Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forleden endte jeg opp i en mini-diskusjon om dette med å ha/få gjester mens man er på ferie, og vi hadde et litt ulikt syn på et punkt.

Det gjaldt det om det er annerledes å forvente å få komme som feriegjest på en hytte enn dersom man skal på utenlandsferie.

Jeg mente at det var underlig at familiemedlemmer ser ut til å mene at det er helt greit å invitere seg selv på ferie på andres hytter, mens de fleste jo ikke ville invitert seg med dersom man istedenfor å eie og feriere på hytte hadde leid seg sommerbolig i utlandet et sted og reist dit med fly.

Motdebattanten var kanskje litt enig, men syntes dette ihvertfall ikke gjaldt ens egne foreldre/svigerforeldre: Da var det nærmest forventet å la dem bo på hytta en ukes tid sammen med en selv, mens det ville vært snodig om de samme foreldrene/svigerforeldrene inviterte seg selv med på utenlandsturen din.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skulle være en vesensforskjell mellom hytte og utenlandstur. Tror man at hytte liksom er 'gratis'? Hvis det er en ferieform som er dyr, må det vel nesten være hytte!!

Hva mener dol'erne?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• løvinne71

7

• frosken

5

• mariaflyfly

2

Skrevet

Jeg er enig med deg. Også er jeg glad vi ikke har hytte - hehe!

Skrevet

Jeg synes det er underlig når folk inviterer seg selv på andres hytter, feriehus eller hva det måtte være. Jeg selv ville aldri dukket opp der uten å bli invitert. Vi har selv sett det at når vi drar på en hytte vi pleier å leie for å slappe av, så dukker halve familien opp. Da ender det med at vi må handle inn litt ekstra, varte opp og underholde gjester til langt på natt. Vi er faktisk enige om at vi skal snike oss dit neste gang ;) Egentlig drar vi på hytta for å koble litt av og bare være sammen vi i familien uten noe kjas og mas :)

Skrevet

Jeg synes det er underlig når folk inviterer seg selv på andres hytter, feriehus eller hva det måtte være. Jeg selv ville aldri dukket opp der uten å bli invitert. Vi har selv sett det at når vi drar på en hytte vi pleier å leie for å slappe av, så dukker halve familien opp. Da ender det med at vi må handle inn litt ekstra, varte opp og underholde gjester til langt på natt. Vi er faktisk enige om at vi skal snike oss dit neste gang ;) Egentlig drar vi på hytta for å koble litt av og bare være sammen vi i familien uten noe kjas og mas :)

Nå er det ingen som bare dukker opp sånn helt uten videre hos oss, da, men det er en foventning om å få komme, og jeg følte at vi ble den store stygge ulven blant søsken etc da vi i fjor sommer ikke ville ha den enes foreldre/andres svigerforeldre på besøk en hel uke av våre tre uker felles ferie på hytta. Såpass måtte vi da kunne tilby, liksom!

Men dem som beklaget seg over oss tilbyr jo aldri de samme folkene å bli med på sydenturer eller bo sammen med dem i hytte som de f eks leier på Sørlandet!

Men eier du hytta de selv DA er det en annen sak!

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1183807236' post='3639194]

Jeg er enig med deg. Også er jeg glad vi ikke har hytte - hehe!

Jeg er veldig glad vi HAR hytte! :-) Andre sesongen nå i år.

Og etter råd fra et nærmest unisont DOL i fjor våres satte vi foten ned og begrenset overnattingsbesøk til max 3 netter, med den følge at vi ble 'slemmingene' i familien (se svar til AveM)....;-)

Skrevet

Jeg håper at mennesker jeg er glad i vet at de er velkomne hit, såfremt de spør på forhånd om det passer.

Skjønner at man kan ønske seg "privat" ferie, uten besøk, og det må det være lov til å si fra om. Men samtidig så er det kanskje ikke så rart at folks nettverk blir spinkle og at storfamilien ikke lenger nødvendigvis er der når man trenger dem?

