petter smart Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Hadde den store gleden av å se super-nanny på TV i går. Det var faktisk litt fascinerende å se dritunger utagerere på TV, og de stakkars foreldrene som var helt fortapte. Men jeg reagerte på metodene til denne såkallte super-nanny. Jeg har ikke barn selv så mine meninger her er kun basert på fornuft. Hver gang guttene gjorde noe bra skulle de få en ball i et tårn. Fikk de mange nok baller fikk de et eller annet (fikk ikke med meg hva, men noe positivt var det vel). Dette er tydeligvis metoden de mener en skal bruke. Men er det riktig å lære opp barn til at de skal få en belønning hver gang de gjør noe bra? Bør de ikke heller lære seg til å oppføre seg ordentlig fordi dette har en verdi i seg selv? Hva skjer med disse barna når de blir eldre, spesielt når de skal ut i arbeidslivet, og de ikke får konstante bekreftelser og belønninger hver gang de gjør noe bra? Vil de da miste motivasjonen til å yte? Hva sier dere foreldre? 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Belønningssystem kan i mange tilfeller være et godt verktøy for å snu på dårlig oppførsel. Tanken er at barna opplever at de får noe positivt tilbake når du har positiv atferd. Kravene endres hele tiden, når den positive atferden er innlært. Til slutt blir ikke belønningssystemet nødvendig mer. Har fungert i mange klasser på skoler også. Jeg har tro på denne modellen. Men som sagt, når noe er innlært så skal det ikek være nødvendig med belønning mer. 0 Siter
double Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Foreldrene burde lært ungene noe grunnleggende fra begynnelsen av. Når ungene har blitt så ille som på disse programmene, da er det foreldrenes skyld og det blir feil å straffe barna for det. Belønningssystemene virker veldig bra (på standard barn) og når ting har falt på plass, når ungene har endret adferd, så vil det ikke lenger være nødvendig med denne belønningen. Det er ikke snakk om å belønne riktig adferd i flere år, bare til en har oppnådd ønsket endring. 0 Siter
Gjest super-mammy Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Den positive - helt konkrete tilbakemeldingen god oppførsel gir skaper positive assosiasjoner - så etter en tid er det ikke nødvendig med belønning, bare masse ros. Voksne yter mer når de blir rost på jobben, barn oppfører seg bedre når tilbakemeldingene er positive. Det forundrer meg stadig at noen foreldre fortsatt tror at høy kjeftbruk og roping fungerer.. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Jeg så ikke programmet i går, men har sett dette eller lignende programmer tidligere. Synes metodene fra gang til gang blir litt vel like og mye går på belønning, slik du nevner (i tillegg til "time out", men det er en annen historie). Dog er det bedre å gi barna lønn for rett oppførsel enn kjeft og straff hver gang de gjør noe galt. Tror det kalles "positiv forsterkning". Ville nok forsøkt med ros, kos og pene ord ved bra oppførsel snarere enn materielle goder, men om intet annet nytter kan det nok ha noe for seg. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 I en overgangsperiode er det kanskje nødvendig å gi mye skryt og belønning for god oppførsel. På sikt tror jeg ikke det er nødvendig. På samme måte som at noen bruker timeout på negativ oppførsel. Disse Nanny-familiene er jo ganske ekstreme, så da blir vel metodene slik også. 0 Siter
morsan Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Den positive - helt konkrete tilbakemeldingen god oppførsel gir skaper positive assosiasjoner - så etter en tid er det ikke nødvendig med belønning, bare masse ros. Voksne yter mer når de blir rost på jobben, barn oppfører seg bedre når tilbakemeldingene er positive. Det forundrer meg stadig at noen foreldre fortsatt tror at høy kjeftbruk og roping fungerer.. Herlig nick! :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Forhåpentligvis slipper ma å bruke slike oppdragelsesmetoder, men må man, så må man Når barna har gått så langt som disse barna har gjort, så har man nok ikke så mange andre muligheter enn å belønne god atferd på denne måten. Poenget er vel at den gode atferden etterhvert skal bli en "vane" og at man dermed ikke lenger trenger å belønne på samme måten. 0 Siter
