Gå til innhold

Operasjon mot skjeløydhet/strabisme?

Anbefalte innlegg

Gjest Kontraintuitivt et dilemma
Skrevet

Jeg har or en liten tid tilbake funnet ut at det faktisk er gratis å operere skjelende øyne slik at de (forhåpentligvis) ikke skjeler lenger (operasjonen tilbys offentlig).

Nå er det slik at dette aller mest sannsynligvis kun er en kosmetisk operasjon. Man vil med stor sannsynlighet ikke oppnå noe bedre syn.

Og det er selvsagt risiko som ved andre operasjoner.

Jeg leste litt om hva man faktisk gjorde (på nettet), og fant ut at jeg ikke skulle gjøre det allikevel. De skjærer jo faktisk i øyeeplet... det som kan skje er at det andre øyet begynner å skjele også (fordi de samspiller), man kan få dobbeltsyn, man kan også rett og slett å nedsatt syn (eller miste synet og, faktisk).

Det høres jo ikke artig ut. Men det er jo veldig veldig mange som tar slike operasjoner... skulle tro det er heller sjeldent at feil skjer... endel feil kan også rettes opp igjen med nye operasjoner.

Jeg tviler på om jeg skal gjøre det... jeg vet ikke helt om jeg ønsker å utsette meg for denne risikoen (jeg er fryktelig glad for synet mitt. Hadde jeg mistet det, hadde jeg sannsynligvis tatt mitt eget liv).

Jeg vet rett og slett ikke om det er så viktig å gjøre dette...

Hva med dere, synes dere skjeløydhet er stygt å se på? Jeg syns det er ganske stygt.

Men jeg vet ikke hva folk fleste synes...

Jeg syns ikke jeg skal være så opphengt i utseende, men i og med at utseende sannsynligvis ikke er det jeg har vært heldigst på uansett, så kan det vel ikke gjøre noe å bli LITT vakrere? Det blir jo såklart enklere - det har forskning vist!

Men om det ikke har noe å si for utseende uansett... da vet jeg ikke...

Det er også noe med at jeg har vært skjeløyd hele livet mitt... det er liksom et "særtrekk" ved meg...

Ikke at jeg er så veldig glad for at jeg ble slik, men kanskje jeg føler at jeg "ikke er meg selv" lenger om jeg gjør dette...

Jeg syns det er veldig trygt å være seg selv.

På en annen side så er det vel mest på det psykiske dette er viktig...

Det går jo sikkert bra med operasjonen, men jeg syns det faktisk er ganske sinnsykt at så mange mennesker utsetter seg for operasjoner når de egentlig ikke trenger de... tenker da spesielt på brystoperasjoner og ansiktsløfting.

Men det BLIR vel litt anderledes? For dette er jo snakk om en slags "sykdom" som man skal rette opp... ikke manipulere med det som egentlig er friskt...

Skrevet

Er du sikker på at de skjærer i øyeeplet? Vår datter skjeler uten å ha dårlig syn. Hun skal mest sannsynlig gå med lapp en periode. Hvis ikke det funker blir det operasjon. Øyelegen sa de forkorter en muskel. Slik som han sa det hørtes det enkelt og greit ut.

Skrevet

Er du sikker på at de skjærer i øyeeplet? Vår datter skjeler uten å ha dårlig syn. Hun skal mest sannsynlig gå med lapp en periode. Hvis ikke det funker blir det operasjon. Øyelegen sa de forkorter en muskel. Slik som han sa det hørtes det enkelt og greit ut.

Er helt sikker på at de skjærer i øyeeplet... for det er nemlig der diverse muskler er festet... de løsner musklene fra "festet" på eplet, og fester de andre steder på eplet. Avhengig om man vil strekke eller forkorte.

Noen ganger forkorter de musklene og. Fjerner litt helt ytterst.

