Gjest veldig matgla Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg er ei jente på 32, som i dag veier 80 kilo. Jeg er 174 høy, og min idealvekt er på 70 For fire uker siden gikk jeg ned til 76, og var så fornød med at jeg var i gang. Men så har jeg gått alt op igjen... Jeg klarer bare ikke den derre omleggingen av kosten! uansett hva dere og andre måtte si, så klarer jeg det ikke. Jeg er en evig jojo-slanker... Hav er det som skjer? jeg klarer fint å gå ned, men like etter syns jeg at jeg fortjener alt jeg nå har holdt meg unna - og propper i meg en haug av snop og kaker etc...føler meg som en bulimiker til tider, på en litt annen måte - men har aldri kastet opp eller gjort slike ting...jeg bare slanker meg, trener - i perioder - for så å hive innpå! Huff, hva er det med meg? Nå har jeg kastet meg over en slankerunde igjen... EN gang i mitt liv klarte jeg det i et helt år...Gikk ned til 70 - o spiste da alt jeg ville fordi jeg trente tre ganger i uka . Helt topp...nå trener jeg ikke fast, og skeier ut hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Nei, du har ingen spiseforstyrrelse, og jeg tror det mønsteret du beskriver er nokså vanlig. Siden du ikke sliter med overvekt i helsemessig forstand og skal ned såpass få kg, vil jeg faktisk anbefale deg at du kun fokuserer på trening, og ikke på mat. Spis vanlig mat, sørg for å spise ofte nok, og ikke for store måltider men ellers helt vanlig mat. Og fråts i grønt. Regelmessig trening vil sannsynligvis gi deg en slankere og finere kropp og regulere både appetitten generelt og lysten på søte og fete utskeielser. Samtidig vil du kunne unne deg noen utskeielser i ny og ne uten å legge på deg. Ja, mange ekspterter anbefaler sogar en ukentlig utskeielse for å holde forbrenningen oppe. Ulempen med allslags dietter og slankekurer er at man blir så utrlig opptatt av mat, jeg vil tro man knapt nok tenker på annet. Da er det desto lettere å "sprekke". Noen dietter er også altfor strenge. Og, som du selv har erfart: Den største utfordringen er ikke å gå ned, men å bli der. Etter mitt syn vil dette være lettere hvis man velger en treningsbasert livsstil. Vekttapet vil gå langsomt, men da har du tilsvarende større sjanse for å klare å stabilisere vekta. Det kan også være en god idé å hive vekta, som gir deg nedturene, og bruke et speil i helfigur i stedet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette ble løsningen for meg Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg anbefaler gjerne en bok som har vært fantastisk for meg. Jeg var som deg, og har kjempet med vekten i nærmere 30 år (begynte dessverre allerede da jeg var 10). Nå - endelig - har jeg klart å endre matvaner og fokus på en måte jeg aldri trodde var mulig. Boken har som utgangspunkt at overvekt skyldes en avhengighet, på samme måte som røyking gjør det. Og utgangspunktet er at det er denne avhengigheten man må få kontroll på. Overvekt og dårlig helse er "bare" konsekvenser av en avhengighet. Denne boken er et verktøy for å endre matavhengigheten - den tar tak i roten til problemet, ikke bare i symptomene, slik jeg har erfart at all "slanking" - uten unntak - gjør. Boken er skrevet av Gillian Riley: Eating Less, Say goodbye to overeating, ISBN 009190247-9. Du får tak i den blant annet på Amazon: http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_w_h_/026-3262576-3578847?initialSearch=1&url=search-alias%3Daps&field-keywords=gillian+riley Boken gir absolutt ikke råd og løfte om "quick fix". Men den angriper som sagt problemet fra bunnen, hjelper deg til å endre tankene dine og til å ikke lure deg selv. Etterhvert blir det å ikke gjøre riktige valg helt umulig å leve med, pga realismen ved dem som man tar inn over seg på en annen måte enn ved andre "metoder". Jeg har prøvd et uttall slankekurer - libra, grete roede, fedon... Men alt det har gjort for meg, er å få meg fiksert på mat og på følelsen av å bli berøvet noe. Ved hjelp av boken, har jeg skjønt at det er når jeg velger å ikke ta vare på helsen min, gjennom kostholdet, at jeg virkelig blir berøvet noe. Jeg aner ikke hvor mange kilo jeg har gått ned de siste 6 mnd. Jeg vet at jeg startet i str. 50, og at jeg nå bruker str. 44. Jeg håper og tror at jeg ikke skal veie meg en eneste gang til så lenge jeg lever bare for å "se hvor mye jeg veier". Men - boken innebærer krevende øvelser, altså. Er ikke noen vidunderkur! Men den løser problemet på sikt, ikke bare så lenge slankekuren varer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.