Gå til innhold

Hun kan bli sine egne barns søster?

Anbefalte innlegg

Gjest aviaana
Skrevet

dette høres absurd ut. Og hvorfor er det så viktig at moren fryser ned sine egg? Hvis jeg var i en situasjon hvor jeg selv ikke kunne få barn, så hadde det aldri falt meg inn å spørre moren min om jeg kunne få egg fra henne. Jeg ville jo vært mor til mine barn, ikke genetisk søster!

Gjest aviaana
Skrevet

Jeg tror jeg kunne ha donert egg til min datter eller tatt i mot egg fra min mor. Ville heller født et barn jeg var i slekt med enn et fremmend.

betyr det at du ikke ville ha noen betenkeligheter med å føde din egen søster? Jeg hadde hatt store problemer med å være mor ovenfor et barn som var mitt søsken.

Hvis jeg hadde fått eggene fra min søster, så hadde det vært lettere, da hadde vi vært i samme generasjon.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg hadde foretrukket noen i familien for å sikre mest mulig genetisk likhet... Tror det er lettere å binde seg til barnet da, enn om det skulle være et helt "ukjent" barn...

''Tror det er lettere å binde seg til barnet da, enn om det skulle være et helt "ukjent" barn...''

Der tar du i alle fall grundig feil hvis du uttaler deg på generelt grunnlag. :-) Snakker du på egne vegne har du muligens rett, men det høres fattig ut.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at bindingen til barnet blir den samme uavhengig av genetikken. Se bare på familier med både egenfødte og adopterte barn. De har de samme følelsene for barna uansett.

Ellers enig med deg i at det er uproblematisk å donere egg slik denne moren har gjort.

Bra innlegg som støttes! :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

- og en ting til; å sammenligne med incest... der syns jeg du er helt på jordet!

Helt enig!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Dersom man ikke kan få eget biologisk barn og velger å gi mannen et barn med en annen kvinne, så ville jeg nok foretrukket en annen enn min mor ja. Men adopsjon ville være å foretrekke.

''Dersom man ikke kan få eget biologisk barn og velger å gi mannen et barn med en annen kvinne, så ville jeg nok foretrukket en annen enn min mor ja''

Jenta kan jo fortsatt velge bort eggene fra mora si om hun ikke vil bruke dem. Syns mora gir henne en fin mulighet til å velge hvis det viser seg at det betyr noe for jenta med "egne" gener.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hun får et barn som har 1/4 hennes egne gener i stedet for 1/2, og 1/2 barnefarens gener, så det er ikke akkurat sånn at hun får barn med sin egen mor. :-)

Skrevet

betyr det at du ikke ville ha noen betenkeligheter med å føde din egen søster? Jeg hadde hatt store problemer med å være mor ovenfor et barn som var mitt søsken.

Hvis jeg hadde fått eggene fra min søster, så hadde det vært lettere, da hadde vi vært i samme generasjon.

Jeg tror ikke jeg ville ha noen betenkeligheter med å føde min egen søster. Men så lenge det er en hypotetisk tanke, vet jeg ikke sikkert.

Gjest togli
Skrevet

Samme sa jeg til Morsan en gang - men det svarte hun ikke på (tror jeg) så hun var neppe helt enig :P

Ojda, jaja ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Hva er egentlig en søster, er det kun genetikk som avgjør? Ville ikke en adoptert pike eller et barn befruktet ved egg- og sæddonasjon, født av din mor, like fullt vært din egen søster?

For meg betyr det mer at vi har felles mor og far enn at vi har nøyaktig samme genetiske arv. Interessant problemstilling, forresten.

Skrevet

På linje med incest? Vet du hva du sier?

Snakker om å være på feil jorde.

Denne moren gir jo bare datteren en mulighet, så blir det opp til henne om hun velger å benytte seg av den eller ikke.

Jeg synes det er en flott handling.

Skrevet

Samme sa jeg til Morsan en gang - men det svarte hun ikke på (tror jeg) så hun var neppe helt enig :P

?

Gjest Elextra
Skrevet

?

Øh, ikke legg for mye i det da - jeg bare overfortolker ditt "manglende" svar en gang for lenge siden - på noe som ikke en gang var et spørsmål.

Skrevet

Øh, ikke legg for mye i det da - jeg bare overfortolker ditt "manglende" svar en gang for lenge siden - på noe som ikke en gang var et spørsmål.

Jeg tror nok overfortolker må være riktig ord her, ja! ;-)

Skrevet

dette høres absurd ut. Og hvorfor er det så viktig at moren fryser ned sine egg? Hvis jeg var i en situasjon hvor jeg selv ikke kunne få barn, så hadde det aldri falt meg inn å spørre moren min om jeg kunne få egg fra henne. Jeg ville jo vært mor til mine barn, ikke genetisk søster!

''Hvis jeg var i en situasjon hvor jeg selv ikke kunne få barn, så hadde det aldri falt meg inn å spørre moren min om jeg kunne få egg fra henne. Jeg ville jo vært mor til mine barn, ikke genetisk søster!''

Denne moren lar datteren ha muligheten til å velge akkurat det samme som du ville valgt. Og i TILLEGG har hun gitt henne muligheten til å velge annerledes.

Dersom moren ikke hadde frosset ned egg nå, hadde hun dermed fratatt datteren muligheten fra å velge en annen løsning enn deg, for da kunne det vært for sent for datteren å be moren om å få egg.

Gjest togli
Skrevet

Hva er egentlig en søster, er det kun genetikk som avgjør? Ville ikke en adoptert pike eller et barn befruktet ved egg- og sæddonasjon, født av din mor, like fullt vært din egen søster?

For meg betyr det mer at vi har felles mor og far enn at vi har nøyaktig samme genetiske arv. Interessant problemstilling, forresten.

Enig med deg i at dette er en interessant problemstilling. Forresten tenkte jeg ikke over at noen kunne se det som problematisk før jeg leser noen av svarene her nede. Til syvende og sist tror jeg genetikk betyr forsvinnende lite. Her må kanskje adoptivforeldre på banen for å utdype ;)

Man får ikke følelser for barnet sitt på grunnlag av felles gener. Man blir glad i barnet fordi man er omsorgsperson for barnet og lærer det å kjenne. Jeg trodde dette var felles for alle?

Når mine tre barn ble født, kjente jeg umiddelbart en undring og glede over å få lov til å bli kjent med dette barnet. Jeg kjente også et enormt ansvar og en slags instinktiv følelse av at jeg måtte beskytte barnet mitt. Den skikkelige morskjærligheten kom gradvis og økte på etterhvert som jeg ble kjent med barnet mitt. Jeg vil tro adoptivforeldre føler det på samme måten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...