Skrevet

Nå er det ingen som bare dukker opp sånn helt uten videre hos oss, da, men det er en foventning om å få komme, og jeg følte at vi ble den store stygge ulven blant søsken etc da vi i fjor sommer ikke ville ha den enes foreldre/andres svigerforeldre på besøk en hel uke av våre tre uker felles ferie på hytta. Såpass måtte vi da kunne tilby, liksom!

Men dem som beklaget seg over oss tilbyr jo aldri de samme folkene å bli med på sydenturer eller bo sammen med dem i hytte som de f eks leier på Sørlandet!

Men eier du hytta de selv DA er det en annen sak!

Er det så at dere er 3 familier der på samme tid? I såfall er det viktig med regler på forhånd. Det blir jo felles gjester siden dere oppholder dere på samme hytte. Det er jo greit å bestemme litt over egen ferietid. Dagsbesøk er sikkert noe helt annet da.

For vår del har det vært sånn at vi har reist til en hytte for å koble av, så da kommer familiemedlemmer fra begge sider på besøk og blir sittende i flere timer. Det er folk som besøker oss regelmessig ellers, så vi har egentlig hatt behov for å være litt alene. Sist gang vi var der hadde vi besøk til over midnatt begge kveldene, da var vi litt oppgitte.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg håper at mennesker jeg er glad i vet at de er velkomne hit, såfremt de spør på forhånd om det passer.

Skjønner at man kan ønske seg "privat" ferie, uten besøk, og det må det være lov til å si fra om. Men samtidig så er det kanskje ikke så rart at folks nettverk blir spinkle og at storfamilien ikke lenger nødvendigvis er der når man trenger dem?

Spørre først?? Jeg trodde det bare var å innta kåken din umiddelbart, under påskuddet at jeg kanskje skulle slå opp telt i hagen? ;)

Skrevet

Spørre først?? Jeg trodde det bare var å innta kåken din umiddelbart, under påskuddet at jeg kanskje skulle slå opp telt i hagen? ;)

Nå har jo du og ungene ferdig oppredd seng, nesten... så dere trenger ikke engang påstå at dere har med dere lavo!

Kanskje det er her dere ender i ferien...

mariaflyfly
Skrevet

Nå har jo du og ungene ferdig oppredd seng, nesten... så dere trenger ikke engang påstå at dere har med dere lavo!

Kanskje det er her dere ender i ferien...

Du kjenner meg. Jeg ville aldri påstå at jeg tar med lavo. :)

Skrevet

På min barndomshytteferie var alltid besteforeldre med, i alle fall en del av tiden. (Nå bør jeg kanskje legge til at vi bodde et stykke unna dem, og hytta var i nærheten av deres hjemsted.) Jeg tror mine foreldre satte pris på det, det var bestemor som sto opp med solen og foret sultne barnebarn, bestemor lagde middag og gjorde egentlig det meste som skulle gjøres (gjerne før andre kom seg opp om morgenen.)

Men det blir nok annerledes når dere skal leke vertskap og sørge for gjestene, det må jeg innrømme. Er forresten helt enig i at dere selv må få bestemme hvor mye besøk dere vil ha, selv av foreldre/svigerforeldre.

Gjest prust
Skrevet

På min barndomshytteferie var alltid besteforeldre med, i alle fall en del av tiden. (Nå bør jeg kanskje legge til at vi bodde et stykke unna dem, og hytta var i nærheten av deres hjemsted.) Jeg tror mine foreldre satte pris på det, det var bestemor som sto opp med solen og foret sultne barnebarn, bestemor lagde middag og gjorde egentlig det meste som skulle gjøres (gjerne før andre kom seg opp om morgenen.)

Men det blir nok annerledes når dere skal leke vertskap og sørge for gjestene, det må jeg innrømme. Er forresten helt enig i at dere selv må få bestemme hvor mye besøk dere vil ha, selv av foreldre/svigerforeldre.

En slik svigermor har jeg :-) Hun står opp tidlig med ungene, får i dem frokost mens vi kan sove litt lengre, sørger ofte for middag +++++ - både når vi er hos henne og når hun er hos oss.