petter smart Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Skrevet 9. juli 2007 Foreldrene burde lært ungene noe grunnleggende fra begynnelsen av. Når ungene har blitt så ille som på disse programmene, da er det foreldrenes skyld og det blir feil å straffe barna for det. Belønningssystemene virker veldig bra (på standard barn) og når ting har falt på plass, når ungene har endret adferd, så vil det ikke lenger være nødvendig med denne belønningen. Det er ikke snakk om å belønne riktig adferd i flere år, bare til en har oppnådd ønsket endring. Men hva skjer når belønningene plutselig uteblir? Når skal dette skje? Og hva gjør man om man da får negativ oppførsel igjen? 0 Siter
petter smart Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Skrevet 9. juli 2007 Den positive - helt konkrete tilbakemeldingen god oppførsel gir skaper positive assosiasjoner - så etter en tid er det ikke nødvendig med belønning, bare masse ros. Voksne yter mer når de blir rost på jobben, barn oppfører seg bedre når tilbakemeldingene er positive. Det forundrer meg stadig at noen foreldre fortsatt tror at høy kjeftbruk og roping fungerer.. Positiv tilbakemelding er noe annet, men også her er det lett å skjemme bort barn. Voksne presterer kanskje bedre med ros på jobben, men hvor ofte er det man får det? Man får normalt ikke ros for å gjøre jobben sin, det synes jeg ikke man bør heller. Man får tross alt lønn for å gjøre en jobb. Synes det blir litt dumt når voksne klapper og roser barn for omtrent alt de gjør så lenge det ikke er ugagn. Da lærer en opp barna til å forvente ros for alt de gjør. 0 Siter
double Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Positiv tilbakemelding er noe annet, men også her er det lett å skjemme bort barn. Voksne presterer kanskje bedre med ros på jobben, men hvor ofte er det man får det? Man får normalt ikke ros for å gjøre jobben sin, det synes jeg ikke man bør heller. Man får tross alt lønn for å gjøre en jobb. Synes det blir litt dumt når voksne klapper og roser barn for omtrent alt de gjør så lenge det ikke er ugagn. Da lærer en opp barna til å forvente ros for alt de gjør. Jeg synes det er stor forskjell på å "gjøre jobben sin" og å gjøre en veldig god jobb. Mange sitter bare å gjør akkurat det som er forventet for å komme seg igjennom arbeidsdagen. Gjør en mer enn dette synes jeg faktisk det er vel fortjent med ros fra sjefen. På arbeidsplassen min blir alle belønnet inni mellom uansett, ved at en får være med på turer og lignende som styrker arbeidsmoral og samhold. 0 Siter
Gjest Silver Fairy Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Det kan minne litt om hunde-dressur. :-) Haha, det tenkte jeg også! 0 Siter
frosken Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Det kan minne litt om hunde-dressur. :-) I moderne hundedressur utnytter man nettopp generelle læringsprinsipper som er felles for mennesker og hunder når det gjelder enkel/basal læring. Ingen grunn til å undervurdere betydningen av positiv forsterkning, Ser ikke noe galt å anvende slike prinsipper for å snu negative spiraler eller som en metode til innøving av nye ferdigheter, men andre prinsipper og metoder bør så avgjort også være vesentlige elementer i oppdragelsen. 0 Siter
