Gå til innhold

Spiseforstyrrelser komorbid bipolar, vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er spiseforstyrrelser en vanlig tilleggslidelse til bipolar?

Jeg har selv bulimi, noe jeg har hatt i over ti år. Det kommer i perioder,

har stor sammenheng med hvordan jeg har det psykisk.

Er ikke bulimi en indigasjon på ustabilitet i følelser/selvbilde,

perioder uten kontroll som evt.kan komme av BP svingninger?

Finner veldig lite innformasjon som bekrefter min teori.

Eller er sf og pf en vanligere kombinasjon?

Er dette noe som er forsket på?

Skrevet

Hei.

Jeg har lest av ca. 60 % av de som lider av en sf. også har en pf. Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste dette, men det sto også at når de som lider av en sf blir friske så forsvinner også pf.

Det kan jo tenkes at noen utvikler en sf. for å dempe sin BP-lidelse?

Gjest emmathomp
Skrevet

det er vanlig at bipolare har andre tilleggslidelser, som f.eks spiseforstyrrelser.

eller angstlidelser. eller pf. eller ocd.

osv.

selv har jeg bipolar lidelse, men er helt stabil nå.

Men jeg hadde bulimi da jeg var i tenårene, men vokste det av meg på en måte.

Gjest bipolar II-diagnose
Skrevet

Hei.

Jeg har lest av ca. 60 % av de som lider av en sf. også har en pf. Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste dette, men det sto også at når de som lider av en sf blir friske så forsvinner også pf.

Det kan jo tenkes at noen utvikler en sf. for å dempe sin BP-lidelse?

''Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste dette, men det sto også at når de som lider av en sf blir friske så forsvinner også pf. Det kan jo tenkes at noen utvikler en sf. for å dempe sin BP-lidelse?''

En pf forsvinner ikke "just like that", det er noe man har gjennom det meste av livet. Noen pf'er blir mildere når man blir eldre, mens andre er mer eller mindre stabile hele livet. Derfor tror jeg ikke koblingen din mellom sf og pf er riktig. Jeg tror heller ikke sf-bipolar kombinasjonen din er riktig. De bipolare depresjonene/(hypo)maniene kommer "av seg selv", mens en sf er vel påvirket av selvbilde og mestring bl.a

Eller er jeg helt på tur nå...?

Gjest emmathomp
Skrevet

''Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste dette, men det sto også at når de som lider av en sf blir friske så forsvinner også pf. Det kan jo tenkes at noen utvikler en sf. for å dempe sin BP-lidelse?''

En pf forsvinner ikke "just like that", det er noe man har gjennom det meste av livet. Noen pf'er blir mildere når man blir eldre, mens andre er mer eller mindre stabile hele livet. Derfor tror jeg ikke koblingen din mellom sf og pf er riktig. Jeg tror heller ikke sf-bipolar kombinasjonen din er riktig. De bipolare depresjonene/(hypo)maniene kommer "av seg selv", mens en sf er vel påvirket av selvbilde og mestring bl.a

spesialister på sf og pf i kombinasjon sier at borderline pf er noe du kan ha mens du er ung, så 5 år senere trenger du ikke ha det mer.

Skrevet

Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste dette, men det sto også at når de som lider av en sf blir friske så forsvinner også pf.

Svar:Det jeg mente er at noen kan miste pf sin når de blir friske av sf sin,ikke at alle mister den.Dette er noe jeg har lest,jeg tror det var i forbindelse med behandlingsopplegget av sf på Modum bad,men jeg er ikke sikker.

At folk utvikler en sf, for å dempe en annen lidelse er min filosofering:- )Jeg kjenner til noen som har adhd og sf ,som har forklart at sf dempet uroen i kroppen. Men dette er jo sikkert ulikt fra person til person.

Gjest emmathomp
Skrevet

Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste dette, men det sto også at når de som lider av en sf blir friske så forsvinner også pf.

Svar:Det jeg mente er at noen kan miste pf sin når de blir friske av sf sin,ikke at alle mister den.Dette er noe jeg har lest,jeg tror det var i forbindelse med behandlingsopplegget av sf på Modum bad,men jeg er ikke sikker.

At folk utvikler en sf, for å dempe en annen lidelse er min filosofering:- )Jeg kjenner til noen som har adhd og sf ,som har forklart at sf dempet uroen i kroppen. Men dette er jo sikkert ulikt fra person til person.

ja, det er vel slik man kan si det. det er forskjellig fra person til person.

Skrevet

Takk for tilbakemeldingene.

Ja, sikkert ganske individuelt.

Jeg kan bare snakke ut av mine egne erfaringer. Jeg fikk både

angstlidelse og depresjon før jeg utviklet spiseforstyrrelse.

Sf ble for meg en måte å ta kontroll over kroppen igjen.

Jeg kan ha lenge perioder uten sf symtomer. Andre ganger

har jeg ganske alvorlige sf perioder. Disse er ofte utløst av depresjoner

og angst, men også medisinbruk med fare for vektøkninger.

Ja, bipolare svingninger kommer av seg selv, og kan også oppleves

som en form for å miste kontroll. Om jeg ikke kan kontrollere

følelsene kan jeg i hvert fall kontrollere maten.

Så for meg virker det logisk at lidelsene har en sammenheng.

Gjest emmathomp
Skrevet

Takk for tilbakemeldingene.

Ja, sikkert ganske individuelt.

Jeg kan bare snakke ut av mine egne erfaringer. Jeg fikk både

angstlidelse og depresjon før jeg utviklet spiseforstyrrelse.

Sf ble for meg en måte å ta kontroll over kroppen igjen.

Jeg kan ha lenge perioder uten sf symtomer. Andre ganger

har jeg ganske alvorlige sf perioder. Disse er ofte utløst av depresjoner

og angst, men også medisinbruk med fare for vektøkninger.

Ja, bipolare svingninger kommer av seg selv, og kan også oppleves

som en form for å miste kontroll. Om jeg ikke kan kontrollere

følelsene kan jeg i hvert fall kontrollere maten.

Så for meg virker det logisk at lidelsene har en sammenheng.

jeg ha utviklet/fikk bipolar lidelse etter at jeg hadde fått bulimi.

Skrevet

jeg ha utviklet/fikk bipolar lidelse etter at jeg hadde fått bulimi.

Jeg fikk diagnosen bipolar mange år etter at jeg hadde utviklet sf.

Først depresjon, spiseforstyrrelse og så kom hypomaniene som ga meg BP diagnosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...