Skrevet

Er det så at dere er 3 familier der på samme tid? I såfall er det viktig med regler på forhånd. Det blir jo felles gjester siden dere oppholder dere på samme hytte. Det er jo greit å bestemme litt over egen ferietid. Dagsbesøk er sikkert noe helt annet da.

For vår del har det vært sånn at vi har reist til en hytte for å koble av, så da kommer familiemedlemmer fra begge sider på besøk og blir sittende i flere timer. Det er folk som besøker oss regelmessig ellers, så vi har egentlig hatt behov for å være litt alene. Sist gang vi var der hadde vi besøk til over midnatt begge kveldene, da var vi litt oppgitte.

Nei, det er bare vår hytte, og den er bitteliten, så overnattingsgjester plasseres på alt fra vårt rom til stua til uthuset! ;-)

Det er kjempehyggelig med besøk - også dem som overnatter, men jeg synes ikke man skal ha større forventninger til å komme til en som har hytte enn å slenge seg med på noens sydentur! ;-)

Skrevet

''Men samtidig så er det kanskje ikke så rart at folks nettverk blir spinkle og at storfamilien ikke lenger nødvendigvis er der når man trenger dem?''

Men hvorfor er det bare hytte-eiernes ansvar å sørge for dette? Poenget er at det stilles helt andre forventninger til å få bli med på hytta enn til å få bli med på sydenturen!

Skrevet

''hytta var i nærheten av deres hjemsted''

Og det betyr jo gjerne at besteforeldrene er mer 'selvhjulpne' mht til å 'klare seg selv' mht aktiviteter og å komme seg hit&dit;-)

''bestemor som sto opp med solen og foret sultne barnebarn, bestemor lagde middag og gjorde egentlig det meste som skulle gjøres (gjerne før andre kom seg opp om morgenen.)''

He he, slik er det nok ikke her! ;-) Her blir det meg som hopper ut av senga før enn jeg egentlig vil, for å lage frokost fordi jeg hører utålmodig tasling på kjøkkenet fra folk som er våkne forlengst og ikke skjønner hvorfor til og med BARN sover til halv ti....;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hytter er jo gjerne i nærheten, i hvertfall i kjøreavstand og sånn sett er det jo nærmere å komme på besøk dit enn å komme på besøk i feriehus leid i utlandet. Men forstår dette ikke berører det prinsippielle i problemstillingen din - som snarer går på eid kontra leid sted.

Vi har ikke egen hytte, så har ikke kjent problemstillingen på kroppen.

Men har selv en forholdsvis fantastisk svigermor som irriterer meg på ett felt - når hun er gjest så er hun _bare_ det. Ikke snakk om å bidra ved i det minste å ta seg av barna mens vi lager mat eller rydder bort. Og vi må ha "programmet" klart for dagene vi har sammen, her er det ikke snakk om at enkelte av oss kan ta avstikkere på egenhånd. Puh! Godt å få klaget litt :o).

Skrevet

''Men samtidig så er det kanskje ikke så rart at folks nettverk blir spinkle og at storfamilien ikke lenger nødvendigvis er der når man trenger dem?''

Men hvorfor er det bare hytte-eiernes ansvar å sørge for dette? Poenget er at det stilles helt andre forventninger til å få bli med på hytta enn til å få bli med på sydenturen!

Folk reiser da på ferie til syden sammen også? Dette krever selvfølgelig mer nøye planlegging pga bestilling av billetter samt at de færreste har ekstra sengeplasser hvis det ikke er planlagt på sydenturen. Og man besøker hverandre hjemme, eller besøker hverandre på hytta.

Er det invasjonen av gjester du reagerer på, eller er problemet at de ikke betaler for bruken av hytta?

Gjest Elextra
Skrevet

''hytta var i nærheten av deres hjemsted''

Og det betyr jo gjerne at besteforeldrene er mer 'selvhjulpne' mht til å 'klare seg selv' mht aktiviteter og å komme seg hit&dit;-)

''bestemor som sto opp med solen og foret sultne barnebarn, bestemor lagde middag og gjorde egentlig det meste som skulle gjøres (gjerne før andre kom seg opp om morgenen.)''

