av pelsen hennes!! *urk*

Ha en fin kveld du også:)

Ser liksom for meg et digert monster som bytter boplass, fra en katt til meg. Suuuuuger seg under huden på meg på et vips. Jeg spiser jo så mye godis at den vil storkose seg og riktig grabbe tak i meg. Dermed kom sykebilen, og det var ikke en fysisk sykdom jeg ble smittet av pga flåtten. *hun ble borte fra denne verden* :-)

Grøss og gru! ;-)

*hoppe tilbake til dyretråden, den begynner å bli morsom*

Gjest togli
Skrevet

Hodet ørene og nakken er vel det som er lettest å sjekke, det er bra.

Vet du om det vil være sort, der som flåtten er, eller tar den farge av huden til katten?

Ha en fin kveld/dag, ettersom når du leser:)

Ta et søk på www.google.no og skriv: flått katt på søkesiden. Der får du opp masse bilder av flått, både før den har fått i seg blod og etter at den er full av blod fra katten.

Gjest togli
Skrevet

Ser liksom for meg et digert monster som bytter boplass, fra en katt til meg. Suuuuuger seg under huden på meg på et vips. Jeg spiser jo så mye godis at den vil storkose seg og riktig grabbe tak i meg. Dermed kom sykebilen, og det var ikke en fysisk sykdom jeg ble smittet av pga flåtten. *hun ble borte fra denne verden* :-)

Grøss og gru! ;-)

*hoppe tilbake til dyretråden, den begynner å bli morsom*

Nå må du ikke sette griller i hodet på meg altså *flirer*

Hvis du får flått på deg, så ser du bare den sorte lille "prikken". Flåtten vokser ikke og får denne ekle blodposen når den sitter på mennesker, kun på dyr - heldigvis ;)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Hvis du får flått på deg, så ser du bare den sorte lille "prikken". Flåtten vokser ikke og får denne ekle blodposen når den sitter på mennesker, kun på dyr - heldigvis ;)

Blodpose...det visste jeg ikke *grøsser mer* :-)

Hehe, nei jeg skal heller ikke tenke det her videre tror jeg ;-)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Ta et søk på www.google.no og skriv: flått katt på søkesiden. Der får du opp masse bilder av flått, både før den har fått i seg blod og etter at den er full av blod fra katten.

Ok :-) det skal jeg gjøre.

Takk :-)

Skrevet

Er det sant det du skriver om den posen? Nå har jeg ikke lest denne tråden, bare havnet innom ved å lese innlegget ditt. Jeg synes flått er så ekle, og har fjernet noen fra ungene. Første gangen var jeg så redd at jeg hadde en brødpose over hånden ;). Nå klarer jeg det uten brødpose da, men har vært så redd for å finne en flått med den ekle posen..

Skrevet

Fysj! De bildene er jo så forstørret og kan jo skremme vannet av hvem som helst.

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Det der er hva man kaller effektiv eksponeringsterapi gitt :-) hehe.

Så nå vet jeg hvordan den ser ut ihvertfall.

Takk :)

Gjest togli
Skrevet

Er det sant det du skriver om den posen? Nå har jeg ikke lest denne tråden, bare havnet innom ved å lese innlegget ditt. Jeg synes flått er så ekle, og har fjernet noen fra ungene. Første gangen var jeg så redd at jeg hadde en brødpose over hånden ;). Nå klarer jeg det uten brødpose da, men har vært så redd for å finne en flått med den ekle posen..

Navnet "blodpose" har jeg funnet på selv, så jeg skal ikke garantere at det er det det heter eller er ;)

Her er iallefall et bilde av en flått som har sugd mye blod fra et dyr: http://www.paastreif.no/Flått%20stor2%20copy%20st.JPG

Når flåtten sitter på mennesker, får den ikke den grågrønne klumpen (blodposen?) på seg. Det er kun det lille, svarte dyret man ser. Når den har sittet på f.eks. en katt en stund, så vokser klumpen. Jeg antar det er fordi flåtten har fått i seg så mye blod fra katten og blodet samler den i "blodposen"? *føle seg litt glup*

Gjest togli
Skrevet

Fysj! De bildene er jo så forstørret og kan jo skremme vannet av hvem som helst.

Hehe, jeg er vanligvis lettskremt, men her jeg bor må man desverre bare takle flått ;)

Gjest togli
Skrevet

Det der er hva man kaller effektiv eksponeringsterapi gitt :-) hehe.

Så nå vet jeg hvordan den ser ut ihvertfall.

Takk :)

;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...