Gå til innhold

Hvorfor misunnelse?

Anbefalte innlegg

Askeladden2007
Skrevet

Jeg har bakgrunn som innvandrer. Jeg er nå 27 år og går på skole (høyere utdanning). Har en bechelorgrad, men skal ta en mastergrad om ikke lenge. Saken er at den gruppa jeg kommer fra (pakistanere) er det noen som er misunnelige på meg på grunn av min utdannelse. Jeg er ikke innbilsk eller slikt, men jeg merker dette. Mange pakistanere i min klasse har enten fullført videregående skole eller ikke og de fleste jobber innen taxi-næringen.

Nå er jeg hjemme på ferie og folk spør meg om hva jeg driver på med. Jeg forteller de at jeg skal på masterstudier. Da kommer enkelte med kommentarer som "Hva skal du med så mye utdannelse", "Det er bedre å tjene penger" etc. Jeg sier til de at alle mennesker har sine mål og meninger og jeg likeså. Derfor setter jeg utdannelsen høyest av alt. Dette fordi jeg er godt integrert i Norge og føler at utdannelsen lærer meg så mye. Blant annet er jeg blitt agnostiker (var muslim før), men dette har jeg ikke sagt til noen i frykt for represalier.

Jeg tar meg ikke nær av hva disse guttene sier, men det sier jo litt om de når de ikke skjønner at alle har sine mål med livet sitt. Hvorfor så mye misunnelse? Utdannelsen har ikke vært en dans på roser, det har ligget mye slit bak det. Så hvorfor kan ikke folk bare være glade på andres vegne?

Derfor sa jeg til guttene at det viktigste er at alle har det bra og det er jo vi fornøyd med. Videre velger alle sine veier og får lønn som fortjent.

Hva mener dere?

Gjest togli
Skrevet

Jeg er selvsagt enig med deg i at de må respektere deg selv om du har tatt høyere utdanning! Samtidig er det viktig at du respekterer deres valg. Kanskje skinner det gjennom at du innerst inne ikke respekterer dem?

Jeg bet meg spesielt merke i det siste avsnittet ditt. Du skriver litt omkring at alle får gjøre som de selv vil og at de får lønn som fortjent. Dette oppfatter jeg som om du mener at du selvsagt vil få høyere lønn enn dem fordi du har høyere utdannelse. Du kan godt tenke tanken, men la den bli i ditt hode;)

Skrevet

Tja, nå ser det ut til at taxinæringen har vært utrolig lønnsom for de fleste pakistanere de siste årene da så de skjønner kanskje ikke helt hvorfor du gidder å studerere for å tjene mindre enn dem ;o)

Askeladden2007
Skrevet

Jeg er selvsagt enig med deg i at de må respektere deg selv om du har tatt høyere utdanning! Samtidig er det viktig at du respekterer deres valg. Kanskje skinner det gjennom at du innerst inne ikke respekterer dem?

Jeg bet meg spesielt merke i det siste avsnittet ditt. Du skriver litt omkring at alle får gjøre som de selv vil og at de får lønn som fortjent. Dette oppfatter jeg som om du mener at du selvsagt vil få høyere lønn enn dem fordi du har høyere utdannelse. Du kan godt tenke tanken, men la den bli i ditt hode;)

Hei :-)

Den med lønn som fortjent ble litt vagt formulert av meg. Det jeg mente med det er at jeg har lest en bok av Louise L. hay der hun skriver at universet har mer enn nok til alle. Hvis man er misunnelig på noen så sier man indirekte at jeg ikke fortjener en del av den velstanden som er der for meg. Lønn som fortjent var heller det at det man sender ut, får man tilbake. At disse guttene mener at jeg kaster bort tiden min på utdannelse er deres mening om dette. Min lønn for strevet er jo at jeg har en drøm som jeg klarer å gjøre om til virkelighet.

Jeg føler meg absolutt ikke bedre enn de. Men har tanken om at dette slitet jeg opplever er fordi jeg har en drøm. De fleste pakistanere tenker alt i livet er som en tidslinje, De skal få seg jbb, gifte seg etc og alt skal skje i en rekkefølge. Av alle mine bekjente er jeg den som går mine egne veier. Jeg har flyttet ut hjemmefra, har en norsk kjæreste og er ikke muslim mer. Dette er for de helt absurd. Derav kommentarene.

Askeladden2007
Skrevet

Tja, nå ser det ut til at taxinæringen har vært utrolig lønnsom for de fleste pakistanere de siste årene da så de skjønner kanskje ikke helt hvorfor du gidder å studerere for å tjene mindre enn dem ;o)

Hehehehehehehehe :-) *smiler*

Gjest togli
Skrevet

Hei :-)

Den med lønn som fortjent ble litt vagt formulert av meg. Det jeg mente med det er at jeg har lest en bok av Louise L. hay der hun skriver at universet har mer enn nok til alle. Hvis man er misunnelig på noen så sier man indirekte at jeg ikke fortjener en del av den velstanden som er der for meg. Lønn som fortjent var heller det at det man sender ut, får man tilbake. At disse guttene mener at jeg kaster bort tiden min på utdannelse er deres mening om dette. Min lønn for strevet er jo at jeg har en drøm som jeg klarer å gjøre om til virkelighet.

Jeg føler meg absolutt ikke bedre enn de. Men har tanken om at dette slitet jeg opplever er fordi jeg har en drøm. De fleste pakistanere tenker alt i livet er som en tidslinje, De skal få seg jbb, gifte seg etc og alt skal skje i en rekkefølge. Av alle mine bekjente er jeg den som går mine egne veier. Jeg har flyttet ut hjemmefra, har en norsk kjæreste og er ikke muslim mer. Dette er for de helt absurd. Derav kommentarene.

Okei, jeg misforsto deg nok. Jeg synes det er flott med folk som har selvtillit nok til å gå sine egne veier, uansett kultur og/eller religion, så stå på :-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Noen viser egen usikkerhet gjennom misunnelse. De har kanskje drømmer de ikke klarer å gjennomføre og derfor gjør de din utdanning til noe unyttig for å heve seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...