frosken Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Benyttes ikke nettopp belønning som en vesentlig metode for å få folk til å prestere i arbeidslivet? Jeg har ikke tro på positiv forsterkning som eneste metode i oppdragelsen, og slik som jeg husker mitt pensum i motivasjon så har forskning har vist at for sterk bruk av belønning reduserer indre motivasjon, så forskningen støtter forsåvidt dine betenkeligheter. Jeg synes denne type programmer kan ha en viss pedagogisk verdi i at de viser at negative sirkler kan snus med relativt enkle metoder - men som regel synliggjør ikke disse programmene andre viktige sider ved oppdragelsen. Det handler om litt mer enn å få unger til å "oppføre seg" som folk slik at de kan tas med på restaurant ol... 0 Siter
frosken Skrevet 9. juli 2007 Skrevet 9. juli 2007 Det kan minne litt om hunde-dressur. :-) Jeg glemte å fortelle at en av mine forelsere hadde med seg en hund på forelesning nettopp for å demonstrere grunnleggende læringsprinsipper. Har sjelden fulgt bedre med på noen forelesning, særlig da hunden bar et rått egg i munnen uten å knuse det...*s* 0 Siter
hulkert Skrevet 10. juli 2007 Skrevet 10. juli 2007 Barnevernet bruker lignende metoder med større påvist suksess enn noe annet til dags dato. Opplegget foregår trinnvis. I første trinn belønnes barnet umiddelbart. Utover i trinnene går belønningen gradvis over mot generell vurdering og langsiktig belønning. Hensikten er at barnet skal erfare at det selv er ansvarlig for handling og konsekvens. Når hverdagen blir et sett enkle oversiktlige regler med avtalte konsekvenser, tvinges barnet til å gjøre aktive valg. Når alt blir styrt av foreldres kjefting, humør og forgodtbefinnende, opplever ikke barnet å være i kontroll over egen situasjon. Størstedelen av adferden er lært, så når et barn sparker, skriker og banner er det fordi det har erfart at dette medfører goder. Et velfungerende barn har mindre nytte av supernannys metoder. Velfungerende barn skjønner større sammenhenger og evner å tenke mer langsiktig. To viktige erfaringer fra barnevernet: - det aller viktigste du kan gi barna dine, er kjærlighet. De som ikke har blitt elsket, er de som er vanskeligst å hjelpe. - det finnes mange barn som er så vanskelige at det ikke finnes det foreldrepar som er i stand til å ta seg av dem uten hjelp. Når jeg hører antydninger om at barn med ADHD har svake foreldre som ikke klarer å sette barna sine på plass, blir seg rett og slett forbanna. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Den positive - helt konkrete tilbakemeldingen god oppførsel gir skaper positive assosiasjoner - så etter en tid er det ikke nødvendig med belønning, bare masse ros. Voksne yter mer når de blir rost på jobben, barn oppfører seg bedre når tilbakemeldingene er positive. Det forundrer meg stadig at noen foreldre fortsatt tror at høy kjeftbruk og roping fungerer.. "Det forundrer meg stadig at noen foreldre fortsatt tror at høy kjeftbruk og roping fungerer.." Jeg skjønner at du ikke har unger som totalt lukker øra og ignorerer deg når du forsøker å be dem holde opp med noe de ikke får lov til? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Jeg så tilfeldigvis episoden. jeg synes hun fikk til mye utgangspunktet tatt i betraktning. Ros, oppmerksomhet på positiv adferd, grensesettelse, stolen, be om unnskyldning, se på foreldrene når de snakker osv var gode og nødvendige teknikker. I tillegg fokuseringen på at mor og far måtte stå sammen, at endring krever innsats og tålmodighet og at arbeidet må skje 24/7 uten avvik som feks godterier i "belønning". Ja, det var bra! 0 Siter
morsan Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 "Det forundrer meg stadig at noen foreldre fortsatt tror at høy kjeftbruk og roping fungerer.." Jeg skjønner at du ikke har unger som totalt lukker øra og ignorerer deg når du forsøker å be dem holde opp med noe de ikke får lov til? Men hvorfor har ting eskalert slik at bare hylig til slutt er det eneste som hjelper? (Unntak herfra for roping i faresituasjoner etc) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.