Skrevet

Er helt sikker på at de skjærer i øyeeplet... for det er nemlig der diverse muskler er festet... de løsner musklene fra "festet" på eplet, og fester de andre steder på eplet. Avhengig om man vil strekke eller forkorte.

Uff, det høres jo litt voldsomt ut, men jeg er helt sikker på at man er i de beste hender under operasjonen. Jeg velger å stole på legene. Har vel egentlig ikke noe valg heller :)

Sånn utenom det er ikke jeg den som lettest ser om noen skjeler eller ei. Hvis ikke andre hadde bemerket det ville jeg kanskje ikke sett at min datter gjør det. Jeg ser det av og til når det ene øyet er helt på vandring.

Jeg har aldri hørt noen si noe negativt om folk som skjeler, bortsett fra at noen har konstatert at den og den gjør det. Du får vurdere risikoen opp mot det resultat du kan få. Hvis du tror selvtilliten din trenger operasjon, så gjør du det :) Jeg ville operert meg, tror jeg.

Gjest kvinne 46
Skrevet

Eg har ein son som er operert for skjeling. Han skjela på begge augene. Synet er det same, men det ser veldig bra ut. Operasjonen var enkel. Eg trur det var stor fordel for han å operere.

Gjest Piriion
Skrevet

De skjærer ikke i selve øyeeplet. Det utføres et kirurgiske inngrep på de ytre øyemusklene som ligger UTENPÅ øyeeplene og beveger disse. Musklene kan ”slakkes” ved at muskelfestet flyttes bakover, eller de kan ”strammes” ved at muskelen forkortes.

Skrevet

De skjærer ikke i selve øyeeplet. Det utføres et kirurgiske inngrep på de ytre øyemusklene som ligger UTENPÅ øyeeplene og beveger disse. Musklene kan ”slakkes” ved at muskelfestet flyttes bakover, eller de kan ”strammes” ved at muskelen forkortes.

De skjærer vel ikke inn i eplet, nei... men det er jo ganske nærme...

Det er et utrolig skjørt område.

Skrevet

Uff, det høres jo litt voldsomt ut, men jeg er helt sikker på at man er i de beste hender under operasjonen. Jeg velger å stole på legene. Har vel egentlig ikke noe valg heller :)

Sånn utenom det er ikke jeg den som lettest ser om noen skjeler eller ei. Hvis ikke andre hadde bemerket det ville jeg kanskje ikke sett at min datter gjør det. Jeg ser det av og til når det ene øyet er helt på vandring.

Jeg har aldri hørt noen si noe negativt om folk som skjeler, bortsett fra at noen har konstatert at den og den gjør det. Du får vurdere risikoen opp mot det resultat du kan få. Hvis du tror selvtilliten din trenger operasjon, så gjør du det :) Jeg ville operert meg, tror jeg.

FIkk endel kommentarer på det i oppveksten. Mobbing.

Jeg opplever aldri dette nå lenger (jeg er voksen), men jeg vet om voksne mennesker, som skjeler, som blir det.

Men altså, det er jo ingen GARANTI for at det er stygt. Man mobber jo av mange grunner. Mørkhudede blir mobbet, feks...

Mobbing kan ofte også være et slags utrykk for sjalusi! Men jeg tror ikke det er det i denne sammenhengenl.

Altså, selvtilliten min vil ikke påvirkes av å korrigere skjeligen. Men alle vil jo bli beundret og elsket av noen, og dette med utseende er jo faktisk en del av dette. Det har kanskje ikke så mye med "ekte kjærlighet" å gjøre, men jeg er helt overbevist om at det blir lettere på dette området jo bedre man ser ut.

Det kan også bli lettere i andre sammenhenger, mener å ha lest en undersøkelse der de konkluderer med at vakre mennesker har lettere for å oppnå tillit enn mindre vakre, og at man generelt sett oppfatter vakre mer optimistisk.

Kan være veldig mange grunner til dette da, såklart. Slike "spørreundersøkelser" som dette faktisk er basert på, åpner for at det er veldig lett å konkludere falskt.

