Gå til innhold

For tynn

Gjest bekymret datter

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret datter

Jeg skriver fordi jeg er bekymret for min mor, som er altfor tynn. Hun er i starten av 70-årene, er 163 cm. høy, og veier under 40 kilo. Hun har alltid vært slank, og alle i hennes slekt er slanke. Men hun har gått jevnt ned i vekt siden hun var i starten av 60 årene. Hun spiser bra, sunn, normal kost, flere måltider pr. dag, og har god matlyst. Hun er frisk og forh.vis rask, bortsett fra en mildere grad av astma som hun fikk i 60-års alderen. Hun går jevnlig til lege, har tatt stoffskifteprøver, men man har ikke funnet noe galt. Hun har vel heller ikke symptomer på at det skulle være noe galt med stoffskiftet.

Det som bekymrer meg er at hun bare ser ut til å fortsette å gå ned i vekt, hun er så tynn at det er helt vondt å se, armene er bare skinn og bein, og rompe har hun ikke. Jeg har nesten ikke sett noen som er så tynn. Har dere noen råd å komme med? Er det andre undersøkelser hos lege hun bør få tatt, f.eks. grundigere stoffskifteprøve, etc.? Eller må hun bare prøve å få i seg mere "usunn" mat, som sjokolade og potetgull (noe hun ikke er særlig begeistret for). Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fint at hun spiser hyppig og sunt. Men det er tydeligvis ikke nok. (Hvis ikke det ligger noe somatisk bak.) Hva med å prøve men litt ekstra rømme etc. i den vanlige kosten? Prøv å forhøye næringstettheten i kosten. Kanskje det ville gå ann å lage vafler til kveldsmat, kakao etc. Det finnes også næringsdrikker (kjøpes på apotek), men da det ikke ser ut til å være noe i veien med matlyst/tilgang på mat/fordøyelse etc, burde ikke det være nødvendig. Hender det at hun hopper over måltider fordi hun ikke liker å spise alene el.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei

Din mor har en BMI lik 15,1 kg/m2. Dette er langt under normalt (18,5-25), og defineres som undervekt/underernæring. Det er ikke uvanlig at eldre taper vekt, men det betyr ikke at man skal overse det.

Forsøk å kartlegge hvor mye din mor egentlig spiser, kanskje hun spiser mindre enn du tror? Har hun noen praktiske problemer med matlaging, handling etc? Er hun ensom?

Det er viktig at moren din øker energiinntaket. Det er flere måter å gjøre dette på. Det kan f.eks skje ved at hun øker andelen fett i kosten (myk margarin på brød, ekstra saus/smeltet margarin til middagen), spiser rikelig proteinrikt pålegg og spiser ostebiter/rosiner/nøtter som ekstra kos etter brødskivene. Dessert til middag hver dag kan godt brukes.

Ernæringstilskudd kan kjøpes på apoteket. Disse kan blandes i mat og drikke, eller

kjøpes som ferdige drikker/desserter. Legen kan anbefale hvilken type hun bør velge. Det er sannsynlig at hun vil ha nytte av å bruke ernæringstilskudd, samt at hun trenger et vanlig mulitvitamin- og mineraltilskudd hver dag.

Din mor bør utredes av lege for å utelukke at det er sykdom som er årsak til hennes vektnedgang. Astma øker ofte energibehovet noe.

Det er svært viktig at vektreduksjonen ikke fortsetter fordi det påvirker allmenntilstand, psykisk tilstand og risikoen for å få ulike sykdommer/infeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...