Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et rart stikk nederst på halsen. Nå er det et rødt felt med litt hvitt i midten. Jeg er selvsagt redd for flått. Bor i Nord-Norge, så her er det lite trolig at jeg har blitt stukket, men har vært 2 uker i Spania (ved kysten) og en helg på Østlandet for kort tid siden. Kan jeg ha blitt stukket av en flått på et så sentralt sted på kroppen uten å ha merket det?

Har ikke lyst til å styre med legetime etc. dersom det nærmest er umulig at det er flått, samtidig kan jo følgene være katastrofale dersom man ikke tar nødvendige forholdsregler... Huff, er litt hypokonder...

Gjest Polio
Skrevet

I og med konsekvensen av dette kan være såpass alvorlig, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle være noe om å gjøres å styre med en legetime!! Du stoler heller på Dr. Online liksom???

Skrevet

Det kan jo være stikk fra forskjellige insekter. Det beste er å følge med. Et flåttbitt med smitte kan gi influensasymptomer, samtidig som at man får et sirkelformet utslett på bittstedet. Har du slike symptomer bør du nok kontakte legen!

Skrevet

Jeg er aldri i tvil de gangene vi har fått flåttbitt. Flåtten sees tydelig som noe svart - et svart "dyr" som blir større og større etter noen dager. Det ser ikke ut som noe vanlig stikk.

Gjest togli
Skrevet

Stort sett er folk litt for hysteriske når det gjelder flåttbitt. Her jeg bor blir vi bitt mange ganger i uka. Du ville ha sett en sort liten flått i midten på "utslettet" ditt. I verste fall kunne det ha kommet en "trillrund" rød flekk (på størrelse med en femkroning ca) rundt flåttbittet. Da burde du kontakta legen.

Datteren min fikk en slik flekk rundt et flåttbitt ifjor. Jeg ble overraska over at flekken var helt trillrund. Den blekna og forsvant etter et par dager, så vi gjorde ikke noe med det.. I ettertid fikk jeg høre at vi uansett burde sjekka det opp. Hun fikk tatt en blodprøve og heldigvis var den helt fin. Fåtten kan ha vært borreliainfisert, men såpass lite at kroppen selv rensa det ut.

Jeg synes ikke ditt utslett høres ut som et typisk flåttutslett, så mest sannsynlig kan du ta det helt med ro:)

Gjest togli
Skrevet

I og med konsekvensen av dette kan være såpass alvorlig, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle være noe om å gjøres å styre med en legetime!! Du stoler heller på Dr. Online liksom???

Det er jo fint at hun hører med oss her inne før hun evt ringer legen. Hun er usikker på om dette er noe å ringe for og spør dermed om våre meninger. Konsekvensene av flåttbitt _kan_ være svært alvorlige (til og med dødelige), så man skal helt klart ta det på alvor, men uten å bli hysterisk (vanligvis er det helt ufarlig).

Skrevet

Man trenger vel bare å kontakte lege når det blir en stor rød runding rundt bittet.

Skrevet

Flått stikker ikke. Det biter seg fast og blåser seg opp. Jeg tviler på at du ikke ville merket det om du fikk en flått på halsen.

Skrevet

Flått stikker ikke. Det biter seg fast og blåser seg opp. Jeg tviler på at du ikke ville merket det om du fikk en flått på halsen.

Den blåser seg vel ikke opp, den suger blod til den blir stor og feit.

Skrevet

Som Sofline også skriver: Det høres slett ikke ut som flåttbitt! Flåtten suger seg fast og sitter der i flere dager mens den suger blod. Når den er god og mett (og stor som en ert!), slipper den taket for å legge egg. Den må sitte på i minst 24 timer før det er noen risiko for smitte. Det høres helt utenkelig at en flått kan sitte på halsen din i over 24 timer uten at du har merket det. Det du har kan godt være kleggstikk eller myggestikk. Hvis du er stukket av en myggtype som du ikke er vant til fra der du bor, kan du reagere sterkere enn på den myggen du er vant til.

PS Flåttbitt med borreliainfeksjon får en rød ring rundt seg etter en viss tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...