Skrevet

FIkk endel kommentarer på det i oppveksten. Mobbing.

Jeg opplever aldri dette nå lenger (jeg er voksen), men jeg vet om voksne mennesker, som skjeler, som blir det.

Men altså, det er jo ingen GARANTI for at det er stygt. Man mobber jo av mange grunner. Mørkhudede blir mobbet, feks...

Mobbing kan ofte også være et slags utrykk for sjalusi! Men jeg tror ikke det er det i denne sammenhengenl.

Altså, selvtilliten min vil ikke påvirkes av å korrigere skjeligen. Men alle vil jo bli beundret og elsket av noen, og dette med utseende er jo faktisk en del av dette. Det har kanskje ikke så mye med "ekte kjærlighet" å gjøre, men jeg er helt overbevist om at det blir lettere på dette området jo bedre man ser ut.

Det kan også bli lettere i andre sammenhenger, mener å ha lest en undersøkelse der de konkluderer med at vakre mennesker har lettere for å oppnå tillit enn mindre vakre, og at man generelt sett oppfatter vakre mer optimistisk.

Kan være veldig mange grunner til dette da, såklart. Slike "spørreundersøkelser" som dette faktisk er basert på, åpner for at det er veldig lett å konkludere falskt.

Tror du ikke at en vellykket operasjon vil gjøre noe med selvfølelsen din?

Skrevet

Tror du ikke at en vellykket operasjon vil gjøre noe med selvfølelsen din?

Jeg tenker aldri over at jeg er sjeløyd jeg... men jeg er jo klar over at andre gjør det, såklart.

Men på EN måte så kan det ha innvirkning allikevel, fordi jeg vet det er endel som syns det er vanskelig å kommunisere med sjeløyde. De føler seg usikre når de ikke vet hvor man kikker... blir vanskelig å ha kontakt.

Om jeg blir kvitt dette, så vil jeg jo lettere oppnå kontakt med folk. Og det kan jo styrke selvbildet, selvfølelsen og selvtilliten.

(Er merkelig at et såpass ordfattig språk som norsk faktisk har hele TRE ord for noe som praktisk talt er det samme.)

Skrevet

Jeg tenker aldri over at jeg er sjeløyd jeg... men jeg er jo klar over at andre gjør det, såklart.

Men på EN måte så kan det ha innvirkning allikevel, fordi jeg vet det er endel som syns det er vanskelig å kommunisere med sjeløyde. De føler seg usikre når de ikke vet hvor man kikker... blir vanskelig å ha kontakt.

Om jeg blir kvitt dette, så vil jeg jo lettere oppnå kontakt med folk. Og det kan jo styrke selvbildet, selvfølelsen og selvtilliten.

(Er merkelig at et såpass ordfattig språk som norsk faktisk har hele TRE ord for noe som praktisk talt er det samme.)

Hvis jeg får velge for min datter blir det operasjon, for du er jo inne på det med mobbing. Det igjen kan føre til dårlig selvfølelse. Jeg tar valget for henne og ønsker å gjøre det som kan gjøres for at øynene blir mest mulig som de skal være.

Hva tenker du selv.. Hvorfor har du vurdert operasjon?

Skrevet

Hvis jeg får velge for min datter blir det operasjon, for du er jo inne på det med mobbing. Det igjen kan føre til dårlig selvfølelse. Jeg tar valget for henne og ønsker å gjøre det som kan gjøres for at øynene blir mest mulig som de skal være.

Hva tenker du selv.. Hvorfor har du vurdert operasjon?

Vel, det er vel bare 1 ting. Jeg setter veldig pris på å bli likt... tenker da i sammenhengen "av jenter"... og i og med at jeg ikke har vært spesielt heldig på utseende - fronten, så føler jeg at det er større sjanse for å bli likt om jeg tar denne operasjonen.

Liker selvsagt å bli likt for andre ting og da. Men det er ganske fint å føle at noen syns du er vakker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...