Gå til innhold

Katt og flott

Anbefalte innlegg

Skrevet

Navnet "blodpose" har jeg funnet på selv, så jeg skal ikke garantere at det er det det heter eller er ;)

Her er iallefall et bilde av en flått som har sugd mye blod fra et dyr: http://www.paastreif.no/Flått%20stor2%20copy%20st.JPG

Når flåtten sitter på mennesker, får den ikke den grågrønne klumpen (blodposen?) på seg. Det er kun det lille, svarte dyret man ser. Når den har sittet på f.eks. en katt en stund, så vokser klumpen. Jeg antar det er fordi flåtten har fått i seg så mye blod fra katten og blodet samler den i "blodposen"? *føle seg litt glup*

Usj, for et ekkelt bilde. Her er det også endel flått, til og med i hagen vår :(. Jeg sjekker ungene om kvelden når de har vært lettkledte ute. Det ser ut til at flåtten trives mellom fingre, i knehaser, i nakken og bak ørene. Altså der det er lunt og varmt.

Edderkopper er verre, men det er jo skummelt at man kan bli så syk av et flåttbit. Jeg leste nylig at smittefaren er størst når flåtten har vært på så lenge at den begynner å gulpe opp blodet, når den er mett.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mirabell

6

• frosken

2

• Speak

2

• Lillemus

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Usj, for et ekkelt bilde. Her er det også endel flått, til og med i hagen vår :(. Jeg sjekker ungene om kvelden når de har vært lettkledte ute. Det ser ut til at flåtten trives mellom fingre, i knehaser, i nakken og bak ørene. Altså der det er lunt og varmt.

Edderkopper er verre, men det er jo skummelt at man kan bli så syk av et flåttbit. Jeg leste nylig at smittefaren er størst når flåtten har vært på så lenge at den begynner å gulpe opp blodet, når den er mett.

Fy flate.... det der ville jeg nesten ikke høre.. :-(

Skrevet

Fy flate.... det der ville jeg nesten ikke høre.. :-(

For seint ;)

Du får utstyre deg med pinsett og brødpose om du får en på deg. Andre gangen går det bedre, da dropper du brødposen.

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

For seint ;)

Du får utstyre deg med pinsett og brødpose om du får en på deg. Andre gangen går det bedre, da dropper du brødposen.

Tar og kjøper en sånn dings på apoteket tror jeg. Og muligens latekshansker, som kan kastes etterpå ;-)

Skrevet

Tar og kjøper en sånn dings på apoteket tror jeg. Og muligens latekshansker, som kan kastes etterpå ;-)

Jeg ville ikke kjøpt sånn flåttfjerner i allefall. Det hadde ikke fungert for meg at jeg skal klype og vri mens jeg prøver å få fatt i bakbeina på krypet. En helt vanlig pinsett gjør susen, gjerne en sånn med "klype". Da drar jeg den rett ut. Det er visst slutt på at flåtten skal skrues ut.

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt sånn flåttfjerner i allefall. Det hadde ikke fungert for meg at jeg skal klype og vri mens jeg prøver å få fatt i bakbeina på krypet. En helt vanlig pinsett gjør susen, gjerne en sånn med "klype". Da drar jeg den rett ut. Det er visst slutt på at flåtten skal skrues ut.

Hm. Da forsøker jeg meg med begge deler. Og middel på forhånd :-)

Jeg har jo aldri sett en flått en gang. :-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg kjenner folk som har fått borrelia og det er en skummel sykdom.. Likevel tror jeg man kan være ganske trygg dersom man passer litt ekstra på.

Jeg fiska forresten ut en flått fra inni navlen min forrige uke...

Barn får oftest flått i hodebunnen og bak ørene. Voksne får det lettest på selve kroppen (beina, magen etc).

Gjest this is a signature
Skrevet

Jeg har ikke noe svar, annet enn at flått skrives med Å..:)

Gjest Jordbærpiken
Skrevet

Jeg har ikke noe svar, annet enn at flått skrives med Å..:)

Ja, og jeg glemmer det hele tiden.....

:-) Flått, flått flått flått. Får drive med sånne repetisjoner som vi måtte skrive på barneskolen. Ikke at det hjalp den gangen heller da...

Sov godt.

Skrevet

Jeg kjenner folk som har fått borrelia og det er en skummel sykdom.. Likevel tror jeg man kan være ganske trygg dersom man passer litt ekstra på.

Jeg fiska forresten ut en flått fra inni navlen min forrige uke...

Barn får oftest flått i hodebunnen og bak ørene. Voksne får det lettest på selve kroppen (beina, magen etc).

Hodebunnen til barna bør jeg kanskje sjekke. Sånn utenom det har jeg som regel funnet flåtten på de stedene jeg nevnte, særlig i nakken.

Skrevet

Hm. Da forsøker jeg meg med begge deler. Og middel på forhånd :-)

Jeg har jo aldri sett en flått en gang. :-)

Jeg har kjøpt en flåttfjerner som er mye bedre enn pinsett. Den er som et mini-mini kubein, og du bare drar flåtten ut (på samme måte som man vipper ut en spiker med et kubein(brekkjern). Jeg kjøpte den hos veterinæren, men de har den sikkert i dyrebutikk også. Kan brukes på både dyr og mennesker.

Og når det "gjelder blod-posen", den kommer først etter flere dager. Mennesker merker det oftest før blodposen kommer. Men den kan få blodpose på mennesker også...

Man må sjekke seg og barna en gang i døgnet, f.eks. hvis man skal smøre seg med solkrem om morgenen eller after-sun om kvelden. Jeg har funnet flått i lysken, navlen, øret, ankelen, knehasen.... Den liker seg der huden er tynn (har ikke sett dem i håret).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...