ruti82 Skrevet 24. mai 2001 Del Skrevet 24. mai 2001 Er det mulig å legge på seg mer enn vekten av det man har spist?F.eks.hvis man spiser 200gram melkesjokolade,kan man da legge på seg over 200gram???? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fanta Skrevet 24. mai 2001 Del Skrevet 24. mai 2001 Nei. Du legger på deg ett eller annet tall under 200 gram, som oftest langt under, avhengig av aktivitetsnivå osv. Jeg prøvde et morsomt forsøk en gang. Veide meg først, også drakk jeg en liter vann (=ett kilo) og veide meg igjen. Vekten hadde økt nøyaktig med ett kilo. Men bare en time etterpå, uten at jeg hadde tisset, hadde vekten gått ned ett halvt kilo... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rhj Skrevet 24. mai 2001 Del Skrevet 24. mai 2001 Nei. Du legger på deg ett eller annet tall under 200 gram, som oftest langt under, avhengig av aktivitetsnivå osv. Jeg prøvde et morsomt forsøk en gang. Veide meg først, også drakk jeg en liter vann (=ett kilo) og veide meg igjen. Vekten hadde økt nøyaktig med ett kilo. Men bare en time etterpå, uten at jeg hadde tisset, hadde vekten gått ned ett halvt kilo... erm.. kanskje ikke med et normalt stoff skifte men... joda det går ann, man kan faktisk legge påseg uten å spise også... jeg kan ikke forklare disse prossesene, men det går altså ann.. tror det har noe med væske balanse og salter osv å gjøre. Jeg har til og med lagt på meg 2,5 kilo under en løpetur på 1 mil, uten hverken væske eller mat intak underveis... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moroklump Skrevet 25. mai 2001 Del Skrevet 25. mai 2001 erm.. kanskje ikke med et normalt stoff skifte men... joda det går ann, man kan faktisk legge påseg uten å spise også... jeg kan ikke forklare disse prossesene, men det går altså ann.. tror det har noe med væske balanse og salter osv å gjøre. Jeg har til og med lagt på meg 2,5 kilo under en løpetur på 1 mil, uten hverken væske eller mat intak underveis... Fysisk umulig. Man har visse molekyler i kroppen som kan bygge karbohydrater, muskler etc etc, men uansett hva de brukes til har man jo samme mengde molekyler tilstede. De har hver sin spesifikke vekt. Så lenge man ikke tilfører noe/taper noe vil vekten stå i ro, såframt man ikke ser over tid siden noe går ut som energi. Samme analog som med jordkloden. Selv om det slippes ut mer gasser og forurensning nå enn før, og vi bygger masse rart, så er jorden et lukket system med et visst antall molekyler som veier det samme uavhengig av hva de brukes til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hmpf Skrevet 25. mai 2001 Del Skrevet 25. mai 2001 erm.. kanskje ikke med et normalt stoff skifte men... joda det går ann, man kan faktisk legge påseg uten å spise også... jeg kan ikke forklare disse prossesene, men det går altså ann.. tror det har noe med væske balanse og salter osv å gjøre. Jeg har til og med lagt på meg 2,5 kilo under en løpetur på 1 mil, uten hverken væske eller mat intak underveis... Det du behøver er nok ei ny vekt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 29. mai 2001 Del Skrevet 29. mai 2001 Hei ruti82 Dersom du i gjennomsnitt over tid spiser mer per dag enn kroppen bruker vil du legge på deg noe av den ekstra maten, men ikke alt. Dette henger sammen med at kroppen også bruker noe av den ekstra energien (overskuddet) bl.a til fordøyelsen. Det er også slik at stort sett all mat består av både energigivende næringsstoffer (proteiner, fett og karbohydrater) og deler som ikke tilfører energi (fiberstoffer, vitaminer, mineraler, vann). Du vil derfor legge på deg mindre enn vekten av den overskuddsmaten du har spist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.