Gå til innhold

Kvalme ved hard trening

running

Anbefalte innlegg

Mitt problem er at hvis jeg kommer kun et par ,tre pulsslag over 175 , så blir jeg kvalm og må kaste opp hvis jeg fortsetter å kjøre i denne pulsen (kan være f.eks 6-10 km eller lengre treningsdrag ) .Føler at jeg ikke blir nevneverdig mer "sur " i beina ved 178 enn 174 .Kan løpe 10 km ved 175 pulsslag uten problem , men tåler altså ikke de 2-3 ekstra pulsslagene . 20km løpes ved 170-172 pulsslag.

>

> Jeg løper hver dag ,ca 90-100-km i uka , og trener da ikke over terskelen (175 ) pga nevnte problem .

> (Dette fordelt på to økter med kvalitet , en lengre tur og ellers rolige 35-50 minutters turer ).

> Hva kan dette komme av og hva kan event. gjøres for å få bukt med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Enkelte opplever det samme som deg. Blir man løpende i og kanskje litt over anaerob terskel for lenge, føler man seg uvel og kanskje kvalm. Dette kan skje uansett hvor frisk man ellers er. Jeg/vi pleier å gi det rådet at treningen bør ligge de få pulsslagene under dette nivået og effekten av treningen er faktisk like bra uten å plage seg selv unødig.

Men er man i tvil om den totale helsetilstand er det greit med en helsesjekk hos legen med blodprøver etc.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...