He he, slik er det nok ikke her! ;-) Her blir det meg som hopper ut av senga før enn jeg egentlig vil, for å lage frokost fordi jeg hører utålmodig tasling på kjøkkenet fra folk som er våkne forlengst og ikke skjønner hvorfor til og med BARN sover til halv ti....;-)

Hehe, sistnevnte høres kjent ut, kfr. mitt innlegg over.

Skrevet

Hytter er jo gjerne i nærheten, i hvertfall i kjøreavstand og sånn sett er det jo nærmere å komme på besøk dit enn å komme på besøk i feriehus leid i utlandet. Men forstår dette ikke berører det prinsippielle i problemstillingen din - som snarer går på eid kontra leid sted.

Vi har ikke egen hytte, så har ikke kjent problemstillingen på kroppen.

Men har selv en forholdsvis fantastisk svigermor som irriterer meg på ett felt - når hun er gjest så er hun _bare_ det. Ikke snakk om å bidra ved i det minste å ta seg av barna mens vi lager mat eller rydder bort. Og vi må ha "programmet" klart for dagene vi har sammen, her er det ikke snakk om at enkelte av oss kan ta avstikkere på egenhånd. Puh! Godt å få klaget litt :o).

''Men forstår dette ikke berører det prinsippielle i problemstillingen din - som snarer går på eid kontra leid sted.''

Ja, jeg tror forskjellen mellom eid og leid gjelder uavhengig av om det er i utlandet! :-) I fjor, da vi fikk kritikk/hint fra noen søsken om at vi ikke tillot foreldre/svigerforeldre å være minst en uke på hytta, leide 'kritikerne' hytte på Sørlandet uten å tilby besøkstid for 'de gamle'! ;-)

Ja ja, en kan ikke gjøre alle til lags! :-)

Misforstå meg rett, men jeg synes det er trivelig med besøk, men ikke langvarig besøk som forventer oppvartning og 'aktivitetsopplegg' i store deler av de ukene mannen min og jeg har sammen.

Det var tilbud om å komme og være på adskillig lenger opphold utenom vår felles ferie (vi bytter på å være der i ukene helt/delvis, pluss er der mye i helgene, for å få dekket opp så mye som mulig av skoleferien), men de insisterte nærmest på å komme på et tidspunkt da vi begge var tilstede hele tiden, så da så...:-( Da ble det bare 3 netter, etter råd fra dolere! *S*

''Puh! Godt å få klaget litt :o).''

Det er deg vel unt! :-)

Skrevet

Folk reiser da på ferie til syden sammen også? Dette krever selvfølgelig mer nøye planlegging pga bestilling av billetter samt at de færreste har ekstra sengeplasser hvis det ikke er planlagt på sydenturen. Og man besøker hverandre hjemme, eller besøker hverandre på hytta.

Er det invasjonen av gjester du reagerer på, eller er problemet at de ikke betaler for bruken av hytta?

Det jeg reagerer på er at man har andre forventninger til slektninger som er hytteeiere enn dem som ferierer på annet vis. Tross alt så har jeg mesteparten av livet IKKE vært hytteeier, og det har aldri vært noe krav eller forventninger fra noen om å slenge seg med på ferieturene i tidligere år! ;-)

Man kan selvsagt reise på ferie sammen, og men da er det noe som man tar opp i fellesskap eller venter til den andre foreslår at man slenger seg med.

Jeg har svært sjelden vært på pakketurer til syden. Både vi og andre familiemedlemmer har hatt ferier i inn- og utland hvor man har leid en bolig hvor man kunne ha hatt gjester på flatseng på samme måte som på hytta, men ingen har da noensinne forventet at man skal si: "Du, vi har jo en ekstra seng i stua i huset vi har leid i Syd-Frankrike, så kan du ikke kjøpe en billig flybillett og stikke innom en ukes tid?"

Men kjøper man hytte, så er det første folk spør om hvor mange gjestesengeplasser man har!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...